Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Hälsningar > Hej då, nu åker vi

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2015-12-18, 10:41
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Det närmar sig...

Halloj alla,
Ännu är det fem dagar kvar till avresa (dagen före julafton närmare bestämt) till Aten. Men här är det bäst att passa på att göra inlägg medans det går Det har varit lite tomt den här veckan utan att kunna läsa nya inlägg.
Nåväl, tillbaks till ämnet =)
Detta kommer att bli en väldigt speciell resa för mig. Dels har jag inte spenderat någon längre tid i Aten sedan jag arbetade där som ung och dels ska jag ju, som jag tidigare berättat för er, nu äntligen få en liten chans att kunna återgälda all den "philotimo" jag fått av det grekiska folket genom alla år. Jag har samlat in kläder som jag ska ta med ned och förutom en hel del strul med SAS som givit väldigt motstridiga besked hela vägen vad som gäller avseende bagageregler då det kommer till flyktinghjälp. Ingen verkar veta säkert på kundtjänst. Har fått flera olika uppgifter. (Allt från "Du får ta med hur mycket du vill och vi ordnar med transporten från flygplatsen i Aten eftersom det finns ett särskilt avtal med just Atennär det kommer till flyktinghjälp" till - du får bara ta med dig en extra resväska med kläder till flyktingar och ingen transport anordnas från flygplatsen.)
För att undvika ytterligare förvirring och stress över situationen kommer jag dfr nu betala för extrabagaget online, så jag slipper riskera att behöva göra det på Arlanda där kostnaden blir nästan dubbelt så hög. Förutom detta så har allt gått bra med insamlingen av kläder och skor. Människor bryr sig verkligen när det väl kommer till kritan. Och det gör mig glad!

Som ni vet samlar jag ju in pengar också. Tack alla som bidragit här på Kalimera eller via "Kalimeravänner" på fb. Tack också så klart till mina fb-vänner
Summan är nu uppe i ca 2500 kronor. Ingen astronomisk summa ännu men ändå ansenlig tycker jag allt. Pengarna kommer att lämnas till en organisation som arbetar både med hemlösa i Aten och flyktingar på Lesvos bl.a. På engelska heter den "The other human"/"Social Kitchen". Deras arbete går ut på att laga mat åt och äta tillsammans med hemlösa och andra hungriga på Atens torg och gator. Tanken bakom detta är att man gör det i och av solidaritet inte för att man "tycker synd om" om ni förstår hur jag menar.
Mitt jobb med dem får vi se mer exakt vad det blir. Jag har erbjudit mina tjänster över julhelgen och har fått klartecken av dem att jag ska vara med och jobba över jul. Vi får se vilket mitt uppdrag blir men jag får förmoda att ska röra i grytorna.

Det känns oerhört skönt att nu kunna få vara med och bidra till åtminstone en liten insats för de av krisen oerhört hårt ansatta i Aten. Samt att kanske kunna värma åtminstone några frusna barn på Lesvos och i Aten, med kläder. På det sättet blir ilskan över orättvisorna till något positivt och drivande.

Förutom denna/dessa dag/dagar av arbete tillsammans med organisationen ska jag besöka gamla och nya vänner i Aten. Semester blir det också då jag ska göra återbesök bland de gamla "pinnarna" på Akropolis se det nya Akropolismuseumet, Plaka osv. Semestrandet kommer även ske i mindre "turistifierade" områden som exempelvis Excharcia och på flera andra platser.
Ha en riktigt God Jul alla och ta hand om alla dem som står er närmast.
Ps...Insamlingen pågår fortfarande. Skicka ett meddelande till mig här på Kalimera eller skriv i tråden nedan så skickar jag Swish eller kontonr om du vill ge ett litet bidrag.

Senast redigerad av Thira den 2015-12-18 klockan 11:05.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2015-12-18, 14:03
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Det närmar sig...

Hur länge stannar du i Aten?

God Jul 🎄 du gör en fantastisk insats!!..

Sunny, som gärna velat åkt med till Aten..
Svara med citat
  #3  
Gammal 2015-12-18, 14:57
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Det närmar sig...

Underbart Thira och bortsett från min beundran för Din insats så är jag lite lagom avis för att Du får gå på alla dessa fina platser i Aten, FAST jag var där nyss och kommer åter i mars... NJUT av lediga dagar också och hoppas att Aten idag inte gör Dig besviken.
HA det bäst och GOD JUL!

Lissi
Svara med citat
  #4  
Gammal 2015-12-20, 13:14
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Det närmar sig...

Citat:
Ursprungligen postat av Sunny12 Visa inlägg
Hur länge stannar du i Aten?

God Jul 🎄 du gör en fantastisk insats!!..

Sunny, som gärna velat åkt med till Aten..
Jag kommer att vara där en vecka.
Hehe det är inte för sent ännu. Häng med om du har tid
Svara med citat
  #5  
Gammal 2015-12-20, 13:48
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Det närmar sig...

Citat:
Ursprungligen postat av Thira Visa inlägg
Jag kommer att vara där en vecka.
Hehe det är inte för sent ännu. Häng med om du har tid
Då blir det en intensiv vecka.. MEN SÅ rolig!!
Hade hängt med om jag inte skulle jobba både i Jul&Nyår.. behöver fylla på i den tomma plånboken!..
Svara med citat
  #6  
Gammal 2015-12-20, 14:46
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 537
Standard Sv: Det närmar sig...

Citat:
Ursprungligen postat av Thira Visa inlägg
Mitt jobb med dem får vi se mer exakt vad det blir. Jag har erbjudit mina tjänster över julhelgen och har fått klartecken av dem att jag ska vara med och jobba över jul. Vi får se vilket mitt uppdrag blir men jag får förmoda att ska röra i grytorna.

Det känns oerhört skönt att nu kunna få vara med och bidra till åtminstone en liten insats för de av krisen oerhört hårt ansatta i Aten. Samt att kanske kunna värma åtminstone några frusna barn på Lesvos och i Aten, med kläder.
Du är som Karl Bertil Jonsson!

Ser fram emot att höra om din upplevelser när du kommer hem.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2015-12-20, 17:09
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Det närmar sig...

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Du är som Karl Bertil Jonsson!

Ser fram emot att höra om din upplevelser när du kommer hem.
PRECIS!
Thira jag vill så gärna se bilder från DINA favoritställen. Att Du inte fotograferar hjälparbetet är ju rätt självklart, det hinner Du inte med och handlar också om integritet, men allt annat i Aten...Jag lurar redan på en jul/nyårsresa med bas i Pireus nästa jul...Maken hänger med om det inte blir mer än max 10 dagar!

Lissi
Svara med citat
  #8  
Gammal 2015-12-20, 17:26
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Det närmar sig...

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Du är som Karl Bertil Jonsson!
Instämmer!!..
Svara med citat
  #9  
Gammal 2015-12-21, 10:58
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Det närmar sig...

Tack för uppmuntrande ord och hälsningar Lissi, Sunny och Janne.
Hahaha Carl Bertil Jonsson, det var då det roligaste...

Ja nu pirrar det en del i magen kan jag tala om. Bara allt nu funkar med att få ombord alla resväskor med insamlade kläder osv. Men har ju som sagt uppgraderat biljetten och ställt in mig på att jag kan få lov att betala extra för en väska i värsta fall. Försöker också ställa in mig mentalt på en del av det jag kommer att möta i Aten. Mycket av både och kan jag föreställa mig.
Men det kommer att bli bra. Lite av tanken att "jobba" ett par dagar med detta är att om det känns ok göra det en lite längre period vid annat tillfälle. Hjälpbehovet är ju stort även i Aten tyvärr.
Men ser också fram emot en rejäl semester nu, har ju två jobb så det kommer också att behövas.
Självklart kommer jag att berätta om mina äventyr när jag kommer hem.
Och lägga upp bilder från favvoplatserna
Tjohej från mig och ha en dejlig jul

Senast redigerad av Thira den 2015-12-21 klockan 11:21.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2015-12-21, 11:23
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Det närmar sig...

Önskar dig en givande vecka, Thira!
Forstår att det pirrar i magen, såå många nya intryck som väntar men även spänningen för dig att återse gamla, kära minnen.
Bra att du la ut tråden i god tid, så kan vi andra också gå och glädja oss på dina vägnar.
Kaló taksídi!
Svara med citat
  #11  
Gammal 2015-12-21, 20:21
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Det närmar sig...

Thira, ønsker deg både en deilig ferie og givende jobbstunder i Athen. Jeg vet du har en travel hverdag, så alt det du har gjort i forkant, og at du også skal bidra mens du er i Athen, er noe jeg virkelig beundrer. Du er er forbilde! Gleder meg til neste gang vi treffes...
Svara med citat
  #12  
Gammal 2015-12-22, 10:09
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Det närmar sig...

Tack Admirala. Det har varit ett kärt "besvär". Att jobba någon dag nere i Aten med de hemlösa blir mitt sätt att visa solidaritet med det grekiska folket i krisen. Men också ett sätt att ge tillbaka, åtminstone lite, av allt det fantastiska jag fått genom åren från grekerna och Grekland.
Jag gläder mig också att vi ses igen.

Senast redigerad av Thira den 2015-12-22 klockan 10:18.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2015-12-22, 10:22
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Det närmar sig...

Här i Paleochora har vi ju möjlighet att på Supermarket lämna matgåvor i den "Fattiga lådan" just bredvid kassadisken. Vi har lämpat i flera kilo Sphagetti, ketchup samt konservburkar med kycklingsoppa och köttdito.

Enligt madamen i kassan är det en strykande åtgång på dessa varor i "fattiga korgen".

Arne
Svara med citat
  #14  
Gammal 2015-12-22, 10:33
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 6 026
Standard Sv: Det närmar sig...

Citat:
Ursprungligen postat av Thira Visa inlägg
Det har varit ett kärt "besvär". Att jobba någon dag nere i Aten med de hemlösa blir mitt sätt att visa solidaritet med det grekiska folket i krisen. Men också ett sätt att ge tillbaka, åtminstone lite, av allt det fantastiska jag fått genom åren från grekerna och Grekland.
Fint gjort, Thira! Önskar dig lycka till och en God Jul!

/ Anne
Svara med citat
  #15  
Gammal 2015-12-22, 15:43
anneli56s avatar
anneli56 anneli56 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: vounaria/Peloponnesos
Inlägg: 1 150
Standard Sv: Det närmar sig...

Hoppas allt går bra nu med bagaget och du kommer fram med allt utan problem!Önskar dig mycket styrka under dina jobbdagar samt en härlig och god semester och God Jul!
Svara med citat
  #16  
Gammal 2015-12-22, 16:53
KRs avatar
KR KR är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 1 783
Standard Sv: Det närmar sig...

Fantastiskt!
Hoppas att din resa blir givande på alla sätt.
//
KR
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:07.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT