Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Mat & Dryck

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2015-01-19, 13:57
Inga-Karins avatar
Inga-Karin Inga-Karin är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Kolbäck i Västmanland
Inlägg: 116
Standard Omelette me patata

Hej!

Jag blir alltmer frustrerad över att inte få till den på samma goá vis som på ort och ställe. Nu i Januari 2015 trodde jag så äntligen att gåtan var löst. Jag fick ett hett tips om att Bikarbonat skulle vara lösningen. Så icke. Då ska ni ändå veta att vi tom. har skaffat egna höns (Hedemora i genbank 2007) för att komma så nära det bara går. Snälla rara! Hjälp efterfrågas Tack!

Hälsningar från Kolbäck
Svara med citat
  #2  
Gammal 2015-01-19, 16:26
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Omelette me patata

Nå vet jeg jo ikke hvordan denne omeletten smaker, men kan det være ost i? Min greske "svigermor" har alltid ost i sine omeletter. Hun river ost (den som tilfeldigvis er i kjøleskapet, som regel graviera eller kafalotyri), og pisker det inn i eggene før hun steker omeletten.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2015-01-20, 01:23
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 358
Standard Sv: Omelette me patata

Potatisomelett är en nationalrätt i Spanien. Där heter den Tortilla Espanola eller Tortilla de patatas. Mycket gott med olivolja och salt ovanpå när den ska ätas.

Om du googlar på Tortilla Espanola så får du en hel drös med recept att välja bland. Vet inte om något av dem liknar grekisk potatisomelett men du kan ju ta en titt och kolla om det är något som kan vara till hjälp.

Masse
Svara med citat
  #4  
Gammal 2015-01-20, 09:45
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Omelette me patata

Νå har jeg gått igjennom mange greske potetomlett-oppskrifter for deg, og det finnes flere varianter:

Potetene skjæres i terninger og stekes i olivenolje til de er myke. Eggemassen helles over potetene og stekes.

Potene kokes, skjæres i terninger og blandes med eggemassen.

Noen bruker kokte potetterninger som de så steker sammen med finhakket løk før de heller eggeblandingen over.

Noen bruker bare egg, salt og pepper i eggemassen. Andre tilsetter litt melk og/eller litt yoghurt eller litt reven ost. Noen bruker bakepulver eller soda.

Alle bruker olivenolje, og mye av den, til å steke i. Grekerne bruker nesten bare extra virgin olivenolje, og det betyr mye for smaken på omeletten. (Nå vil noen si at det ikke er bra å steke i slik olje, men grekerne er uenige Og omelett stekes jo på svak varme, så noe problem er det ikke uansett.)
Svara med citat
  #5  
Gammal 2015-01-20, 10:34
jan c jan c är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Inlägg: 796
Standard Sv: Omelette me patata

Vi var på Mallorca på -80 talet och best potatisomelett på flera av strand severingarna,har aldrig ätit så goda omeletter någon annanstans eller heller aldrig lyckats laga dem så goda själv .Så om du hittar receptet så är jag intresserad,
Svara med citat
  #6  
Gammal 2015-01-20, 10:56
ouzakia ouzakia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2009
Ort: från jämtland, bor i norge
Inlägg: 172
Standard Sv: Omelette me patata

Hemligheten kan vara som Admirala säger, oljan. På en taverna vi äter på stekes den sjeneröst med solrosolja, då får du en frasig omelett :-)
Lycka till
Svara med citat
  #7  
Gammal 2015-01-20, 11:23
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 460
Standard Sv: Omelette me patata

Glöm inte vitlöken! Ost är inte dumt! Olivolja och inte smör!
/ Jannis
Svara med citat
  #8  
Gammal 2015-01-20, 12:02
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 358
Standard Sv: Omelette me patata

Den godaste omelett med potatis som jag ätit i Grekland innehöll förutom potatis även grekisk korv (lite kryddig) och fetaost. Jättegott! Den intogs hos Elias på Tropic Bar vid stranden i Agia Marina på Egina. I hans meny hette den Grekisk Omelett och så här såg den ut:



Masse
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:49.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT