Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2015-02-27, 16:23
ELLI0048 ELLI0048 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Ort: Arvika/Kristianstad
Inlägg: 3
Standard Öluffa i Augusti, är det dumt?

Hej!

Jag och en vän har bestämt att vi ska öluffa runt lite i Grekland nu till sommaren.
Som det ser ut kommer vi att komma iväg någonstans runt den 12,13,14 aug, och att vi är på resande fot i cirka 14 dagar.

Tanken är att ta flyget ner till Athen, utgå därifrån och luffa oss söder ut med hemresa ifrån Rhodos.

Vi har kollar runt på diverse sidor och läst en hel del, men ingen av oss har varit i Grekland innan och har därför lite funderingar. Vilka ö:ar får man absolut inte missa? Vi är inte ute efter nattlivet i form av festande. Utan söker istället mysiga öar, mycket kultur, fina stränder. Men framförallt så vill vi inte hamna på en ö där de grekiska invånarna står på gatorna och ropar "billigare här än ullared" när man går förbi.

Jag har även läst lite här och där att just augusti kan vara en månad med oerhört mycket turism, då även många greker ifrån Athen och liknande "semestrar". Är det någon som rest runt just denna månaden och har någon erfarenhet att dela med sig om? Är det svårt att hitta boende på tur man hand när man reser denna månad? Priserna, upplevs de som dyrare?

Alla invändningar, tips och förslag önskas.

/ Elin
Svara med citat
  #2  
Gammal 2015-02-27, 17:02
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Öluffa i Augusti, är det dumt?

Det är inte bara semester för folk kring Medelhavet, det är även 15 augusti, Mariadagen. En av Greklands största religiösa högtider då folk strömmar till sina öar för att fira.

Tajmingen är alltså inte lysande för en öluff. Det är knökfullt och dyrt, ofta svårt att få rum.

En bättre idé vid den tiden är egentligen att välja en ö och stanna där. Då kan ni förboka boendet redan nu, det kommer att vara dyrt men ni vet åtminstone vad det kommer att kosta er.

Jag tror att man behöver både ha tur och vara slipad (veta vilka öar som absolut måste undvikas osv) för att kunna genomföra en bra öluff i mitten av augusti.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2015-02-27, 17:46
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Öluffa i Augusti, är det dumt?

Jag håller med Inkfish....Vi kom obokade till Naxos i början av augusti 2007 och vi fick visserligen rum, men ett jättedåligt ett så vi fick leta runt dagen efter och hittade ett NÅGOT bättre. Sen efter en vecka bytte vi till norra Naxos istället för att byta ö och det var ett dyrt boende där med.

Jag skulle hellre förboka och bestämma 2-3 öar innan...t ex tre öar nära varandra i Kykladerna, eller Dodekaneserna eller Sporaderna eller i Saroniska bukten. Så skulle jag förboka för att veta vad det kostar....
Just augusti är speciell....så många runt Medelhavet har semester..

Lissi
Svara med citat
  #4  
Gammal 2015-02-27, 17:48
PA PA är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Vinslöv
Inlägg: 3 131
Standard Sv: Öluffa i Augusti, är det dumt?

Hej ELLI0048

Jag kan bara hålla med inkfish, augusti skall man undvika att ö-luffa.
För många år sedan hamnade vi på Milos en helg precis i skarven mellan juli och augusti. Jag fick gå runt till strax under 30 rooms to let innan jag hittade ett boende.

Åk till Grekland tidigare eller senare än augusti, det är ett mycket bra tips!

Lycka till

//PA
Svara med citat
  #5  
Gammal 2015-02-27, 19:09
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Öluffa i Augusti, är det dumt?

Jeg har øyloffet i august, og det gikk helt utmerket, men vi hadde booket både båter og hotell på forhånd. For noen betyr det mangel på frihet, for oss passet det fint, for vi trives med å legge planer på forhånd - det er halve turen.

Det roer seg litt ned etter 15. august, men jeg ville nok forhåndsbestilt båtbilletter og hotell første uka, iallfall. Velg i så fall gjerne en øy / øyer hvorfra man kan dra på dagsturer, med korte ferjeturer, til andre øyer, om dere skulle bli lei av å ligge på stranden og/eller har lyst til å oppleve noe nytt.

