|
||||
|
||||
Någon som har fallit för Kithnos?
Som jag skrivit i en annan tråd under "Milos" så kommer vi starta vår 12-dagarsturné i Grekland med 5 nätter i byn Klima på Milos. Nu har vi hittat ett jättefint hus (som rymmer 12 personer) som vi ska hyra i 4 nätter på ön Kithnos. Ön Kithnos verkar enligt Kalimera-Jannes beskrivning vara en tämligen anonym och slätstruken ö. Men jag lockas av det genuint småskaliga och att det främst verkar vara grekiska turister som tar sig dit. Lite kontrast till Milos. Men en stor anledning till att det blev Kithnos är att vi hittade det perfekta boendet (K4 Kythnos heter de som hyr ut flera olika hus på ön och som vi har bokat genom) med krypavstånd till stranden Kanala, ljuvlig havsutsikt och egen pool. Dessutom till ett bra pris jämfört med vad ett motsvarande boende kostar på andra närliggande öar.
Hur som helst. Undrar om det är någon som har varit på Kithnos och faktiskt har fallit för ön. Trots att den verkar ganska "kärv". Vi kommer iofs nog mest vara vid huset och stranden de dagarna vi är där då vi säkert har flängt runt en massa under dagarna på Milos. Kan vara skönt med några lugna dagar efter det. Men några utflykter vill man ju ändå göra och bekanta sig lite med ön. Hoppas iallafall att Kithnos blir en positiv överraskning trots allt. Två dagar mellan Milos och Kithnos är fortfarande obokade. Får se om vi mellanlandar på Sifnos eller Serifos på vägen kanske... |
|
|||
|
|||
Sv: Någon som har fallit för Kithnos?
Tycker bättre om Serifos än Kithnos. Men Kea erbjuder ännu större överraskning...
Trevlig resa. |
|
||||
|
||||
Citat:
Ska bli spännande att få besöka lilla oansenliga Kithnos. Ganska säker på att ön erbjuder både sol, Mythos och sköna bad – så vi kommer nog bli nöjda oavsett God fortsättning! |
|
|||
|
|||
Har inte skrivit att jag inte är så förtjust i Kithnos (en mycket fin ö!). Jag skrev att jag tycker bättre om Serifos.
|
|
||||
|
||||
Jag gillar Kithnos jättemycket. Det jag kan sakna är höga berg, men det finns ju på andra öar. Byarna är underbara och några av dem är mycket genuina Ni får inte missa Loutra med de heta källorna. Hyr en bil och se er omkring en dag eller två. Det är en liten ö så ni hinner se hela ön på kort tid.
|
|
|||
|
|||
Vi var på Kithnos en vecka i september 2016. Bodde i Merichas. Tyckte mycket om ön. Jättefina vandringsleder, med fantastiska stenmurar. Finfina stränder längs hela östkusten. Chora och Dryopida mysiga byar. Kanala också värt ett besök. Så, ja, vi föll för Kithnos (också).
|
|
||||
|
||||
Citat:
|
|
||||
|
||||
Citat:
|
|
|||
|
|||
Egentligen inte. Tyckte det fanns flera fina på den sidan. Men om man vill kombinera en jättefin vandring med en jättefin strand, så är Chora till Agios Ioannis inte fel: www.cycladen.be/Chora-Agios IoannisEngFrame.htm
(om inte länken funkar, gå in på www.cycladen.be, klicka på Kythnos och välj vandring nr 5). Senast redigerad av Charleston den 2018-01-25 klockan 12:37. |
|
|