|
||||
|
||||
Första besöket i Nafplio
Hej alla!
Tänkte bara skicka en liten hälsning från Nafplio, det är ju faktiskt tack vare er jag är här. Anlände till ett molnigt Aten på förmiddagen, och lyckades navigera rätt till bussarna hyfsat enkelt tack vare Admiralas toppenbeskrivningar. Även i Nafplio var det molnigt när jag kom fram, vilket var tur. För taxichauffören släppte av mig och min tjugofemkilospackning femhundra meter från hotellet. Utan att peka ut riktning. Jaja, tack vare hjälpsamma greker kom jag fram till slut efter att ha släpat väskorna upp och ner för ett gäng trappor. Mitt hotellrum är gigantiskt och trots att det ligger på första våningen har jag en härlig utsikt över takåsarna. Dock finns det ingen minibar, jag hade glömt köpa läsk och var otroligt sugen på Cola. Frågade i receptionen om de hade. Tyvärr inte. Men tio minuter senare knackar det på dörren och där står receptionisten med en bricka med chips, cola, glas med is och till och med sugrör. Det här härliga landet och dess härliga människor. Har inte hunnit se så mycket av Nafplio än, är alldeles för trött för det. Åt pastitio på en taverna på en gata precis vid hotellet. Regnet smattrade mot parasollet. Men jag satt ändå ute och njöt av min första Mythos. På måndag kommer sommaren, enligt tavernaägaren. Imorgon ska jag ta tag i det här med uppsatsen, även om jag hellre skulle vilja se mig omkring. Men det tar jag när vädret är bättre. På återseende, och igen TACK för att ni inspirerade mig att åka hit! |
|
||||
|
||||
Sv: Första besöket i Nafplio
Härligt, härligt (trots regnet). Vi vill gärna höra mera!
Ha det så bra! / Anne |
|
||||
|
||||
Mer kommer! Ska hålla er uppdaterade, om ni är intresserade.
Tänkte skriva av mig några små betraktelser också. Säg till om det är ointressant så får jag börja skriva dagbok i stället. Man hinner fundera (och se!) lite mer över saker och ting när man åker själv såhär. På vägen från flygplatsen till Nafplio såg jag två bilolyckor, båda med mopeder inblandade. Det såg ut att ha gått bra båda gångerna, som tur är. Men trafiken här är inte att leka med. Ändå åker så många utan hjälm. Men trots stressen i trafiken, tutandet och skrikandet såg jag något fint på Kifissos busstation. Där rådde det full kalabalik ett tag. Bilar, mopeder, resväskor, flakvagnar, turister, greker. Överallt. Så ser jag en äldre dam som hade svårt att gå. Hon stödde sig mot en stillastående buss, och skulle sedan ta sig över vägen där det var fullt av bilar av alla de slag. Hur ska det här gå, hann jag tänka. Det hade jag inte behövt. Alla bilar stannade upp. Ingen hängde på tutan. Tanten gick i (mycket) sakta mak över vägen och föraren i bilen längst fram, ja, han bara log glatt mot henne. Det var väl det för den här gången. Nu ska jag försöka sova efter en lång dag. Om grannarnas hund har lust att sluta skälla någon gång bara |
|
||||
|
||||
Citat:
Citat:
Hoppas du får tid att berätta mer när du har acklimatiserat dig. |
|
|||
|
|||
Kul Mikis. Lycka till med skrivandet nu. |
|
|||
|
|||
Velkommen til Nafplio, Mikis! Håper du får en riktig fin tid i min yndlingsby
|
|
||||
|
||||
Ha en härlig vistelse i Nafplio!
// KR |
|
||||
|
||||
Då har första heldagen passerat! Tack för era lyckönskningar
Några sidor på uppsatsen har blivit skrivna. Lite bra att vädret är som det är, sitter på balkongen i myskläder och skriver. Idag har jag ätit väldigt mycket, skrivit lite uppsats och strosat runt här i Nafplio. Börjar bli mer och mer förtjust, det är så vackert överallt. Ska ge mig ut på lite längre upptäcktsfärder de kommande dagarna. Funderar på att åka en tur med Pegasus Cruises, som har båtturer från Tolo till Hydra & Spetses. Någon som testat? Men läste i Lissis tråd att bussarna eventuellt ställs in så då blir det inget med det... Om jag inte hittar någon billig taxi till Tolo. Grekerna har varit lika snälla mot mig idag. Och jag lyckades fråga efter toaletten på grekiska - och servitrisen förstod mig! Då blev jag lite stolt. Förstod inte alls vad hon svarade dock, men det må vara hänt. Så nu ska jag ta tag i det här och lära mig fler än tio grekiska ord. Får se hur det går. På tal om det så har jag ett grekiskt ord i huvudet, som jag inte vet vad det betyder och det går inte att googla eftersom jag inte vet hur det stavas på grekiska. Ordet låter ungefär "issos". Någon som vet vad det betyder? |
|
|||
|
|||
Isos, ίσως, som betyr kanskje?
Jeg har tatt turen med Pegasus flere ganger, og tatt med venner, og det er en super tur! Anbefales! Turene går ikke hver dag, om du er på facebook, bli "venn" med Pegasus Cruises der, så har du oversikten, eller hør med et reisebyrå i Nafplio. Taxi koster 15 euro en vei, det var iallfall det vi betalte i fjor med min faste sjåfør Maria. Du kan få nummeret hennes om du vil, hun snakker godt Engelsk. Husk å bestille retur også, det står svært få drosjer og venter når båten returnerer. Kjekt å høre at du trives! |
|
||||
|
||||
Kan det inte vara "yassos" = hej?
|
|
||||
|
||||
Citat:
Åh, kul! Då ska jag testa den på tisdag. Jag tar gärna hennes nummer, det kan vara skönt att slippa lita på lokalbussar framförallt nu när det ser ut som det ska bli strejk. |
|
||||
|
||||
Det var kanske, ίσως, som Admirala skrev här ovanför
|
|
|||
|
|||
Citat:
Vær også klar over at det ikke alltid er slik at KTEL Argolida streiker selv om det er busstreik, hvert fylkes KTEL er uavhengig og kan la være å streike om de vil. |
|
||||
|
||||
Du verkar ju ha det fint i Nafplio, följer dig med stort intresse. Det är så fint att du berättar om din vistelse för oss här på Kalimera.
Ha det fint! / Anne |
|
||||
|
||||
Citat:
Har det minst sagt fint! Nu sitter jag och skriver på uppsatsen nere vid hamnen med utsikt över Bourtzi. Verkligen härligt. |
|
||||
|
||||
Citat:
Ha det så gott. Birgitta |
|
||||
|
||||
Nu har jag skapat ett fotoalbum med lite bilder härifrån. Det var väldigt fotovänligt imorse när jag tog en promenad tidigt på morgonen. Annars har den här dagen gått i sakta mak. Har suttit nere vid hamnen och ömsom läst bok, ömsom skrivit, åt en grekisk sallad till lunch och sedan har jag legat i sängen på hotellrummet och skrivit på uppsatsen. Får se vad jag ska hitta på resten av dagen. Kanske bara blir att gå en sväng och hitta någon mysig taverna. Imorgon ska det bli strålande sol så då tänkte jag faktiskt ta ledigt från uppsatsen och lägga mig på stranden. Måste bara hitta till den, men det borde väl inte vara för svårt. Förresten, jag har sett flera barn som går runt barfota och tigger pengar. Vet ni något om de barnen? Blir de hjälpta av att man ger dom lite pengar eller är det bättre att köpa något annat, eller hjälpa på något annat sätt? Borde inte de vara i skolan för övrigt, eller är det påsklov för de grekiska barnen? |
|
|||
|
|||
Stranden: Gå opp i retning av trappene til Palamidi. Du kommer til en bakke med Palamidi-fjellet på ene siden og Akronafplia-borgen på den andre. På toppen av bakken kommer du til en parkeringsplass, gå rakt over den, og ned trappene - og du er på stranden.
Eventuelt kan du muligens gå den øvre veien, altså gjennom en av Akronafplia-portene, i så fall er det mye kortere vei. Men det er litt vanskeligere å forklare, særlig siden jeg ikke vet/husker hvilket hotell du bor på. Du kan jo be hotellresepsjonisten peke det ut for deg. Greske skolebarn har ferie ut uken, men jeg kan garantere at de ikke går barføtt. De barføtte er rom-barn, og du bør ikke gi dem penger, da får du aldri fred! Rist på hodet og si strengt "oxi", og overse dem deretter. Familiene deres har penger til både mat og sko, men jeg har ikke lov av Janne å si hvorfor. Ps: Nå så jeg bildene, kjempefine! Som du ser er det yacht-show i helgen, det er sjelden havnepromenaden er så full av luksusbåter Senast redigerad av Admirala den 2016-05-06 klockan 16:17. Anledning: Ps |
|
||||
|
||||
Citat:
Ja det är häftigt! Ska ta mig en närmare titt på båtarna imorgon tänkte jag. Kul att kolla på. |
|
||||
|
||||
|
|
|