|
|||
|
|||
Romantik? <3
Våra barn har äntligen blivit stora nog att kunna lämnas en vecka hos morföräldrarna, och jag och maken ska resa iväg helt ensamma. Det blir i september, och vi siktar på Grekland.
Vi har varit på Naxos och Amorgos och storgillade Amorgos - lugnet, lunken, naturen... Vilken ö kan ni rekommendera åt oss när vi vill ha vacker natur, lugn, bra stränder, möjlighet att resa runt lite med moppe, äta gott? Tar tacksamt emot tips både på ö och boende! |
|
|||
|
|||
Sv: Romantik? <3
Kefalonia er en ganske stor øy med variert og vakker natur og veldig bra strender.
|
|
||||
|
||||
Skiathos är en romantisk ö med sina gränder och stränder💖
Samos har också väldigt mycket att erbjuda och är lugnt och underbart. I september var det inte mycket trafik när vi vespade runt och det finns många fina stränder. / Kajja |
|
||||
|
||||
Karpathos en ö som begåvats med det mesta av det ni söker... På Tilos råder lugnet, vacker natur och fina vandringar, moppe funkar säkert jättebra!
|
|
||||
|
||||
|
|
||||
|
||||
Citat:
Håller verkligen med dig där / Kajja |
|
|||
|
|||
Viktigaste när man åker en v är att det finns flygplats på ön.
Parga, Skiathos, Zakynthos eller Kefalonia skulle jag välja bland. Sen finns ju alltid Kreta. Mycket att se |
|
|||
|
|||
Sporaderna är fint en bit in i september. För en veckas resa är ju Skiathos allra enklast med en transfertid i taxi på ett par minuter, men Skopelos är bara en dryg timme bort med båt är ännu lite lugnare i september.
Öarna är kuperade, gröna, vackra, har fantastiska stränder och trevliga byar. Om ni ska åka i andra halvan av september så kan vädret vara lite mer ostadigt. Om ni väljer att åka till Sporaderna finns det gott om tips här på kalimera och jag har också ett antal efter åtta resor dit. Om en månad är dags igen för Alonissos, Skopelos och Skiathos under två veckor. Lycka till med planeringen! |
|
|||
|
|||
Skulle tipsa om Alonissos iom du skrev du gillade Amrorgos, det är lite samma känsla på något vis tycker jag, trevligt, inte specieltt exploaterat men allt finns ändå, lagom storlek för härliga moppe-turer och även kortare vandringar, maten är kanon och bra prisnivå
|
|
||||
|
||||
Tilos!
|
|
|||
|
|||
En vecka är alldeles för kort tid att åka runt bland öarna. Satsa i stället på en ö som har flygplats (uttrikes), vilken ö som helst, och då är ni redan på plats, ingen transfertid till en annan ö (i september börjar färjetrafiken minska, nästan för varje vecka som går). Ifrån denna ö kan ni göra dagsutflykter till närbelägna öar, eller kanske spendera ett par dagar på en annan ö. Logi i september är inget problem om ni väljer att lösa det på plats.
|
|
||||
|
||||
Mina tips blir Skopelos eller Karpathos. Båda öarna är trevliga för moppe-turer och har underbara stränder och natur. För båda är det boende i huvudbyn, Skopelos Stad respektive Pigadia som gäller. Till Karpathos har chartern direktflyg och till Skopelos är det bra förbindelser med bara c:a 1 tim båtresa från Skiathos.
Masse |
|
||||
|
||||
Även jag föreslår Skopelos, som jag tycker är en av de mest romantiska öarna i Grekland. Det är även en av de bästa öarna att upptäcka med en moped, en av de vackraste öarna, där finns underbara stränder med ljuvligt vatten, mysiga byar med strandnära tavernor och sist men inte minst: Skopelos stad som är så vacker, och där det finns många restauranger som serverar god mat.
|
|
|