Athen er forresten fin og fredelig (til å være Athen) i august, så tilbring gjerne noen dager der også.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2015-02-27, 20:42
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Öluffa i Augusti, är det dumt?

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg

Athen er forresten fin og fredelig (til å være Athen) i august, så tilbring gjerne noen dager der også.
SANT! Stan är mycket lugnare eftersom alla är på landet eller på någon ö...om inte krisen blir värre förstås...
Svara med citat
  #7  
Gammal 2015-02-27, 23:40
ramsess avatar
ramses ramses är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: kristinehamn
Inlägg: 1 132
Standard Sv: Öluffa i Augusti, är det dumt?

Har man möjlighet till ledighet när man har, så har man. Det är väl klart att det går att resa i Grekland i augusti, även ute till öarna, men bra med planering och även bokning för att vara på säkra sidan. Finns massor med bokningssidor för boende, kolla färjetider, finns på kalimera tex. Kör på med en fin semester i augusti, boende får man alltid, planera bara era resor.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2015-02-28, 00:20
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 401
Standard Sv: Öluffa i Augusti, är det dumt?

Citat:
Ursprungligen postat av ELLI0048 Visa inlägg
................................................................

Som det ser ut kommer vi att komma iväg någonstans runt den 12,13,14 aug, och att vi är på resande fot i cirka 14 dagar.

Tanken är att ta flyget ner till Athen, utgå därifrån och luffa oss söder ut med hemresa ifrån Rhodos.
................................................................

Men framförallt så vill vi inte hamna på en ö där de grekiska invånarna står på gatorna och ropar "billigare här än ullared" när man går förbi.


/ Elin
Som du säkert redan har listat ut av svaren ovan så är det lite speciellt att besöka Grekland (och andra Medelhavsländer) i augusti.

För det första ska man älska stekhet värme. Visserligen kan vädret alltid växla en del. Men chansen att bli rejält grillad är stor om man åker i augusti. Förr älskade vi augustivärmen i Grekland. En gång inför landning i Aten i augusti meddelade piloten "Välkommen till Aten. Vi kan njuta av 40 graders värme." När vi klev ur planet och in i "väggen" utropade vi "Ahhh så gott!". Bakom oss ropade våra vänner "Fy f-n!". Så smaken är olika.

Men gillar man värme så är augusti helt OK. Vi har bl a njutit på Karpathos i augusti. Som sagts ovan är det mera folk på ständerna och man kan behöva förboka boende.

Men .....

Nu är vi något äldre (därmed alls inte säkert klokare) och har insett att det är för vår smak betydligt skönare i september. Luften fortfarande 30+ och i vattnet är det kanonskönt.

Eftersom du skriver "som det ser ut ....." så verkar det inte helt hugget i sten att det är augusti som gäller. Därför blir mitt tips: Om det inte är till problem så ta en funderare om en tur i september kan vara ett gott alternativ.

Vad gäller "Billigare än i Ullared!" så har jag hört det vid tre av fem besök i Turkiet, men aldrig i Grekland. Dock förekommer tröttsamma inkastare även i de största turistorterna i Grekland, t ex Rhodos stad och större orter på Kreta. Men på de mindre öarna och orterna har jag aldrig störts av sådant.

Om ni trots allt väljer att åka i augusti som ni har tänkt så kan detta vara ett alternativ: Flyg till Aten och åk ut och besök några de Saroniska öarna, Egina, Agistri, Poros, Spetses och Hydra. Båtresorna är tämligen korta, 1 - 1,5 tim, och avgångarna är täta. Avsluta med att ta er tillbaka till Aten några dagar före hemresa och strosa runt i en underbar stad med massor av sevärdheter.

Ha en trevlig resa!
Masse
Svara med citat
  #9  
Gammal 2015-04-08, 13:45
ELLI0048 ELLI0048 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Ort: Arvika/Kristianstad
Inlägg: 3
Standard Sv: Öluffa i Augusti, är det dumt?

