|
||||
|
||||
Bildegåte 3987 - Postkontoret på Kastellorizo
Hvor finnes dette Postkontoret?
|
|
|||
|
|||
Sv: Bildegåte 3987
Jag har ingen aning om var....men det ser lite "svenskt" ut Härlig bild...
Claes fotograferar alltid bibliotek Fast jag måste ju gissa....Fastlandet? Lissi |
|
||||
|
||||
Takk, Lissi
Og, det har blitt noen postkontorbilder i løpet av årene ja - så jeg forstår Claes Dette bildet er ikke tatt på fastlandet Men på hvilken ø y ? |
|
|||
|
|||
Samos?
Lissi |
|
||||
|
||||
|
|
|||
|
|||
Någon liten by på Kreta kanske?..
|
|
||||
|
||||
|
|
||||
|
||||
När Grekland skulle modernisera sitt postverk i början av 80-talet tog dom hjälp av svenska Posten. Jag har ett par vänner som varit i Grekland och jobbat med uppbyggnaden. Det är därför Grekland har gula brevlådor.
Dessvärre har dom också anammat vår nuvarande utveckling inom postutdelning. Snart är både de svenska och de grekiska brevbärarna egna entreprenörer. Tyvärr vet jag inte var denna brevlåda finns, men om det är ett postkontor innanför skulle jag kunna tänka mig att jobba där. Ser mysigt ut. Birgitta, postpensionär. |
|
||||
|
||||
Lesbos. Eva
|
|
||||
|
||||
Symi?
// KR |
|
||||
|
||||
Det er ikke Lesvos, eller Symi, Eva og KR
|
|
||||
|
||||
Sifnos kanske
//maji |
|
||||
|
||||
Citat:
- og det ser MYSIGT ut, tenk hvor trivelig vi skulle ha det om vi hadde jobbet sammen der Det er ikke kun når det gjelder Brevbærere/Postbud utviklingen har nådd Hellas, det finnes veldig mange "Post i Butikk" også! Om postkontoret på gåtebildet er i drift vet jeg ikke sikkert men jeg tror det, så ikke noe "Post i Butikk" skilt der. Tidlgere var jeg oftere innom postkontor enn nå, vi hadde jo de praktiske "Postsjekkene" - og så skrev jeg flere kort Jeg snakket ofte med personalet, fortalte at jeg og jobbet i Posten, traff mange trivelige ( og noen sure..) kolleger Et spesielt minne har jeg fra Agios Kirikos ( Ikaria) i 1994 - da de fikk vite at jeg var Postfunksjonær, og fra Norge, ble jeg invitert inn bak skranken og videre til sorteringsrommet. De ville vise meg sin stemplingsmaskin, som fortsatt var i daglig bruk, den hadde et messingskilt med teksten " Krag Maskinfabrikk, Oslo 1938" |
|
||||
|
||||
|
|
||||
|
||||
Kari, i Ermapouli på Syros skulle vi skicka ett litet paket. Vi öppnade en dörr till det som vi trodde var till postkassorna. Men det var till brevbäringen. Där fick vi guidning och information av en trevlig brevbärare genom hela lokalen och sen kom vi så att säga "bakvägen" in till kassorna. Det var på den tiden vi var aktiva postarbetare och vi fann det väldigt intressant.
Ska jag gissa på Kzo igen. Var aldrig till posten där, men Arne gick dit för att köpa frimärken för att skicka ett paket. Men på posten var frimärkena slut!!! Inte ett frimärke fanns att tillgå på hela ön! Det skulle komma ett dygn senare med kvällsfärjan. Samma som vi skulle åka därifrån med. Antiklimax. Birgitta. |
|
|||
|
|||
Tänk att det visste inte jag, intressant!..
|
|
||||
|
||||
Tilos,Megalo Chorio?Hmm..känns som att det behövs besökas fler öar o fota mera
Hasse |
|
||||
|
||||