Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Monica Pizanias hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2014-10-03, 10:24
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Klara fina dagar

...och de första granatäpplena, pallade från en ödetomt, avnjöts i morgonsol.

Det har varit en rad fantastiskt fina dagar, varken storm eller kyla. Fråga mig inte om gradtal, det är meningslöst att jämgöra. men man klarar sig fortfarande med ett tunt täcke och fönster på glänt nattetid, kortärmat och takfläktar igång dagtid.

Det är dags att åka till stan och handla lite. En långärmad tröja känns först berättigad, men i backen ner mot stan får jag stanna och ta av mig den, värmen stiger upp från den vindskyddade dalen.

Jag noterar att det fortfarande är många turister på turbåtarna från Kos, så kaféerna är välbesatta tidvis. Hur det är med övernattande vet jag inte, men det är dags för klättrarfestival, 9-12 oktober, så då blir det nog fullt överallt bortåt bergen.

Jag träffar vänner som berättar att de kan hyra ut en liten lägenhet i sitt hus, helst för längre perioder, och om någon är intresserad kan jag vidarebefordra kontakten. Det är en rymlig etta i markplan inte långt från Kantouni. Ägarna bor i Pothia vintertid.

Dags att snygga till buskagen, sekatören kommer fram. Massor av skräpiga grenar och vissna blommor ska bort. Snart kommer regnen och då blir det rätt geggigt i trädgården. Till katterna gör jag gömsle under yttertrappan med kartonger och vindskydd. De föredrar förstås att sitta framför dörren i alla fall, men har möjlighet att välja.

De allra sista fikonen åt vi härom dagen, utom två stackare som inte ser ut att bli mogna alls. Det lilla fikonträdet blev väl chockskadat av att bli nertuggat av getterna i vintras, men har bakom nät nu tagit sig hyfsat igen, så nästa år förväntar vi oss frukt.

Man planterar kålväxter och sånt på hösten, samlar karavolous (sniglar) efter regnen, gläder sig åt mognande citrusfrukt, jo, hösten är fin.

Så jag tar väl och äter upp ett granatäpple till.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2014-10-03, 11:28
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 401
Standard Sv: Klara fina dagar

Som vanligt är det skön vardagskänsla som du förmedlar i dina rader Monica. Blir lite överraskad av att det överensstämmer med hur jag känner här hemma i Sverige också just nu. Näst efter sommaren är hösten den årstid jag gillar mest.

Efter några veckor med mera inslag av vind och regn har känslan blivit allt starkare att nu är sommaren slut och hösten här. Då kommer plötsligt några dagar då det är helt vindstilla, temperaturen kryper upp till 17-18 grader och det luktar helt underbart av blöt jord och klippt gräs i den lite fuktiga och varma luften. Bord och stolar som ställts undan åker ut i trädgården igen. Man sätter sig och bara njuter. Härligt!

Masse
Svara med citat
  #3  
Gammal 2014-10-03, 12:24
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Klara fina dagar

..
Svara med citat
  #4  
Gammal 2014-10-03, 14:08
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 462
Standard Sv: Klara fina dagar

Så bra vi har det i livet, som kan leva på grekiska platser. Granatäpple kan vi väl räkna till höstens bästa frukt. Fantastiskt tillsammans med yoghurt på morgonen. Vi räds inte hösten utan njuter bara känner
/ Jannis
Svara med citat
  #5  
Gammal 2014-10-03, 14:31
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Klara fina dagar

De flesta greker önskar ju glad höst nu...och jag gillar grekiska hösten mer än sommaren. Njöt av en fin s k höstmorgon här i Pal, men nu är det lite sommar igen
Lissi
Svara med citat
  #6  
Gammal 2014-10-03, 15:10
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 653
Standard Sv: Klara fina dagar

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Efter några veckor med mera inslag av vind och regn har känslan blivit allt starkare att nu är sommaren slut och hösten här. Då kommer plötsligt några dagar då det är helt vindstilla, temperaturen kryper upp till 17-18 grader och det luktar helt underbart av blöt jord och klippt gräs i den lite fuktiga och varma luften.
Precis så känner jag också. Idag har vi fantastiskt väder, havet ligger spegelblankt utanför fönstret och det är nästan 20 grader varmt.

Monica: tack än en gång för fina rader.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2014-10-06, 13:01
kirtor kirtor är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 773
Standard Sv: Klara fina dagar

Da kan jeg bare se fram til Kalymnos! Kan starte nedtelling nå.............
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:53.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT