|
|||
|
|||
Tips på resmål önskas till förvirrad mor med dotter
Hej alla Greklandsfantaster!
Jag och min snart fjortonåriga dotter ska resa en vecka i mitten på juni och ju mer vi letar och söker, desto mer förvirrad blir jag. Vi vill till ett mysigt ställe med fin strand och gemytlig stämning och trevligt folk (Ja, jag antar att detta passar in på de flesta ställen i Grekland) Vi har tidigare varit på Kreta (Platanias), Rhodos (Kallithea) och Zakynthos (Laganas). Fina öar men lite för "turistiga" ställen med stora blinggator om ni förstår vad jag menar. Det får gärna finnas någon mysig stadskärna eller centrum etc med trevliga restauranger där man kan strosa på kvällarna. Inte partyliv men inte totalt stillsamt heller. Lite affärer och shopping är inte fel för tonåringen heller. Vi har tittat på Karpathos men det känns som att man behöver åka runt för att få ut det bästa av den ön och jag är för feg för att bila själv. Naxos verkar fint men båtresan avskräcker oss. Landningsbanan på Skiathos är jag livrädd för.. Finns det något som passar oss tro? Har även tittat på Malta men det är ju inte Grekland precis.. Vore så tacksam och glad om någon kunde ta sig tid att dela med sig av sina tips! Ha en bra dag i kylan! |
|
||||
|
||||
Sv: Tips på resmål önskas till förvirrad mor med dotter
Jag tror att Naxos skulle passa precis perfekt för dig och din dotter. Om ni bokar flyg i tid kan ni med inrikesflyget ta er till Naxos på 40 minuter från Athen och slipper därmed den dryga resan med färjan.
Arne Direkt från Nea Chora /Chania |
|
|||
|
|||
Hej
Parga eller Rethymnion på Kreta tror jag kan passa er. Väldigt mycket shopping i Rethymnion , kläder, läder o skor. Många restauranger. Parga är mycket mindre, fina stränder och bra restauranger. Shopping finns men i mindre skala. Ni kan göra trevliga båtutflykter, till Paxi och AntiPaxi samt rn tur till Skopolos och Nidri Ett tredje alternativ kan vara Kefalonia.Turistort med bra stränder och mat. Men då får ni ta lokalbussen till Agrosltoli ( 10 min) som är en rätt stor stad med shopping. Apollo och Airtours har direkt flyg till alla 3. |
|
||||
|
||||
Hej Annalina
Kan som mer eller mindre kroniskt flygrädd, trots att vi reser till Grekland 2 ggr./ år, berätta att landningen på Skiathos var jättefin och jag tittade tom ut när vi tog mark!! Låt dig inte avskräckas!! Ön och staden är såååå fin. Jag saknade ingenting och åker gärna tillbaka |
|
||||
|
||||
Jag tycker att du ska kolla in Parga. Tycker det verkar stämma väl med det du efterfrågar.
Masse |
|
|||
|
|||
Har landat och lyft från Skiathos 12 gånger - hittills. Nummer 13 och 14 väntar till sommaren. Bekymra dig inte om landningsbanan. Du kommer absolut inte att märka något särskilt med den.
På ön kommer ni garanterat att trivas. Den passar väl in på din beskrivning av era önskemål. Delar också Arnes syn på Naxos som en utmärkt destination för er. Lycka till! /Magnus |
|
||||
|
||||
Citat:
Maria |
|
|||
|
|||
Jag tror som Arne. Naxos skulle passa er båda ypperligt. Men bo då i sådana fall inne i chora. Det är ändå plättlätt att ta sig till stränderna och byarna därifrån.
|
|
||||
|
||||
Undrar om du inte förväxlar flygplatsen på Skiathos med den på Samos? Inflygningen på Samos kan vara jobbig för flygrädda, men aldrig hört eller upplevt att landningen på Skiathos varit besvärlig. Är iofs inte flygrädd själv...
Skiathos tror jag kan vara ett jättebra val för er, men även Pigadia på Karpathos och - naturligtvis - Arnes förslag om inrikesflyg till Naxos (åker så själv i sommar). Min dotter älskade både Naxos och Pigadia när hon var i din dotters ålder. Ha en underbar resa! Maria |
|
||||
|
||||
Maria, Skiathos landningsbana är en riktig turistatraktion och många fotografer har det som orsak att åka dit för att just fotografera. Den är väl omtalad för sin korta landningssträcka och det finns att googla på. Bilderna jag såg på nätet gav mig gåshud...men som sagt..det var hur bra som helst.
|
|
||||
|
||||
OK, hade inte koll på det!
Är som sagt inte flyrädd, jag njuter vid både start och landning, knäppt på sitt sätt. Men, kanske det blir jobbigt med inrikesflyget också, jag tycker det känns jättetryggt, men det är ganska små plan!? Rekommenderar då Pigadia, Karpathos. Maria. |
|
||||
|
||||
Maria, önskar jag åxå kunde njuta!!! Fast ibland går det rätt bra. Försöker alltid föreställa mig hur kul det ska bli att flyga innan..och ja..en ouzo innan brukar funka
Tack alla för en kanondag på forumet, tycker jag!! |
|
||||
|
||||
Jo rullbanan på Skiathos lär enligt uppgift vara ovanligt kort. Dock utgör det sannolikt inget problem för start och landning. Åtminstone var det inget jag märkte av. Men jag gillar ju förvisso att flyga. Men som du såg här ovan så har inte heller Maria märkt av det. Och det tror jag inte många känner så mycket av när man sitter i planet.
Däremot är ju de låga inflygningarna ett litet extra skådespel när man sitter på någon taverna i hamnen och njuter av utsikten. Men alls inget att oroa sig för tycker jag. Masse |
|
||||
|
||||
Jag säger också (naturligtvis! ) Karpathos. Som andra tidigare sagt, om ni bara ska vara där en vecka räcker det gott med att stanna i Pigadia och utforska den staden. Därifrån kan ni dessutom ta båtutflykter till fina badstränder eller ta en dagstur upp till Olympos. Bussturen upp från Diafani ingår i priset. Från Pigadia kan ni även ta bussar till de olika byarna om ni får lust att röra på er. Dessutom brukar charterbolagen ha en örundtur i sina utflyktsutbud. Inga problem att ta sig runt även om man inte kör själv.
Vi kommer förmodligen också att vara där då, så du kan få litet guidning till våra smultronställen om du vill. Karin |
|
||||
|
||||
Jag har ett rätt bra kort i mitt album"Skiathos" på min Johan som fotar inflygningen. Jag skakade i hela kroppen så att skärpan blev så bra är ofattbart En fantastisk upplevelse!! (Förlåt annalina om jag kapade din tråd lite)
/Kerstin |
|
|||
|
|||
Tack snälla för era svar! Blir glad och varm i hjärtat över att ni tar er tid att dela med er av era tips. Vilket underbart forum det här är!
Tänk att man kan bli så velig som jag har blivit gällande den här resan Vet ju egentligen att det blir bra på de flesta ställen men när jag börjar lusläsa resesidor och omdömen etc börjar jag hela tiden tänka "å ena sidan...fast å andra sidan..." Några kanske känner igen sig Det är ju egentligen ett angenämt och lyxigt problem Naxos skulle jag verkligen vilja besöka. Har bara inte hittat flygresa som är smidig. Det jag får upp från Göteborg innebär en övernattning i Athen och en total flygtid på uppåt 23 timmar. Känns jobbigare än färjan.. Skiathos får ligga på vänt även om jag vet att många älskar den ön. Jag är inte redo får att ta mig an den landningsbanan ännu och med en flygrädd dotter känner jag att det får vänta. Parga verkar riktigt mysigt! Är det att föredra att bo inne i centrum och ta sig ut till stränderna eller vilka områden tipsar ni Pargaresenärer om? Har det hunnit bli varmt där i mitten på juni? (Vet att väder är väder och man vet aldrig men vad har ni för erfarenheter?) Karin, jag är väldigt nyfiken på Karpathos och känner mig kanske mest lockad av den ön. Dessutom passar avgångsdag och flygtider riktigt bra. Vi hade i stort sett bestämt oss för det och att bo på Alimounda Mare som ligger både nära centrum och vid strand, har pool och verkar fräscht (dotterns krav!) Men så hörde jag av en kollega och läste mycket om att man bör ha hyrbil för att få ut vad ön har att erbjuda och då blev jag tveksam. Som så många andra undrar jag över den berömda vinden. Är det tillräckligt varmt på Karpathos i mitten av juni för att vinden ska kännas behaglig? Om det blir Karpathos vore det fantastiskt att få ta del av dina smultronställen. Har läst mycket i forumet och vet att du är en flitig Karpathosresenär Kajja, du får låna den här tråden hur mycket du vill. Är glad att folk är inne och läser och det var gott att höra att du som flygrädd fixade Skiathos landningsbana. Ska bara bli lite modigare så... |
|
|||
|
|||
Parga tror jag skulle passa er! Visst är det "turistiskt" men på ett mysigt grekiskt sätt och de bofasta sitter i trappor och gränder och är delaktiga i semesterlivet. Parga har inte den där genomfartsgatan med allt krimskrams och tavernor efter vägen utan smala trappor/gränder och jättefina stränder.
Parga sväljer på något sätt alla turism på ett ganska charmigt sätt... Utflykter kan man göra många som till Paxos/Antipaxos eller den fina vandringen till Lichnosstranden. Köp Janne E-guide och läs in Dig på Parga! Själv har jag varit där tre ggr, sammanlagt 5 veckor....Kan absolut tänka mig en resa till om man får en vecka över och hittar bra pris. Det är dessutom en väldigt trevlig bussresa dit från Preveza. Lissi |
|
|||
|
|||
Hej Lissi och tack för ditt svar! Ja, Parga verkar riktigt mysigt när jag läser om det och möjligheten till båtutflykter känns också lockande. Vad tror du om vädret i mitten av juni? Svårt att säga förstås, men vad har du för erfarenheter om du har varit där vid den tiden? Var i Parga tycker du att man ska bo? Vi vill helst ha närhet till strand men även kunna flanera på kvällarna och titta på folklivet och leta restauranger. Går det att förena i Parga eller får man "offra" det strandnära läget för att kunna bo hyfsat centralt?
Hälsningar Annalina |
|
|||
|
|||
Annalina.
Sista gången i Parga 2010 åkte vi alldeles i början av juni och när vi kom så kom en liten regnskur och sen hade vi kanonväder hela veckan. Det var den första riktigt fina sommarveckan sa ägarna på hotellet. De andra gångerna har vi åkt precis efter midsommar och det var ju många år sen (1998, 2000). Då hade vi jättefint väder hela tiden båda veckorna varje gång. De joniska öarna och runt om är nog osäkrast i april/maj då mycket nederbörd faller, men nuförtiden är ju vädret så konstigt så man vet ju ALDRIG! Jag skulle tro att halva juni är helt ok. De gånger vi bott där har vi dels en gång bott bortom Valtosstranden och de andra gångerna i själva Parga....Alla ställen bra och vi gillar ju Valtosstranden bäst av stadsstränderna och har våra favorit matställen runt omkring...Man äter gott i Parga, men vi har alltid undvikit strandpromenaden...Kanske helt fel?? Lissi |
|
|||
|
|||
Det går Charter till Naxos med Apollo varje lördag. Flyg till Santorini sen båt i 3 h. Har ni bara en v på er så försvinner en del i restid. Vet inte om båten för hemresan går fredag för övernattning på Santorini eller jättetidigt lördag. Fråga Apollo, bo i Naxos stad i så fall
Parga är rätt litet, direkt flyg lördag eller måndag. Valthos beach är jättefint och det ligger hotell nära stranden. Men inga större avstånd så ni kan bo mitt ibyn med. I värsta fall taxi hem för några E. Varit där 2 ggr, en gång i början på juni + 17 och regn och en gång sista v i september, +28 och sol . brukar vara bra i juni. Åt bra överallt. Har en asiatisk restaurang. Men Captains lucher på Volthos oj oj oj |
|
|