Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2014-07-25, 09:42
lpj lpj är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Inlägg: 60
Standard Poros eller Sifnos?

Nu har vi varit hemma från Andros i 2,5 vecka det är således dax att börja googla inför nästa års greklandaresa.
Vi fullkomligt älskade Andros, maten, människorna, Batsi, stränderna.


Nu har jag börjat snegla på Poros och Sifnos.
Vi är ute efter en mysig by med tavernor, härlig strand och det härliga grekiska lugnet. Passar Poros eller Sifnos in på detta?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2014-07-25, 10:00
Rojo72 Rojo72 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Karlstad
Inlägg: 276
Standard Sv: Poros eller Sifnos?

Hej!

Jag har aldrig varit på Poros men väl på Sifnos. Gillade ön starkt. Fina bad, mysiga vandringar och nog tyckte jag där var lugnt. Jag bodde i Faros och jag är helt säker på att du kommer få många kommentarer som föreslår att du ska bo där. Jag skulle inte göra om det. Tyckte stranden var helt OK och jag hade en helt underbar havsutsikt från en gigantisk balkong på stället där jag bodde (bredvid Aperanto) men maten som många talar så bra om i Faros tyckte jag var riktigt dålig.

Skulle jag fara tillbaka till Sifnos skulle jag välja att på i Appolonia uppe i bergen och åka med bil/moped ner till stränderna. I Appolonia åt jag nämligen den godaste mat jag ätit i Grekland och där var lagom med rörelse, tycker jag. .
Svara med citat
  #3  
Gammal 2014-07-26, 17:03
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Poros eller Sifnos?

Sifnos ær aldrig fel! Tycker Sifnos har mycket att bjuda på.
Førsta gången vi var dær bodde vi på tre olika platser (Apollonia, Faros och Vathi). Det rekommenderar jag gærna. Sedan har vi återvænt och bott flera gånger både i Vathi och Faros, men æven några nætter i Platy Gialos en enkel gång øver pingsten då det var fullt på många stællen.
Så mitt førslag blir: Byt gærna ort efter halva tiden!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2014-07-26, 17:39
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Poros eller Sifnos?

2011 bodde jag i Vathy på Sifnos, om du kikar bland resebreven från det året så ser du bilderna jag tog där. Prioriterar ni härlig strand är Vathy ett jättebra val. Lugnt och inga bilar - men heller inget "grekiskt byliv", det här är en badort (den mysigaste sådan jag sett, tror jag).

Året innan bodde jag i Faros, skrev ett resebrev med bilder även då (2010). Faros är min personliga favorit. Där har jag också ätit mycket gott, på To Limanaki och Gorgona samt på Taverna Chrysopigi 15 minuters promenad bort över berget. Övriga tavernor i Faros är lite osäkrare kort.

Senast redigerad av inkfish den 2014-07-26 klockan 18:03.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2014-07-29, 15:53
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 559
Standard Sv: Poros eller Sifnos?

Citat:
Ursprungligen postat av lpj Visa inlägg
Vi är ute efter en mysig by med tavernor, härlig strand och det härliga grekiska lugnet. Passar Poros eller Sifnos in på detta?
Båda öarna passar, men Sifnos passar mycket bättre än Poros, tycker jag.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2014-07-30, 12:12
Ann Ann är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Karlshamn
Inlägg: 124
Standard Sv: Poros eller Sifnos?

Jag håller med Janne, och övriga till 100 %. Jag tycker stränderna är mycket bättre på Sifnos. Sifnos är en jättetrevlig ö. De flesta restaurangerna är jättemysiga. Har besökt ön säkert 15 gånger, ett nytt besök väntar i september.
/Ann
Svara med citat
  #7  
Gammal 2014-08-01, 07:41
lpj lpj är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Inlägg: 60
Standard Sv: Poros eller Sifnos?

Jag har kollat lite på Sifnos och det ser fantastiskt ut. Därför kommer lite följd frågor. Sneglar på både Kamares och Faros. Vilket ställe är bäst om man som vi vill ha fina bad och härligt grekiskt byliv?

Prisbilden, hur ser den ut på Sifnos?
Svara med citat
  #8  
Gammal 2014-08-01, 09:02
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Poros eller Sifnos?

Kamares är större än Faros som är en liten by. Stranden i Kamares är långgrund. Jag tycker att stränderna i Faros är finare men jag skulle nog inte bo där igen en hel resa utan kanske välja att bo i två byar och byta efter halva tiden. Gillade verkligen byn när jag var där för länge sen men utbudet av tavernor är begränsat och det har jag förstått att så är det även idag. Inkfish har gjort fina fotoresbrev därifrån som du kan titta på om du inte redan gjort det.

Eva
Svara med citat
  #9  
Gammal 2014-08-01, 09:15
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Poros eller Sifnos?

Citat:
Ursprungligen postat av lpj Visa inlägg
Jag har kollat lite på Sifnos och det ser fantastiskt ut. Därför kommer lite följd frågor. Sneglar på både Kamares och Faros. Vilket ställe är bäst om man som vi vill ha fina bad och härligt grekiskt byliv?

Prisbilden, hur ser den ut på Sifnos?
Jag älskar ju Faros men så hemskt mycket till byliv är där inte, där är för litet. Visserligen liter mer byliv än i Vathy, där jag också bott. Mesta bylivet finns i Apollonia och byarna runtomkring men då har du långt till bad och behöver fordon.

I och med att hamnen finns i Kamares så hittar du nog mer byliv där. Jag har dock själv aldrig upptäckt charmen med Kamares så jag har svårt att säga något om den byn. Bättre att de som trivs där gör det.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2014-08-01, 14:59
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 559
Standard Sv: Poros eller Sifnos?

Citat:
Ursprungligen postat av lpj Visa inlägg
och härligt grekiskt byliv?
Det beror lite på vad du menar med härligt grekiskt byliv, men om det är det jag menar så är det mer liv och rörelse i Poros stad, än vad det är i alla Sifnos byar tillsammans.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2014-08-01, 15:33
Toms avatar
Tom Tom är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Vinslöv
Inlägg: 931
Standard Sv: Poros eller Sifnos?

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Det beror lite på vad du menar med härligt grekiskt byliv, men om det är det jag menar så är det mer liv och rörelse i Poros stad, än vad det är i alla Sifnos byar tillsammans.
Helt rätt Janne !
/Tom som vistas på Poros varje vår !
Svara med citat
  #12  
Gammal 2014-08-01, 15:50
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Poros eller Sifnos?

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Det beror lite på vad du menar med härligt grekiskt byliv, men om det är det jag menar så är det mer liv och rörelse i Poros stad, än vad det är i alla Sifnos byar tillsammans.
Haha, sant!

Det är därför jag gillar Sifnos så mycket.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2014-08-01, 22:19
lpj lpj är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Inlägg: 60
Standard Sv: Poros eller Sifnos?

He, he...ja, byliv är kanske lite oklart uttryckt.

Men om någon av er varit i Batsi, Andros, i slutet på juni så är det en bra beskrivning på vad jag menar.

Lpj
Svara med citat
  #14  
Gammal 2014-08-02, 15:22
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 559
Standard Sv: Poros eller Sifnos?

Citat:
Ursprungligen postat av lpj Visa inlägg
Men om någon av er varit i Batsi, Andros, i slutet på juni så är det en bra beskrivning på vad jag menar.
Batsi är mycket större än någon av byarna på Sifnos.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT