Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Hälsningar > Hälsningar direkt från Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2015-04-16, 20:36
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard På väg hem från Tinos efter 9 nedkopplade, avkopplande dagar.

Hej alla. Sitter nu på hotel Avra i Rafina, på balkongen ut mot hamnen med Katerini och Blue ( Golden?) Star Ferry nästan nedanför fötterna som det känns... Ljummen kväll och jag har just ätit och druckit gott på Ouzeria Drossos på torget..Halva portioner av fyra rätter och halvt krus vitt vin ( första gången denna resa) och stor vatten.12€ . Blev 15 med dricks för så himla gott var det! Veckan på Tinos har varit så underbart trevlig. Säga vad man vill om denna ö, men jag gillar temperamentet! Hon tar mig med storm varje gång, bokstavligt och känslomässigt. Det blåste väldigt när jag kom förra onsdagen. Tog premiärturen med Sea Jet 6..bara halva tiden på den stormande sjön m a o Varmt välkomnande av Nikoleta förstås, med te och smörgås i hennes kök... Sen har hon skämt bort mig med mat och gosaker hela veckan! Mitt rum helt nyrenoverat i allt, toa/dusch, möbler, golv , Tv och supersnabbt bredband som jag använt på kvällar för kontakt med barn/barnbarn o make.
Sen 2 följande dagar fullständig storm, 9 beaufort, lika många gradercelsius och ösregn periodvis. Kallas Lissiväder Jag häckade på Malamatenia med trevliga samtal med vännen/ägaren Pavlos som precis öppnat för säsongen. Så satt jag cafe med familjen flera gånger. Påsken inleddes med inställda båtar p g a stormen. Det innebar bla väldigt få besökare tyvärr. Vi som var där fick dock uppleva det traditionella firandet. Men alla smällare stör !!! På påskaftonen kom solen och på påskdagen den riktiga värmen...Påskdagsmiddag åt jag med Nikoletas hela familj, som jag ju känner väl nu. Lille Marcos 2 år är bara för go och han har ett gott öga till mig eftersom han fick ett lass bilar av mig. Dagarna har runnit iväg alltför snabbt med långa promenader, frukost vid havet och samvaro med Nikoleta och Clery, dottern, som tillsammans med brodern Jakob, driver Altana hotell. . Nikoleta och jag var i måndags uppe i Triandaros, Dio Choria och Arnados. I Arnados hälsade vi på en väninna till N som guidade i byn och som visade oss sitt hem och sin mammas hus. Ett riktigt gammalt byhem, som ett folkloremuseum...så fint! Så satt vi också på väninnans kafeneion och pratade. Hennes man har bageriet granne med Nikoleta. En fin dag med många intryck och många skratt!
Nu ska jag jobba dryga 3 veckor innan nästa resa 11 maj med maken till Thessaloniki. 21 maj sätter jag åter fötterna på Tinos och börjar då med 2 nätter på Altana hotell innan jag checkar in på Nikoleta rooms igen.
Nästa höst 2016 har jag fixat boende en månad minst på Tinos.....och håll i hatten, jag har t o m kollat på köpelägenhet...ska få prisuppift i maj...Claes får slaget! Men det är bara lite sonderingar..att köpa är en utopi kanske, men kul att titta....Kanske kommer några bilder...Jag har faktiskt inte tagit så många. Jag har bara upplevt utan att dokumentera denna resa. Upplevelserna har jag i hjärtat!

Lissi
Svara med citat
  #2  
Gammal 2015-04-16, 21:02
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: På väg hem från Tinos efter 9 nedkopplade, avkopplande dagar.

ÅH..det låter allt helt underbart det du berättar.. fint att du haft det SÅ bra!..

Köpelägenhet.. det hade allt vart nåt det!..

Ha, en fin resa hem!

Sunny, som ligger i startgroparna..två veckor kvar till Sifnos...
Svara med citat
  #3  
Gammal 2015-04-16, 21:37
zakkas avatar
zakka zakka är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 738
Standard Sv: På väg hem från Tinos efter 9 nedkopplade, avkopplande dagar.

Kan bara instämma med föregående talare! (Sunny) Bortsett från startgroparna då... Jag sitter fortfarande kvar i omklädningsrummet och väntar på att få byta om...

Härligt att tänka på en ljummen kväll i Rafina! Jag vet precis hur det ser ut med båtarna i hamnen, mmm...

Välkommen hem Lissi!

MVH zakka
Svara med citat
  #4  
Gammal 2015-04-16, 22:37
Monica C Monica C är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Ort: Boden
Inlägg: 1 168
Standard Sv: På väg hem från Tinos efter 9 nedkopplade, avkopplande dagar.

Åh så härlig din vistelse på Tinos verkar ha varit
Monica
Svara med citat
  #5  
Gammal 2015-04-16, 22:56
Abis avatar
Abi Abi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Ort: Kalmar
Inlägg: 992
Standard Sv: På väg hem från Tinos efter 9 nedkopplade, avkopplande dagar.

Det var riktigt trevligt att höra från dig, och att du kopplat av så bra.
Välkommen hem! Hoppas vårvädret stadgar sig här hemma framöver.

Abi
Svara med citat
  #6  
Gammal 2015-04-17, 11:18
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 596
Standard Sv: På väg hem från Tinos efter 9 nedkopplade, avkopplande dagar.

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Nästa höst 2016 har jag fixat boende en månad minst på Tinos.....och håll i hatten, jag har t o m kollat på köpelägenhet...
Ska bli spännande att följa Lissi.

Härligt att höra av dig igen. Du verkar sannerligen fått den vila du ville ha. Måste vara underbart att träffa all vänner igen. Förstår dig om du ville stanna där längre perioder, och ha en egen lägenhet.

Välkommen hem.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2015-04-17, 12:58
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 854
Standard Sv: På väg hem från Tinos efter 9 nedkopplade, avkopplande dagar.

Vad det låter härligt! Du upplever ett Grekland, som få andra får chansen till.

/Netwolf
Svara med citat
  #8  
Gammal 2015-04-17, 13:41
KRs avatar
KR KR är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 1 784
Standard Sv: På väg hem från Tinos efter 9 nedkopplade, avkopplande dagar.

Underbart!
Välkommen hem igen!
//
KR
Svara med citat
  #9  
Gammal 2015-04-17, 14:13
Claes på Lesvoss avatar
Claes på Lesvos Claes på Lesvos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2012
Ort: Skala Mistegnon, Lesvos
Inlägg: 410
Standard Sv: På väg hem från Tinos efter 9 nedkopplade, avkopplande dagar.

Tack för en trevlig reseberättelse. Vi ses i Thessaloniki!
Svara med citat
  #10  
Gammal 2015-04-17, 14:49
elisabethk elisabethk är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Ort: Sundsvall
Inlägg: 340
Standard Sv: På väg hem från Tinos efter 9 nedkopplade, avkopplande dagar.

Trevligt att läsa! Så underbart att vara bortkopplad i 9 dagar, det måste göra att avkopplingen blir maximal, tror jag ska ta efter det. Varför ska man måsta vara uppkopplad varje dag, det är något att fundera på. Huvudsaken att man får sin dos av kontakt med barn, barnbarn och make vid ensamresor. Låter otroligt mysigt att fira påsk i Grekland.
ElisabethK
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:35.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT