Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Hälsningar > Hälsningar direkt från Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-09-04, 15:31
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2007
Standard Hälsning från Leros.

Kan meddela att det råder ”Masseväder” här på Leros. Det är så varmt att jag nu under siestan befinner jag mig på rummet. Är tacksam över att ha både Air condition och takfläkt - en sån vi numera bara ser i gamla filmer: mannen ligger på sängen i ett ökenhett rum med ett wiskyglas i ena handen och en revolver i den andra, och det enda som hörs är takfläktens monotona gnisslande.

Under förmiddagen tog vi, jag och min man, en promenad, från Pandeli där vi bor, uppe till Platanos/ Agia Marina, för att hitta en butik som säljer hårborstar eftersom jag glömt min hemma. Då vi kom ner till hamnen kände vi att vätskenivån sjunkit, just utanför Remezzo, ett ”gubbhak” med en utsikt över det lilla torget och hamnen med båtar. Och att sitta på en av stolarna längs väggen - bara se till att dra in fötterna när bilarna kom nära - och se den grekiska vardagen passera förbi roar oss mycket. Och kan berätta att en stor Alfa, ett välfyllt glas vitt vin, samt en skål med chips (gratis) kostade 5 euro.

Jag hittade en kam på ett Natur-apoteket, så nu behöver jag inte använda fingrarna längre. Men när jag tänker efter...hur fönar jag håret med en kam?

Senast redigerad av sjöborren den 2018-09-04 klockan 15:53.
Svara med citat
Gammal 2018-09-04, 15:52
sjöborrens avatar

Standard Sv: Hälsning från Leros.

Ursäkta! Det blev kanske mer kåseri, som kanske inte borde legat här...
Svara med citat
Gammal 2018-09-04, 16:31
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2015

Det är klart att du kan skriva i kåseristil!! Love it!! Kanske tur att du glömde hårborsten annars kanske du hade fått betala för övervikt Ha det så himla härligt!!
/ Kajja
Svara med citat
Gammal 2018-09-04, 16:45
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Svara med citat
Gammal 2018-09-04, 18:19
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008

Citat:
Ursprungligen postat av sjöborren Visa inlägg
Kan meddela att det råder ”Masseväder” här på Leros. Det är så varmt att jag nu under siestan befinner jag mig på rummet. Är tacksam över att ha både Air condition och takfläkt - en sån vi numera bara ser i gamla filmer: mannen ligger på sängen i ett ökenhett rum med ett wiskyglas i ena handen och en revolver i den andra, och det enda som hörs är takfläktens monotona gnisslande.

Under förmiddagen tog vi, jag och min man, en promenad, från Pandeli där vi bor, uppe till Platanos/ Agia Marina, för att hitta en butik som säljer hårborstar eftersom jag glömt min hemma. Då vi kom ner till hamnen kände vi att vätskenivån sjunkit, just utanför Remezzo, ett ”gubbhak” med en utsikt över det lilla torget och hamnen med båtar. Och att sitta på en av stolarna längs väggen - bara se till att dra in fötterna när bilarna kom nära - och se den grekiska vardagen passera förbi roar oss mycket. Och kan berätta att en stor Alfa, ett välfyllt glas vitt vin, samt en skål med chips (gratis) kostade 5 euro.

Jag hittade en kam på ett Natur-apoteket, så nu behöver jag inte använda fingrarna längre. Men när jag tänker efter...hur fönar jag håret med en kam?
Oj oj oj! Masseväder på Leros! Nu värker abstinensen rejält! Och sittning på gatan utanför Remezzo, mitt FavoritOuzoMezeStälle! Att bara sitta och njuta och se grekisk lokalvardagsliv passera förbi. Härligt! Akta tårna! Och vad gäller att föna håret! Nu blir du varse nackdelarna med Leros utan oss! När vi var med kunde du låna Birgits fön. Det hade du gärna fått göra igen!

Och vad gäller kåseri ..... Du vet vad jag tycker om din skrivarförmåga! Det är ett slöseri med gudagåvorna att du inte skriver mera än du gör! Vi ser fram emot dina kåserier!