Tack så jättemycket för alla tips och invändningar.

Vi övervägde det hela, men eftersom vi båda jobbar större delen av sommaren plus att jag börjar studera igen 31 augusti så blev det ändå så att vi bokade oss flygbiljetter + första och sista natten i Aten.

Vi kommer att flyga ifrån Oslo den 11 augusti och sedan åka hem den 27:e.
Eftersom vi inte riktigt vet vilka öar vi vill besöka så har vi därför inte bokat någonting för själva luffen. Vad som mer eller mindre är bestämt är att vi vill besöka Naxos.

När vi pratade med personalen på Resia så nämnde även de att det är en risk för mycket turism, och precis som Inkfish skrev så påpekade de även att ledigheten för bybor i medelhavet infaller i Augusti. Men min förhoppning är att vi ska lyckas få en fantastisk resa ändå. Vi åker inte dit för att bo på fina hotel och leva i lyx bland pool och parasoller, utan vi är i stort sett glada bara vi har tak över huvudet när vi ska sova, så jag hoppas allting kommer lösa sig..

/Elin
Svara med citat
  #10  
Gammal 2015-04-08, 19:30
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 653
Standard Sv: Öluffa i Augusti, är det dumt?

Citat:
Ursprungligen postat av ELLI0048 Visa inlägg
utan vi är i stort sett glada bara vi har tak över huvudet när vi ska sova, så jag hoppas allting kommer lösa sig..
Det kommer att lösa sig på ett eller annat sätt. I värsta fall får ni sova utomhus en natt, det har vi gjort tre gånger i augusti, på Kimolos, Ios och Amorgos.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2015-04-08, 20:14
Ingela A Ingela A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2011
Ort: Göteborg
Inlägg: 314
Standard Sv: Öluffa i Augusti, är det dumt?

Det kanske láter trákigt att planera redan nu vilka öar ni ska till i, men problemet är att det kan bli en ganska dyr historia om ni inte bokar rum i förväg. Och färjor máste bokas, risk är att ni fastnar pá en ö annars (det hände mina vänner precis vid den tidpunkten).

Här har ni en superbra sida med massa bra info om alla öar. http://www.angelfire.com/super2/greece/ Läs och bestäm var ni ska och försök att boka i alla fall den första veckan.
Här har ni en bra sida att kolla vilka färjor som går var. https://www.gtp.gr/ eller http://www.ferries.gr/ Notera att tidtabellerna för Augusti inte kommit ut än.

Ingela

Senast redigerad av Ingela A den 2015-04-08 klockan 20:23.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2015-04-09, 18:14
ELLI0048 ELLI0048 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Ort: Arvika/Kristianstad
Inlägg: 3
Standard Sv: Öluffa i Augusti, är det dumt?

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Det kommer att lösa sig på ett eller annat sätt. I värsta fall får ni sova utomhus en natt, det har vi gjort tre gånger i augusti, på Kimolos, Ios och Amorgos.
Vi har faktiskt kollat lite på alternativ till att kanske campa någon natt, men det kanske inte är så du menar?
Svara med citat
  #13  
Gammal 2015-04-09, 19:05
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 653
Standard Sv: Öluffa i Augusti, är det dumt?

Citat:
Ursprungligen postat av ELLI0048 Visa inlägg
Vi har faktiskt kollat lite på alternativ till att kanske campa någon natt, men det kanske inte är så du menar?
Nej, jag menar att sova under bar himmel. Vi har som sagt blivit utan rum tre gånger, på Ios, Amorgos och Kimolos. Om natten på Kimolos kan du läsa här.

Två andra gånger som vi inte har hittat rum har det löst sig på annat sätt. Det var på Anafi, som du kan läsa om här, och på Naxos, som du kan läsa om här.

Jag återkommer senare ikväll med svar på ditt PM.

Senast redigerad av Kalimera den 2015-04-09 klockan 20:19.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2015-04-09, 21:11
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 653
Standard Sv: Öluffa i Augusti, är det dumt?

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Jag återkommer senare ikväll med svar på ditt PM.
Nu har jag svarat.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:41.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT