Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Mat & Dryck

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
Gammal 2015-06-12, 18:31
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Frappe'

Jeg lager ofte frappe hjemme om sommeren, kjøper med meg
Nescafe Classic fra Hellas, har en liten frappevisp (også kjøpt i Hellas)

Jeg har etterhvert sløyfet sukkeret, drikker helst min frappe "sketo" nå, men kondensert melk har jeg i.

Fant denne oppskriften på nettet nå, litt " historie" følger med

Frappé / Iskaffe

Det høres kanskje ut som noe fransk, men denne kaffedrikken er så gresk som det går an. Oppfunnet i Thessaloniki i 1957, har den spredt seg til hver krik og krok i Hellas, og skal supes langsomt i selskap med et glass vann. De grunnleggende ingrediensene er pulverkaffe, vann og isbiter, mens sukker og kondensert melk («Viking-melk») kan tilsettes etter smak. Uansett hva du velger å tilsette, må en Frappé drikkes gjennom et sugerør. Ikke bare er dette nødvendig på grunn av det ganske så bitre skummet, det skal også brukes til rett som det er å røre gjennom kaffen. Til ett høyt glass trenger du:

2 ts pulverkaffe, så mørk/kraftig som mulig
kaldt vann
isbiter
Valgfritt:
sukker, 2 eller 4 ts *)
kondensert melk

Med stavmikser: Ha kaffe, ev sukker og en vannskvett i et høyt glass. Pisk dette til et virkelig tykt skum dannes. Fyll isbiter i glasset. Fyll opp med vann. Topp opp med en skvett melk hvis du bruker det.

Med shaker/glass med tett lokk: Ha kaffe, sukker og en vannskvett i shakeren, sett på lokk og rist til det danner seg et skum. Fyll frappéglasset med isbiter, hell over kaffeblandingen, og fortsett som forklart over.

*) Mengden av sukker er helt avhengig av hva du liker
Svara med citat

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:12.