Masse
Svara med citat
Gammal 2018-09-04, 18:23
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Då vi kom ner till hamnen kände vi att vätskenivån sjunkit, just utanför Remezzo, ett ”gubbhak” med en utsikt över det lilla torget och hamnen med båtar. Och att sitta på en av stolarna längs väggen - bara se till att dra in fötterna när bilarna kom nära - och se den grekiska vardagen passera förbi roar oss mycket. Och kan berätta att en stor Alfa, ett välfyllt glas vitt vin, samt en skål med chips (gratis) kostade 5 euro.
Det låter som ljuv musik i mina öron! Mera sånt!
Svara med citat
Gammal 2018-09-05, 05:23
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Härlig text, Sjöborren! Fortsätt så, då får vi alla vara med lite. Det där med takfläkten var fint, hoppas dock att din man hade glömt revolvern och bara hade ett whiskyglas i handen.

Önskar er sköna stunder på ön som är högst på min önskelista, men onåbar för tillfället.

/ Anne
Svara med citat
Gammal 2018-09-05, 08:19
Inger-Mariann Inger-Mariann är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2014

Etter planen kommer vi til herlige Leors 21.09. Håper da at temperaturen har blitt "bedre". Vi elsker å bade i det klare vannet, men å gå fotturer er også viktig!! Nyt livet på Leros!!
Svara med citat
Gammal 2018-09-05, 08:38
sjöborrens avatar

Syftningsfel kära Mosse! Och vet inte hur jag kan gå in och ändra. Med hjälp av en kam, skulle det stått. Det jag nu behöver är en hårborste, eller möjligen ett gäng papiljotter.

Och igår, när jag drog bort den långa klisterremsan från resväskan upptäckte jag ytterligare en remsa, en något mindre, blå med gul text. Och behövde inte ens glasögon för att kunna läsa HEAVY! Jag tänkte: Omöjligt! 5:2 metoden hade fungerat, hon vägde 19 kilo på flygplatsen - min rosa resväska är en hon - och jag fick ha 20 kilo. Märkligt!

Senast redigerad av sjöborren den 2018-09-05 klockan 09:25.
Svara med citat
Gammal 2018-09-05, 10:26
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
Jag tänkte: Omöjligt! 5:2 metoden hade fungerat, hon vägde 19 kilo på flygplatsen - min rosa resväska är en hon - och jag fick ha 20 kilo. Märkligt!
Plötsligt händer det.
Svara med citat
Gammal 2018-09-05, 18:47
Didi-san Didi-san är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2015

Citat:

Och igår, när jag drog bort den långa klisterremsan från resväskan upptäckte jag ytterligare en remsa, en något mindre, blå med gul text. Och behövde inte ens glasögon för att kunna läsa HEAVY! Jag tänkte: Omöjligt! 5:2 metoden hade fungerat, hon vägde 19 kilo på flygplatsen - min rosa resväska är en hon - och jag fick ha 20 kilo. Märkligt!
Svara med citat
Gammal 2018-09-08, 12:06
sjöborrens avatar

Här är gudagott att vara, oh vad livet dock är skönt...Kan inte låta bli att sjunga när jag tänker på hur bra vi har det: sol och hav, god mat och dryck, uppleva och deltaga i grekiska vardags- och festlivet. Och en lagom dos av promenader. Vi har turen att vara här just idag när det bli fiskfestival.

Skriver direkt från kulturprogrammet. Saturday 8/9.

In Panteli, near the Fisheries Shelter.
Celebration of: ”TRATAS-PSARA”
There is a feast with free wine and fish meal.
Organization: MUNICIPALITY OF LEROS-
DOPAISAP LEROS in collaboration with the
Fishermen’s Association of Leros.
Free entrance.
Svara med citat
Gammal 2018-09-08, 12:17
Masses avatar

Wow vilken fullträff!!!! Tänk om man vore där! Förstår att ni tycker att det är toppen. Det ska bli intressant att läsa mera om hur festivalen var, om du är snäll och delar med dig med mera info från upplevelserna. Bor ni på samma ställe som senast?

