Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2014-08-20, 21:14
MariaJs avatar
MariaJ MariaJ är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Norrbotten
Inlägg: 690
Standard Färja mellan Syros och Katapola

Sitter och kollar på lite olika möjligheter att ta sig till Amorgos och ser att det finns en båt som går på måndagar från Syros till Amorgos. Det är NEL:s Aqua Spirit som avgår kl 7 00 och är framme i Katapola kl 14.25. Är det någon som åkt den rutten och kan berätta hur den båtresan kan vara. Är båten liten och gungig? Lite rädd för sjösjuka

Maria
Svara med citat
  #2  
Gammal 2014-08-20, 23:32
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Färja mellan Syros och Katapola

Det beror på vad du menar med liten. Om du jämför med Blue Star färjorna så är den liten eller betydligt mindre, åtminstone. Men de är ju enorma å andra sidan. Den är absolut inte lika liten som Scopelitis.
Har åkt många gånger med den fast andra sträckor. Åkte den bl.a från Egiali till Naxos sommaren 2013 och då gungade det men det blåste väldigt då.

Jag tror inte den kan räknas till "jättegungbåtarna".

Senast redigerad av Thira den 2014-08-20 klockan 23:38.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2014-08-21, 10:14
Claes på Lesvoss avatar
Claes på Lesvos Claes på Lesvos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2012
Ort: Skala Mistegnon, Lesvos
Inlägg: 410
Standard Sv: Färja mellan Syros och Katapola

Hej
När det gäller NEL lines är det ett bra tips att kolla deras hemsida http://www.nel.gr/index.asp?a_id=95 om dom har ändrat något några dagar innan du tänker resa. Kolla deras pressrelease om eventuella förändringar. Mycket tyder på att dom har ekonomiska problem. På rutten från Kavala/Thessaloniki till Lesvos har dom drabbats av kraftiga förseningar. Problem med oljeleveranser. Ryktet säger att dom måste betala soppan kontant.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2014-08-21, 11:26
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 559
Standard Sv: Färja mellan Syros och Katapola

Citat:
Ursprungligen postat av MariaJ Visa inlägg
Det är NEL:s Aqua Spirit som avgår kl 7 00 och är framme i Katapola kl 14.25. Är det någon som åkt den rutten och kan berätta hur den båtresan kan vara. Är båten liten och gungig? Lite rädd för sjösjuka
Jag åkte med Aqua Spirit från Folegandros till Paros i somras. Vädret var bra så jag vet inte hur det känns om det går vågor. Enda nackdelen var att det inte gick att sitta ute för att det inte fanns någon skugga där. Jag satt inne hela resan, och det var lite drygt. Resan tog cirka fem timmar.



Aqua Spirit i Parikia på Paros.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2014-08-21, 18:20
MariaJs avatar
MariaJ MariaJ är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Norrbotten
Inlägg: 690
Standard Sv: Färja mellan Syros och Katapola

Tack för lite mer info! Det är ännu bara lite lösa planer inför nästa år, men det är så kul att sitta och planera och drömma lite om vilka öar man skulle kunna besöka.

Fritidsresor har i år börjat flyga till Samos från "vår" flygplats i Luleå och det går flyg dit även nästa år. Jag fick då se att det går färja mellan Karlovassi på Samos och Syros och sedan mellan Syros och Amorgos. Helt plötsligt så öppnade sig ett helt nytt alternativ att ta sig till Amorgos utan att behöva åka via Arlanda-Athen och med övernattningar osv Sen vet man ju inte hur båtarna går nästa år, men det är ju en annan femma

Maria
Svara med citat
  #6  
Gammal 2014-08-25, 09:58
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 559
Standard Sv: Färja mellan Syros och Katapola

Citat:
Ursprungligen postat av MariaJ Visa inlägg
men det är så kul att sitta och planera och drömma lite om vilka öar man skulle kunna besöka.
Ja, det är ju också ett sätt att resa, fast i fantasin.

Hoppas ni planeringen funkar så ni slipper flyga från Arlanda. Jag hoppas att det nästa år ska gå att flyga från Ronneby till Grekland.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:57.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT