|
|||
|
|||
Äkta Kretensisk musik
Jag har hört att det numera är svårt att hitta "riktig kretmusik" på just Kreta.Framförallt i Chaniaområdet.
Kan någon ge information - mer ljus på detta??? Jag menar INTE två musiker som står utanför en taverna och spelar turistmusik... |
|
||||
|
||||
Sv: Äkta Kretensisk musik
[QUOTE=Jag menar INTE två musiker som står utanför en taverna och spelar turistmusik...[/QUOTE]
Menar du live? |
|
|||
|
|||
Ja, live!
|
|
||||
|
||||
När jag gick på Naxos hamnpromenad för några veckor sedan trodde jag att mobilen ringde så jag slet upp den, men det visade sig vara livemusik från någon taverna. Jag har Zorba som mobilsignal
|
|
||||
|
||||
Citat:
Äkta vara hela vägen. |
|
||||
|
||||
Det har bara varit på nå´n grillkväll med dansuppvisning o liknande.
Hoppas på mer Hasse |
|
||||
|
||||
Citat:
En kompis till mig har en taverna i gamla stan, där spelade alltid två musiker kretensk musik varje kväll, men fick de sluta med för hotellgrannarna klagade. |
|
||||
|
||||
Är det inte i Chania som i en del andra turisttäta områden - att om man får personliga tips så hittar man grekisk musik, fast det ligger lite utanför smeten och annonseras inte direkt i turistområdena?
|
|
||||
|
||||
Hej
Adespoto som är musik taverna i hörnet på Sifaka och Melhisdek (knivgatan) har underbar musik som börjar 19.30. Nedanför Ela ligger Good Heart taverna med usel mat men med bra musiker som spelar kretenskisk musik lolis |
|
|||
|
|||
Tack alla! Nu ska jag vidarebefordra detta till en skeptisk vän!
|
|
||||
|
||||
I Nea Chora tycker jag att man har bra musik. Både med en, två och tre musikanter.
Birgitta, som inte tycker det är fel med Semiramis trio i gamla stan. Fast numera kan man deras hela register. Men dom ger en speciell stämning. |
|
||||
|
||||
Tycker inte jag heller, men de spelar mer traditionell grekisk musik, inte kretensk musik, i alla fall har jag inte hört att de spelar kretenskt.
|
|
|||
|
|||
När vi var ner i juni månad så hittade vi Ta Chalkina, i den "gamla hamnen" (adress Akti Tompazi). Det är ett toppenställe med god mat, bra priser och framförallt KRETENSISK MUSIK. När vi var nere fanns det musik varje dag utom måndag. Om man googlar på Ta Chalkina så finns mer information. Det finns också musikvideo på You Tube om man skriver Ta Chalkina Chania. Vi bodde i Agii Apostoli i 14 dagar men åkte in till Chania 6 kvällar för att lyssna på underbar kretensisk musik. Tyvärr finns det inget dansgolv, så man får sitta och njuta av musiken. Det finns även bord ute om man inte vill sitta inne.
Hälsningar från Sussi |
|
||||
|
||||
I Rethymno finns bl.a Mesostrati taverna, som ligger bakom Fyra Martyrers kyrka, där man har levande kretensisk musik torsdag - lördag. www.mesostrati-rethymno.com
|
|
|