Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2015-11-26, 16:52
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 794
Standard Mörka moln...

...tornar upp sig vid horisonten. Har vi ett nytt storkrig under uppsegling? Putin höjer tuppkammen och ber ryska medborgare att lämna Turkiet.

Det här känns inte bra, om konflikten börjar eskalera mellan andra parter än de som strider i Syrien.

/Netwolf
Svara med citat
  #2  
Gammal 2015-11-26, 17:17
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Norrtälje
Inlägg: 4 414
Standard Sv: Mörka moln...

Håller med!

Katitzi
Svara med citat
  #3  
Gammal 2015-11-26, 18:10
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 504
Standard Sv: Mörka moln...

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Det här känns inte bra, om konflikten börjar eskalera mellan andra parter än de som strider i Syrien.
Nej, det känns inte alls bra. Det är AFP som gått ut med nyheten om att ryssarna uppmanas lämna Turkiet, som är ett Nato-land, precis som Grekland är. Om ryssarna skulle anfalla Turkiet så är det ett anfall mot alla länder som är med i Nato. I andra tidningar läser jag att ryssarna ska införa ekonomiska sanktioner.

SvD avslutar en analys idag så här: Det nya kalla kriget kröp precis lite närmare.

Läs den inte alls roliga artikeln här.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2015-11-26, 18:40
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 794
Standard Sv: Mörka moln...

Inte för att jag vill vara den som är den, men tänk om alla skulle göra som Turkiet och skjuta ned flygplan som kränker ens luftrum. Herregud vad grekiska flygplanet hade skjutit ned turkiska flyg.

Det är ett välkänt faktum att Turkiet systematiskt kränker grekiskt luftrum. Bla så är det en fråga som tagits upp i Europaparlamentet.
Jag försvarar som sagt varken Turkiet eller Ryssland, men snacka om att kasta sten i glashus!

/Netwolf
Svara med citat
  #5  
Gammal 2015-11-26, 18:43
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Mörka moln...

Jag tycker det vore väldigt konstigt om Putin skulle ta till militära hämndaktioner. NU liksom, när samarbetet mellan Frankrike, Ryssland och USA precis startat. Den som har mest att förlora på ett sånt krig är alla gånger Ryssland som då utesluts ur den gemenskap och vandring mot storkrigsmakt han nyss påbörjat i.o.m detta.
Nä, jag tror inte på ett regelrätt krig med Turkiet som motpart. Inte nu åtminstone. Däremot tror jag det blir många ekonomiska sanktioner och bojkott av Turkietresor från ryssarna (som ju är en av Turkiets största chartergrupper).

Å andra sidan...man vet aldrig med Putin. Och å ena sidan...man vet aldrig med Turkiet heller. Att skjuta ned ett ryskt plan som passerade en sträcka av halva ölandsbron (det var tydligen en liten landtunga av Turkiet som har Syrien på båda sidor) framstår som väldigt dumt. Verkligen inte särskilt strategiskt att "tuppa" sig just nu när hela världen runt omkring är i gungning. Men man får förmoda att de hade ett större syfte med nedskjutningen än bara den. De är väl inte särskilt förtjusta i Rysslands bombningar av IS eftersom IS motverkar att den kurdiska armén i Syrien kan få större landområden.

Senast redigerad av Thira den 2015-11-26 klockan 18:50.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2015-11-27, 11:46
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 504
Standard Sv: Mörka moln...

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Inte för att jag vill vara den som är den, men tänk om alla skulle göra som Turkiet och skjuta ned flygplan som kränker ens luftrum. Herregud vad grekiska flygplanet hade skjutit ned turkiska flyg.
Igår kränkte sex turkiska plan grekiskt luftrum enligt Ekathimerini.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2015-11-28, 10:28
Ante Ante är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 94
Standard Sv: Mörka moln...

Rekommendationen att lämna Turkiet är nog för deras personliga säkerhet och ekonomiska sanktioner än invasionshot.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2015-11-28, 14:53
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 504
Standard Sv: Mörka moln...

Citat:
Ursprungligen postat av Ante Visa inlägg
Rekommendationen att lämna Turkiet är nog för deras personliga säkerhet och ekonomiska sanktioner än invasionshot.
Någon invasion lär det knappast bli. Nu är det tyst så det kanske inte händer något alls. Hoppas det.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2015-11-28, 15:27
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 504
Standard Sv: Mörka moln...

Nu uppmanas - enligt DN - turkiska medborgare att inte resa till Ryssland.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2015-11-28, 18:16
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Mörka moln...

Men alltså...Erdogan ringer Putin upprepade gånger och vill diskutera igenom saken. Putin vägrar svara så det så, för han är minsann sur eftersom Turkiet inte bett om ursäkt för nedskjutningen. Dumma dumma Turkiet tänker han och vägrar lyfta luren. (Allt enligt gårdagens Aftonbladet - men man får väl anta att han inte svarat än.)
Ryssland uppmanar de ryska medborgare som finns i Turkiet för tillfället att åka hem och övriga att inte åka till Turkiet alls. Då ska Turkiet minsann ge igen för ny ost och uppmanar sina medborgare att inte åka till dumma dumma Putins Ryssland. Det ska va rättvist!

Jisses!
Och så vill folk att små barn ska kunna hålla sams om hink och spade i sandlådan.
Dessa två herrar ansvarar för folk och rikes säkerhet.
Känns ju tryggt och väldigt stabilt, joråsåatt...

Senast redigerad av Thira den 2015-11-28 klockan 18:24.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2015-11-28, 20:44
RobEri RobEri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 487
Standard Sv: Mörka moln...

Vår 2012 gjorde jag en bussresa i Turkiet och besökte historiska platser i "Anatolien", platser som Efesos, Kusadasi, Pamukkale, Hierapolis, Pergamon, Troja, etc. Resesällskapet bodde alltid på 4 eller 5-stjärnor hotell, nästan alla ryskägda. Service på dessa hotell var under all kritik, språkkunskap usel, rummen i förfall, stinkande toaletter, inrökta mattor, trasiga soffgrupper och fåtöljer i receptionen, skräpiga bakgårdar, o s v.
Pratade med flera lokala guider och chaufförer och de berättade att ryskägda ekonomiska intressen i Turkiet inom hotell- och fastighetsnäring, samt turism i allmänhet, var betydande och växte lavinartat. Detta var alltså 2012. Men det som var gemensamt för alla ryskägda investeringar i Turkiet var pengatvätt (enligt källorna som nämndes ovan).
Det kan kanske förklara varför 4-5 stjärnor hotell körs i botten. Jag gissar att det blir som vanligt, d v s när bara smulor återstår då säljes verksamheten vidare.


Det jag vill säga med detta är följande: Putin samt starka ryskägda ekonomiska intressen har mycket, väldigt mycket, att förlora på en långvarig konflikt med Turkiet...
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:38.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT