Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-03-12, 14:36
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005
Standard Ska vissa länder bojkottas?

Jag vill inte vara djävulens advokat här, men jag uppmanar alla jag känner att bojkotta Turkiet. Detta för att yttrandefriheten är inskränkt (bl a genom förbjudande av sociala medier som twitter, youtube etc). Det är också det land i världen som fängslar flest journalister. Och det på mycket lösa grunder.
Sen ska vi ju inte glömma kurdernas situation. Myndigheterna fängslar kurdiska politiker, lärare, studenter etc, för att de kämpar för kurdernas sak. Visserligen "tillåter" turkiska myndigheter, numera undervisning på kurdiska, men det är bara en kuliss, då byråkratiska restriktioner oftast sätter stopp.

Kappadokien, Lykien m fl ställen i Turkiet, är säkert fint och befolkningen trevliga. Men vi ska inte glömma att den turkiska regimen opererar i samma anda som Saudiarabien. Dvs, det är en diktatur.

/Netwolf
Svara med citat
Gammal 2015-03-13, 15:14
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Sagolandskap

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Jag vill inte vara djävulens advokat här, men jag uppmanar alla jag känner att bojkotta Turkiet. Detta för att yttrandefriheten är inskränkt (bl a genom förbjudande av sociala medier som twitter, youtube etc). Det är också det land i världen som fängslar flest journalister. Och det på mycket lösa grunder.
Sen ska vi ju inte glömma kurdernas situation. Myndigheterna fängslar kurdiska politiker, lärare, studenter etc, för att de kämpar för kurdernas sak. Visserligen "tillåter" turkiska myndigheter, numera undervisning på kurdiska, men det är bara en kuliss, då byråkratiska restriktioner oftast sätter stopp.

Kappadokien, Lykien m fl ställen i Turkiet, är säkert fint och befolkningen trevliga. Men vi ska inte glömma att den turkiska regimen opererar i samma anda som Saudiarabien. Dvs, det är en diktatur.

/Netwolf
Jag har aldrig varit i Turkiet ( eller Thailand heller för den delen) och kommer inte att resa dit....

Lissi
Svara med citat
Gammal 2015-03-13, 15:34
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.

Reg.datum: jul 2012

Om jag får välja mellan Grekland och Turkiet.. så väljer jag i första hand Grekland.. MEN.. har tidigare rest ett flertal gånger till de populära turistorterna som Alanya och Side, trivdes bra där och turkarna är precis lika gästvänliga och nyfikna som grekerna och maten helt gudomligt god!..
Skulle gärna åka dit igen bara för matens skull!

Tror att ALLA länder har något som man inte tycker är moraliskt eller etiskt korrekt.. då kan man ju inte åka någonstans.. på Kreta förgiftar de hundar och djur far illa på många sätt.. MEN ändå är turismen så STOR till just Kreta.

Jag tänker åka till länder som lockar och ******** och Kappadokien skulle jag gärna besöka!

Elisabeth, önskar Er en underbar resa, hoppas du berättar mer om den senare!..
Svara med citat
Gammal 2015-03-13, 16:18
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Jag har aldrig varit i Turkiet ( eller Thailand heller för den delen) och kommer inte att resa dit....

Lissi
Men det är väl ingen politisk bojkott, du har väl ändå aldrig funderat på att åka dit?

Sunny - jag använder sedan flera år en god väns rättesnöre: så länge ett lands människorätts- eller medborgarrörelser inte uppmanar oss turister till bojkott så kan jag lugnt åka. Jag är alltså mer på din linje. Man kan naturligtvis av privata skäl inte vilja, men att göra det till ett politiskt statement som man dessutom vill trycka på andra tycker jag är lite magstarkt.

Att just Elisabeth, som väl hör till dem här som är mest beresta och dessutom verkar resa på ett väldigt medvetet sätt, för att upptäcka världen och bilda sig, ska behöva få pekpinnar känns rentav märkligt.

Och jag skulle också gärna åka till ******** och Kappadokien.
Svara med citat
Gammal 2015-03-13, 16:31
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.

Reg.datum: jul 2012

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg

Sunny - jag använder sedan flera år en god väns rättesnöre: så länge ett lands människorätts- eller medborgarrörelser inte uppmanar oss turister till bojkott så kan jag lugnt åka. Jag är alltså mer på din linje. Man kan naturligtvis av privata skäl inte vilja, men att göra det till ett politiskt statement som man dessutom vill trycka på andra tycker jag är lite magstarkt.

Svara med citat
Gammal 2015-03-13, 18:53
Netwolfs avatar

Citat:
jag använder sedan flera år en god väns rättesnöre: så länge ett lands människorätts- eller medborgarrörelser inte uppmanar oss turister till bojkott så kan jag lugnt åka.
OM det finns rörelser i det landet som kan/får yttra sig ja. Man skulle ju kunna åka till t ex Nordkorea isf. Där har jag inte hört något från den interna oppositionen, som uppmanar till bojkott..

Citat:
Man kan naturligtvis av privata skäl inte vilja, men att göra det till ett politiskt statement som man dessutom vill trycka på andra tycker jag är lite magstarkt.
Nu var det ju jag som "drog igång" detta, men jag har bara uttryckt min åsikt. Jag har inte fördömt någon.

Citat:
Att just Elisabeth, som väl hör till dem här som är mest beresta och dessutom verkar resa på ett väldigt medvetet sätt, för att upptäcka världen och bilda sig, ska behöva få pekpinnar känns rentav märkligt.
Som sagt, så var det ingen pekpinne från min sida. Håller med dig om att E verkar berest, vettig och intelligent på alla sätt och vis.

Citat:
Ja, jag med faktiskt. Men först den dagen Turkiets regim har demokratiserats .

/Netwolf
Svara med citat
Gammal 2015-03-13, 19:04

Jag fördömer inte heller någon. Alla får åka dit de vill.
Mitt val är enkelt för mig....Har ingen längtan till dessa länder och gillar inte regimen!
Skulle aldrig åka vare sig till Indien eller Kina heller.....eller till något land som inte följer de mänskliga rättigheterna. Om Grekland skulle börja förtrycka kvinnor eller ge avkall på mänskliga rättigheter på samma sätt skulle jag sluta åka dit. Jag är så här långt europé i det måtto att jag inte längtar till länder utanför Europa. Så tråkig är jag

Lissi
Svara med citat
Gammal 2015-03-13, 19:23
inkfishs avatar

Citat:
OM det finns rörelser i det landet som kan/får yttra sig ja. Man skulle ju kunna åka till t ex Nordkorea isf. Där har jag inte hört något från den interna oppositionen, som uppmanar till bojkott..
Visst kan man det! Faktum är att jag läser en reportagebok om en resa i Nordkorea just nu. Och det finns åtminstone två svenska arrangörer för resor dit, jag tittade på dem för ett tag sedan, landet fascinerar mig enormt. Dock skulle jag sannolikt inte bli insläppt.

Det låter som om du likställer allt resande med stöd till regimer. Det gör inte jag. En hel del resande innebär ju att man lär sig något om livet i landet man besöker och man får en bättre grund för att bilda sig en uppfattning om det.
Svara med citat
Gammal 2015-03-13, 19:28
inkfishs avatar

Citat:
Mitt val är enkelt för mig....Har ingen längtan till dessa länder och gillar inte regimen!
Skulle aldrig åka vare sig till Indien eller Kina heller.....eller till något land som inte följer de mänskliga rättigheterna. Om Grekland skulle börja förtrycka kvinnor eller ge avkall på mänskliga rättigheter på samma sätt skulle jag sluta åka dit. Jag är så här långt europé i det måtto att jag inte längtar till länder utanför Europa. Så tråkig är jag

Lissi
Var och en sina egna resor, självklart. Men det jag undrade över var mer den politiska grunden för ditt beslut, du vill ju ändå inte till länderna du beskriver. Det är så lätt att säga "jag skulle då aldrig stötta den regimen" om man ändå aldrig känt en nyfikenhet på landet. Därför tyckte jag att det är pekpinneaktigt mot Elisabeth som bara bad om tips i Kappadokien, inget annat. Inte minst som jag tror att du själv vid något tillfälle undanbett dig synpunkter när du skulle resa med Ryan air
Svara med citat
Gammal 2015-03-13, 19:40
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Citat:
Men det är väl ingen politisk bojkott, du har väl ändå aldrig funderat på att åka dit?

Eva
Svara med citat
Gammal 2015-03-13, 19:56

Att jag inte längtar till dessa länder jag nämnt beror ju mycket på att jag inte gillar regimen och vad det gäller Thailand, så skulle jag må dåligt av att åka på semester dit när man vet vad som förekommer med pedofili, prostitution mm mm. Men det är ett känslomässigt uttalande. Jag står för det. Kappadokien är säkert helt underbart att se....och alla som vill får gärna åka dit. All inclusive finns och alla som vill får gärna åka dit. Alla har SINA skäl till semesterform och semestermål. Jag står för mina.... Lågprisflyg finns också....Norweigan, SAS och RA m fl. Jag har följt hela debatten med RA och jag vet att man inte bör åka med dem enligt många....men omigen jag gör det ibland...Jag hoppas att inte de anställda där torteras eller behandlas i strid med de mänskliga rättigheterna. Ge mig bevis Agneta och jag lovar att inte resa med dem.

Lissi
Svara med citat
Gammal 2015-03-13, 20:10
Toms avatar
Tom Tom är inte uppkopplad

Citat:

Lissi
Kunde inte sagt det bättre ! Helt enig med dig Lisa. Vill även lägga till militärdiktaturen Thailand !
Så tråkig är även jag !
/ Tom
Svara med citat
Gammal 2015-03-13, 20:37
Netwolfs avatar

Citat:
Det låter som om du likställer allt resande med stöd till regimer.
Nä, det gör jag inte. Skulle det vara så, är det många länder som skulle hamna i skottgluggen. Men visst avstår jag vissa resmål, på just regimen i landet, men inte alla. Det är främst vid uppenbara brott mot yttrandefrihet och mänskliga rättigheter. Grekland har sina fel och brister, men det är trots allt en demokrati. Liksom även t ex USA.

/Netwolf
Svara med citat
Gammal 2015-03-13, 21:00
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Om jag inte är helt ute och cyklar är prostitution tillåten i Grekland Lissi och tyvärr vanligt förekommande i Aten men du åker dit ändå. Eva
Svara med citat
Gammal 2015-03-13, 21:21

Tyvärr är prostitution tillåten i Sverige också dvs att vara prostituerad, men det är inte tillåtet att köpa sex.
Tala om vart jag ska flytta!
Får nog sluta resa. Men jag har inga synpunkter på DINA resor till Thailand...vill bara inte dit själv. .....förlåt!

Politisk bojkott är ord jag inte använt själv.

Lissi
Svara med citat
Gammal 2015-03-13, 21:51
inkfishs avatar

Lissi - att jag tog upp Ryan var naturligtvis inte för att jämföra dem med regimer som bryter mot mänskliga rättigheter, utan det var för att peka på en dubbelmoral från din sida. En del vill inte resa med Ryan av väl kända skäl, det vet du, så när du skrev om en av dina resor som råkade vara med Ryan så föregrep du eventuella pekpinnar genom att säga att du inte ville ha en diskussion om just det.

Fast när Elisabeth ber om tips om Kappadokien så får hon inte på motsvarande vis ha sin frågeställning i fred, utan hon ska få förklarat för sig det hon garanterat redan vet (alltså att det finns folk som av politiska skäl inte vill åka dit).

