Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Hälsningar > Hälsningar direkt från Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2015-10-28, 07:45
anneli56s avatar
anneli56 anneli56 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: vounaria/Peloponnesos
Inlägg: 1 157
Standard Sv: Direkt från Ermioni, Peloponessos.

Ha en trevlig OXI-dag i Ermioni
Intressant att få se om firandet där! Här i Koroni firas det ganska mycket.Ska lägga in bilder i Koronitråden senare
Svara med citat
  #2  
Gammal 2015-10-28, 07:53
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Direkt från Ermioni, Peloponessos.

Citat:
Ursprungligen postat av anneli56 Visa inlägg
Ha en trevlig OXI-dag i Ermioni
Intressant att få se om firandet där!
Tack detsamma!!..
Svara med citat
  #3  
Gammal 2015-10-27, 23:10
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Direkt från Ermioni, Peloponessos.

Citat:
Ursprungligen postat av Thira Visa inlägg
och ps...P har de tjusigaste männen i heeeela Grekland
Det er definitivt riktig

Takk for vakre bilder fra Ermioni, Sunny, er så glad for at du virker å trives der like godt som meg
Svara med citat
  #4  
Gammal 2015-10-28, 08:35
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 35 807
Standard Sv: Direkt från Ermioni, Peloponessos.

Citat:
Ursprungligen postat av anneli56 Visa inlägg
Janne,det är ett måste på listan!
Visst är det, men först ska jag se mig mätt på dina trakter.

Citat:
Ursprungligen postat av Sunny12 Visa inlägg
Säger bara ERMIONI vilken liten pärla..
Ja, det ser verkligen underbart ut!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2015-10-28, 09:03
KRs avatar
KR KR är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 1 935
Standard Sv: Direkt från Ermioni, Peloponessos.

Det ser verkligen fint ut!
Verkar renare och byggnaderna ser mer välunderhållna ut.
//
KR
Svara med citat
  #6  
Gammal 2015-10-28, 09:18
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Direkt från Ermioni, Peloponessos.

Sitter just nu nere på gatan där paraden ska gå... de spelar musik och gatorna är pyntade med grekiska vimplar..ja ni ska få se senare!..
Svara med citat
  #7  
Gammal 2015-10-28, 11:52
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Direkt från Ermioni, Peloponessos.

Onsdag 28 oktober, OXI dagen.

Idag en kylslagen morgon... endast solen som värmer något.. vilken stor skillnad från igår då det var så varmt och jag badade flera ggr.

Idag fick jag ha på mig jeans, tröja, täckande väst..

Strosat nere i hamnen för att senare beskåda firandet av OXI dagen.. gatorna är prydda med grekiska vimplar och människorna är uppklädda... särskilt kvinnorna i kjol eller klänning och högklackat..de grekiska kvinnorna kan verkligen klä sig stilfullt... och vad jag hade på mig vet ni ju!..

Jag satte mig ner på ett café och intog frappe med en chokladkaka..ceremonin startade vid 11.00 med tal av präster, ungdomar och andra... jag förstod förstås ingenting!..

Talen hölls här och bilden är tagen efter ceremonin, fanns inte en chans att ta sig fram och fota.. SÅ mkt folk...




Sen följer bilder från paraden som gick genom centrala Ermioni.. ungdomar och även små barn deltog och bar på en stor grekisk flagga... SÅ gulligt...















Det spelades musik och det var riktigt högtidligt och trevlig stämning!!

Nu ska jag ut på andra äventyr.. mer om det senare!

Sunny, direkt från Ermioni..
Svara med citat
  #8  
Gammal 2015-10-28, 12:35
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 011
Standard Sv: Direkt från Ermioni, Peloponessos.

Men Sunny, det var VERKLIGEN ingen gullig katt!
Birgitta.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2015-10-28, 13:24
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Direkt från Ermioni, Peloponessos.

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
Men Sunny, det var VERKLIGEN ingen gullig katt!
Birgitta.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2015-10-28, 14:46
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 12 390
Standard Sv: Direkt från Ermioni, Peloponessos.

Fina bilder, Sunny. Kul att se en ovanlig ort med 👍🏻
Svara med citat
  #11  
Gammal 2015-10-28, 16:47
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Direkt från Ermioni, Peloponessos.

