![]() |
|
|
|
|
|||
|
|||
|
Jag förstår din oro Pian! Men på Tinos i alla fall finns det väldigt gott om bankomater och och där är inte samma turisttryck. Inte på Andros heller. Mina vänner på Tinos pratade jag med igår via FB och de är så oroliga att turisterna ska utebli p g a detta . De vill att alla ska komma och ni kommer att få den hjälp ni behöver. Det SÄMSTA man kan göra är att inte åka alls. Visst är det oroligt med allt det politiska, men GREKERNA med sin hjälpsamhet och glädje över turismen är de samma!
Jag fick sån längtan tillbaks till Tinos Pian, så jag har beställt tre veckor 27 okt - 17 november. Ska uppleva Tinos stänga för säsongen också ! Se till att ha kontanter så ni känner er bekväma, men var inte överdrivet oroliga! Varken Andros eller Tinos är särskilt dyra öar, Njut av semestern! Lissi |
|
|
|||
|
|||
|
Jag förstår också din oro Pian; Men enligt de artiklar jag läst om turismen i Grekland så ska inte de som reser till öarna drabbas av detta nämnvärt. Dessutom, utländska kort ska, enligt de senaste beskeden funka i bankomaterna så man kan ta ut mer än det föreskrivna beloppet på 60 euro som gäller för grekerna.
Men det är klart, strejker, pengabrist i automaterna och stängda banker och ev.bensinbrist, drabbar ju även öarna. Jag tror man får försöka ta det så lugnt man kan. Allt går så fort nu och saker tycks förändras från en timme till en annan. Eller rättare sagt, det cirkulerar många rykten och media ändrar sina rapporter allt eftersom. Har du bara tillräckligt med kontanter med dig så är nog allt ok.Och som Lissi säger, de bofasta kommer säkerligen göra precis allt för att du ska få en fin och bra semester (precis som vanligt). Jag tror ni kommer få en fantastisk semester. Thira som ska bussluffa på fastlandet i tre veckor den 11 juli. Jag får väl veva igång bussuslingen då i värsta fall ![]() Nä, skämt åsido, en får ta det så lugnt en kan och tänka på grekerna i första hand i detta. Senast redigerad av Thira den 2015-06-29 klockan 10:13. |
|
|
|||
|
|||
|
Det typiska är ju att det är företrädare för två banker jag har läst , som avråder från att resa till Grekland. En från AVANZA och en från NORDEA
Bankernas råd ger jag inte ett skit för! Inte i DETTA .Lissi - som tror att åka är det bästa man kan göra. Ingen turist kommer att bli strandsatt utan pengar eller hjälp. |
|
|
||||
|
||||
|
Citat:
) Så man får väl försöka slappna av och tänka också att Grekland behöver oss turister nu mer än någonsin. Ha en härlig semester! Delfi |
|
|
||||
|
||||
|
Citat:
![]() http://e24.no/makro-og-politikk/hell...i-dag/23479261 |
|
|
|||
|
|||
|
Denna nyhetssidan tillhör en bästa och mest tillförlitliga: http://www.eubusiness.com/EUnews
Detta annonserades i morse. Det kommer EJ att finnas en gräns hur mycket en utländsk turist kan ta ut från bankomaterna! http://www.eubusiness.com/news-eu/gr...vernment.12gw/ Ingela |
|
|
||||
|
||||
|
Det här är hemskt. The Guardian rapporterar att folk börjar gripas av panik, inte minst pensionärerna som är vana vid att gå in på banken och hämta sina pensioner i månadsslutet, inte ta ut dem i bankomat. (Vissa banker kommer dock att öppnas just för det här syftet). Folk verkar också ha börjat hamstra mat i panik.
Från The Guardian: Citat:
|
|
|
||||
|
||||
|
Citat:
Nu är vi tillbaka i mörkret. För flera månader sedan skrev jag att många ansåg Gerekland vara någon djävla bananrepublik. Vaddå vänner - vilka? |
|
|
||||
|
||||
|
Citat:
|
|
|
||||
|
||||
|
Citat:
|
|
|
||||
|
||||
|
Nu är det ett faktum att dom inte får sitt sista nödlån så dom har bitit sej i baken. Jag visste detta med denna där pajasen Tsipras. Låta folket bestämma det hela för att kunna rädda sitt eget byk är ett smart drag av pajasen. Jag tror det här är den bästa medecinen för det grekiska folket att själva få se hur det slutar nu när EU sagt nej.
|
|
|
||||
|
||||
|
Citat:
|
|
|
||||
|
||||
|
Vill du låna ut pengar till en vän om och om igen och alltid få till svar att jag tänker inte betala tillbaka det tidigare jag lånat av dej?
|
|
|
||||
|
||||
|
Citat:
Är det vänner som gör så? |
|
|
||||