Vad gäller pedofili och prostitution i Thailand så påverkas den ju inte alls av att du inte åker dit. Snarare påverkas den om du gör det, och bidrar med en annan sorts turism.
Svara med citat
Gammal 2015-03-13, 21:57
inkfishs avatar

Citat:
Nä, det gör jag inte. Skulle det vara så, är det många länder som skulle hamna i skottgluggen. Men visst avstår jag vissa resmål, på just regimen i landet, men inte alla. Det är främst vid uppenbara brott mot yttrandefrihet och mänskliga rättigheter. Grekland har sina fel och brister, men det är trots allt en demokrati. Liksom även t ex USA.
Jag har inte nämnt vare sig Grekland och USA, bara så att ingen tror det.

Att avstå vissa länder av politiska skäl tycker jag får trovärdighet först när man verkligen velat resa dit men avstår av just det skälet. Jag skulle ju kunna deklarera att jag verkligen inte skulle åka till Ryssland för att jag inte gillar Putins regim, men det skulle vara rätt skenheligt. Jag har nämligen aldrig haft minsta lust att resa dit, är inte nyfiken på människor, miljö, kultur, ingenting.

Att man gör vissa val för sig själv är helt okej för mig. Men när man oombedd försöker påverka andra att göra samma val, det är då jag tycker att man riskerar gå för långt.
Svara med citat
Gammal 2015-03-13, 23:38
Netwolfs avatar

Citat:
Jag har inte nämnt vare sig Grekland och USA, bara så att ingen tror det.
Har jag aldrig påstått heller. Det var bara exempel

Citat:
Att avstå vissa länder av politiska skäl tycker jag får trovärdighet först när man verkligen velat resa dit men avstår av just det skälet. Jag skulle ju kunna deklarera att jag verkligen inte skulle åka till Ryssland för att jag inte gillar Putins regim, men det skulle vara rätt skenheligt. Jag har nämligen aldrig haft minsta lust att resa dit, är inte nyfiken på människor, miljö, kultur, ingenting.
??? Jag säger ju att JAG inte vill resa till Turkiet pga av regimens styre. Men det är ju MITT val. Sen vadå politiska skäl? Jag pratar MÄNSKLIGA skäl. Det har ingenting med politik att göra. Det är bara diktaturer som kommer med dylika påståenden.

Citat:
Att man gör vissa val för sig själv är helt okej för mig. Men när man oombedd försöker påverka andra att göra samma val, det är då jag tycker att man riskerar gå för långt.
Nä, där går du för långt. Om man vet om missförhållanden i ett land och INTE talar om det för andra, så är man själv en del av problemet. Det är vi i den fria världen som är de förtrycktas röst i etern. Håller vi käft, kan missförhållanden fortsätta.
Sen är det upp till var och en att bilda sig sin egen uppfattning, men en sak är säker. Att så länge jag lever i ett fritt och demokratiskt land, så tänker JAG inte hålla käften.

NU får du allt ta och kamma dig, Inky

/Netwolf
Svara med citat
Gammal 2015-03-14, 08:20
inkfishs avatar

Faktum är att jag ska till frisören idag!

Politiska skäl = pga politiken i landet.

Tror du verkligen att någon behöver tala om för Elisabeth hur situationen i Turkiet är? Det tror inte jag, jag tror att hon är lika kapabel som du och jag att hålla reda på det. Därför betror jag henne också förmågan att göra egna val, även om jag skulle göra ett annat.
Svara med citat
Gammal 2015-03-14, 11:26
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2008

I tråden tas begreppet "mänskliga rättigheter" upp flera gånger, bland annat som en anledning till att inte resa till vissa länder. Om det är FN:s allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna som avses, så kan man läsa dom HÄR.

Då kan man snabbt konstatera att ALLA länder, även Sverige, mer eller mindre bryter mot en eller flera av artiklarna.

Och när det gäller den infekterade debatten om RyanAir, kan man konstatera att det företaget inte lever upp till artikel 23-4.

/kimmen
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:49.