Masse
Svara med citat
Gammal 2018-09-08, 12:17
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Här är gudagott att vara, oh vad livet dock är skönt...Kan inte låta bli att sjunga när jag tänker på hur bra vi har det: sol och hav, god mat och dryck, uppleva och deltaga i grekiska vardags- och festlivet. Och en lagom dos av promenader. Vi har turen att vara här just idag när det bli fiskfestival.

Free entrance.
Jeg ønsker dere en fortsatt HERLIG ferie på Leros❣️
Og riktig god fornøyelse i kveld😊
Vi har vært på Leros og opplevd fiskefestivalen vi og
Den feires alltid samme helg, denne👍
Svara med citat
Gammal 2018-09-08, 13:47
Kalimeras avatar
Admin

Citat:

Free entrance.
Det där kommer att bli en upplevelse för livet. Har varit med om liknade på andra öar och det är så kul. Grattis!
Svara med citat
Gammal 2018-09-08, 15:43
sjöborrens avatar

Det blir nog en spännande upplevelse! Masse! Vi bor hos Maria på Nikis studio. Jag lovar att skriva några rader om kvällen. 🐟🐟🐟
Svara med citat
Gammal 2018-09-08, 17:36
Spizemans avatar
Spizeman Spizeman är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2014

I natt var första natten vi fick slå på ac'n som försöker att undvika så länge det går. Drar ju mycket el. Så kom jag att tänka på att om bara 1 1/2 månad då får vi troligen slå om till värmeläge o elda i spisen.
Svara med citat
Gammal 2018-09-10, 17:47
sjöborrens avatar

Skriver lite om lördagens fest här i Pandeli, men är inte riktigt färdig.

Masse! Är du med i kalimera Facebook, eller har du messinger? Har lite bilder jag tänke skicka till er.
Svara med citat
Gammal 2018-09-10, 23:39
Masses avatar

Citat:
Masse! Är du med i kalimera Facebook, eller har du messinger? Har lite bilder jag tänke skicka till er.
Tyvärr inte Birgitta!

Hade ju varit toppenkul! Kanske du kan skicka dem i ett mail?

Masse
Svara med citat
Gammal 2018-09-11, 18:06
sjöborrens avatar

Celebration of: TRATAS-PSARA.

Lördagen den 8/9 klockan19.30 var vi på stranden i Pandeli där mycket folk samlats, och som jag förmodade väntade på en fiskebåt. Det tog en stund innan jag upptäckte repet vid strandkanten och såg sen även andra repet 10 meter längre bort. Och då förstod jag... Bredvid repen stod pojkar/män som på given signal började dra. Och runt omkring stod folk och hejade och ropade bravo! En kvinna bredvid mig började sjunga en sång om fiskare ( trata), kanske för barnbarnet hon bar på armen eller för de som drog och kämpade i sanden. När fångsten cirka 30 minuter senare nådde land, var folket närmast som flugor kring en sockerbit. Jag försökte få en skymt: stod på tå, försökte åla mig, försökte krypa, till slut lyckades jag komma närmare. Jag såg hur de silverglänsande fiskarna sprattlade, och hur några lyckade ta sig ur nätet för att sen hamna i en kvinnas framsträckta händer. Fiskarna skickades sen åter ut i havet.

På torget, en bit längre bort, där festligheterna nu började, hade de byggt upp en scen där musiker börjat spela. Vid sidan om scenen, på en bädd av glödande kol, låg aftonens huvudperson, den silverglänsande fisken, som nu fått en bronsfärgad lyster. På andra sidan torget hade långbord dukats upp för prominentare gäster, vi andra fick sitta på långsidorna där stolar ställts fram. Nu började några dansa, medan andra köade för mat och dryck. Vinet smakade bra, men fisken föll mig inte i smaken, den gav jag till mannen bredvid mig. Tyvärr blev det inte den där riktiga stämningen, vilket möjligen berodde på att det var mycket folk och köerna till mat och dryck var långa. Så när klockan närmade sig 22.00 överlät vi stolarna åt andra, och begav oss till närmast taverna.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:39.