|
||||
|
||||
Åk inte på sköldpaddstur på Zakynthos
En medlem i vår Facebook-grupp skrev igår om en mindre trevlig båtutflykt på Zakynthos. Det är tyvärr inte första gången jag hör talas om liknande situationer. Så här skrev han:
Citat:
Citat:
Du som är medlem i vår Facebook-grupp kan följa diskussionen där. Senast redigerad av Kalimera den 2018-08-09 klockan 18:07. Anledning: Ändrade länken |
|
||||
|
||||
Sv: Åk inte på sköldpaddstur på Zakynthos
Detta är ju bedrövligt .
Jag fattar inte hur man kan tillåta sånt här? //Conny |
|
||||
|
||||
Nu måste jag berätta om vår sköldpaddeutflyckt på Zakynthos! Men först vill jag säga att jag har mött flera öbor som jobbar på stränder där äggen kläcks och de är så måna om dessa bäbisar så man blir rörd!
I viket fall..Vi åkte med en erfaren "skeppare" som vi bokade vid stranden. Det var en minibåt för runt 10 pers. Skepparn var väldigt noga med att vi skulle sitta stilla, vara tysta och bara invänta eventuella sköldpaddor. Han crusade försigtigt vid ställen där de eventuellt skulle dyka upp. Det märktes så väl hur han hade respekt för dessa "djur" och bara att iakta hans agerande var halva nöjet. Jag gillar inte kommersiella utflykter. Idioter finns överallt..men här hade vi tur! /Kajja Senast redigerad av Kajja den 2018-08-09 klockan 23:23. |
|
||||
|
||||
Ja, det kan man verkligen fråga sig. Det finns lagar om djurplågeri även i Grekland, och böterna är dryga. Ändå förekommer sådant här.
Så är det, och som tur är är inte alla idioter. Vi får hoppas att idioterna är i minoritet. |
|
||||
|
||||
Ja, man baxnar. Hur är dom funtade egentligen?
När vi var i Mexiko (Akumal) så månade de verkligen om sina sköldisar. En bit ut i vattnet var det avspärrat med ett rep och där fick man inte bada, för där simmade sköldpaddorna omkring. Man kunde visserligen följa med en sköldpaddsutflykt, men det var bara några turer/dag och begränsat antal platser. De gick heller inte för nära djuren för att inte störa dem. Man fick snorkla, men var då tvungen att vara klädd med t-shirt och solkräm var strängt förbjudet! /Netwolf |
|
||||
|
||||
|
|
|||
|
|||
Vi turister har möjligheten, och ansvaret, att förändra. Sköldpaddsturerna upphör om det inte finns någon efterfrågan. Inte heller behöver vi bada vid sköldpaddsstränderna; det finns faktiskt fullt med mer lättillgängliga alternativ. Lämna sköldpaddorna ifred och låt de seriösa volontärerna arbeta med att hjälpa dem så gott det går. Tyvärr säljs biljetter till olika sköldpaddsturer överallt på öns turistorter. En början till att sätta ned foten vore att iaf inte de svenska researrangörerna anordnar eller förmedlar turerna. Det är ett fullt rimligt krav och ett utmärkt påtryckningsmedel är Kalimera.
/Pnyx Nyligen hemkommen från Zakynthos. En härlig resa, även utan sköldpaddskontakt... |
|
||||
|
||||
Citat:
Citat:
|
|
||||
|
||||
Helt sant. Det är i vår makt att säga ifrån. Vi är inte bundna av några lojalitetsband eller andra regler. Som turist har du rätt att klaga, på det du tycker är fel. Ok, tycker du att statsskicket i Nordkorea är åt h-e, så kanske det är bäst att klaga när man kommit hem istf att göra det på plats. Ja, ni förstår vad jag menar...
Ypperligt att säga ifrån på Kalimera, då jättemånga söker information här inför greklandssemestern. Även på andra medier, är det bra att säga ifrån på. T ex har jag själv för en kompis på Facebook, påpekat det olämpliga i att de använde sig av åsnor för att ta sig upp från stranden på Lindos. Märkligt nog fattade de inte det själva, då de glatt delade bilderna från ridturen.. /Netwolf |
|
|