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Fina bilder, Sunny. Kul att se en ovanlig ort med 👍🏻
Roligt att du tycker så!..
Svara med citat
  #12  
Gammal 2015-10-28, 17:06
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Direkt från Ermioni, Peloponessos.

Under eftermiddagen idag onsdag..bestämde jag mig för att promenera till den fina kyrkan och cafét väderkvarnen på berget.. som jag kan se från mitt hotell...



Fantastiska vyer på vägen dit upp.. här kan man se The old town och de fina höga bergen...



Kyrkan så vacker...



Tyvärr var den stängd, synd för den var väldigt fint dekorerad invändigt!

Vilka vyer när jag kommer högre upp... Ermioni ser verkligen ut som en ö...



Sen cafét.. WOW.. vilken utsikt...



Den gröna udden ni ser på nästa bild är Bisti pinjeskogen jag promenerade i igår...



Det var inte en människa här så jag kände inte för att sätta mig ner och äta.. det blåste kallt.. så det får bli en annan dag.. det tog bara 20 min att gå hit från mitt hotell.. inte så långt som det ser ut!

Till sist en bild nere från hamnen.. det är så mysigt att gå och titta på alla fiskebåtarna...




Tyvärr har jag blivit lite förkyld.. säkert pga väderomslaget..fryser.. så det blir nog att koja mig tidigt och hoppas på bättring imorgon!

Kalispera!

Sunny, direkt från pärlan Ermioni.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2015-10-28, 17:34
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Direkt från Ermioni, Peloponessos.

Ni som är duktiga på grekiska.. vad betyder kalajsis? Nu skriver jag som det uttalas kan inte skriva på grekiska.. ..

De säger ofta så här...

Sunny, som är nyfiken..
Svara med citat
  #14  
Gammal 2015-10-28, 18:18
ciakoohlers avatar
ciakoohler ciakoohler är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bjuv
Inlägg: 1 007
Standard Sv: Direkt från Ermioni, Peloponessos.

Jag tror det betyder Mår du bra .Kala esis ? Καλα εσιεσ .Nån annan tanke om detta finns kanske ,men det var det som slog mig direkt.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2015-10-28, 18:25
Toms avatar
Tom Tom är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Vinslöv
Inlägg: 931
Standard Sv: Direkt från Ermioni, Peloponessos.

"Kala , esis ?" Ska de nog vara ? Det är svar på "hur mår du" svaret blir oftast "kala , esis ?" ("bra och du/ni" ?)
Tror / Tom

Du fick samma svar när jag höll på att skriva !

Ha det gött i Ermioni , där vi också brukar hälsa på .
Svara med citat
  #16  
Gammal 2015-10-28, 18:35
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Direkt från Ermioni, Peloponessos.

Ja, det låter ju logiskt det ni säger.. ti kanisis betyder väl..hur mår du?

Då blir svaret oftast.. Kala esis..

Tack för svar!..

Tom, här är det underbart och det vet ni ju som varit här!..
Svara med citat
  #17  
Gammal 2015-10-28, 20:23
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Direkt från Ermioni, Peloponessos.

Du verkar ha det underbart Sunny.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2015-10-29, 00:08
Monica C Monica C är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Ort: Boden
Inlägg: 1 168
Standard Sv: Direkt från Ermioni, Peloponessos.

Vilken trevlig ort Ermioni verkar vara.
Ha det fortsatt gott!
Monica
Svara med citat
  #19  
Gammal 2015-10-29, 05:05
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 011
Standard Sv: Direkt från Ermioni, Peloponessos.

Vilka vackra bilder av naturen! En fägring för mina ögon tidigt på morgonen, jag bara njuter om och om igen. Man blir så glad då, när man sitter med sitt morgonkaffe.
Hoppas du kryar på dig, så du får vandra mera.
Birgitta.
Svara med citat
  #20  
Gammal 2015-10-29, 08:18
RANs avatar
RAN RAN är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Inlägg: 527
Standard Sv: Direkt från Ermioni, Peloponessos.

TACK Sunny för att du delar med dig utav din resa. Ser helt underbart ut.

RAN - som inte kommit iväg på ngn Greklandsresa i år men förhoppningsvis nästa år
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:18.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT