|
||||
|
||||
Busstrejk i Aten
Tisdag den 13 juni är det en 6 timmars strejk i kollektivtrafiken i Aten. Tänk på det ni som hade tänkt att åka buss till Pireus. Det lär bli slagsmål om taxibilarna!
/Netwolf |
|
||||
|
||||
Sv: Busstrejk i Aten
Metron påverkas väl inte. Går två gånger i timmen från flygplatsen. Du ska byta på Monastiraki. Restid totalt ca 70 minuter
|
|
||||
|
||||
Det stod "buses and trolleys", så jag antar att trolley är Metron?
|
|
||||
|
||||
Det är trådbussarna som heter så.
|
|
||||
|
||||
Det strejkas ofta i Grekland. Bussar och metro kunde ställas med kort varsel. Jag var rätt irriterad på detta för det råkade hända vid en del tillfällen som passade som sämst för mig. Jag sade så till min snälle Kostas, som ställde upp och skjutsade mig, men han tyckte att strejkerna var berättigade: vad kan de anställda annars göra för att tala om vad de tycker om löner och arbetsförhållanden?
I Sverige är (var?) förhållandet arbetsgivare-anställd inte lika inflammerat som här. Tradition med förhandlingar, lagstiftning, någorlunda skapliga löner o.s.v ger ett svalare klimat...Jag tror att de strejkande här mycket väl vet att inget hjälper, de kommer inte att få bättre villkor, men de vill i allafall markera missnöje. Ta en taxi, bästa turist. Har du inte råd med det ? |
|
||||
|
||||
Jaha, ok. Tänkte mest att Trolley betyder vagn.
|
|
|