![]() |
|
|
|
|
||||
|
||||
|
Birgitta! Jag är glad att höra att maken är återbördad i fungerande skick! Låt oss hoppas att hans vacklande krafter snart återhämtas. Förstår din besvikelse och frustration över att missa en resa med Skopan. Men är det nån gång man ska unna Arne att slippa en resa med "Detta Rysansvärda Flytetyg" så är det kanske nu! Önskar er en trots allt fin fortsättning på resan!
Masse |
|
|
||||
|
||||
|
Det var ju roligt det där med sångaren! Och det är förståeligt om Arne har fått nog av Skopan, hoppas ni får en lugn och bra resa över till Naxos imorgon.
Bra att höra att Arne har kryat på sig, men som sagt, det kommer säkert att ta sin tid. Hoppas han klarar av att äta tillräckligt med styrkande mat. Stark medicinering är ju inte så trevligt det heller även om det är nödvändigt. / Anne
|
|
|
||||
|
||||
|
Härligt att Arne är lite bättre!
![]() Ta hand om er nu, och försök njuta så gott ni kan.
|
|
|
||||
|
||||
|
Vi följer er alltid på era resor och blev oroliga när Arne inte lämnade rapporter som vanligt. Vi håller våra tummar att allt ska bli bra igen. Fortsatt trevlig resa och kram till er.❤️
|
|
|
||||
|
||||
|
Igår lämnade vi Iraklia för färd med Scopelitis till Naxos.
Jag vill passa på att berätta om lilla Iraklia. Ön har cirka 85 invånare, den minsta invånarmässigt i Cykladerna. Man har skola upp till högstadiet. Men man får inte lära sig engelska eller om datorer, så det är inte mycket bevänt med utbildningen. Nikos fru och son bor i Aten under skoltid till exempel. Man har en läkare och en sjuksköterska samt en helikopterplatta för bland annat brådskande sjuktillbud. Befolkningen lever på turism, fiske och get/fårproduktion. Eftersom ön är så karg finns ingen grönsaksodling här, ej heller oliv- eller apelsinträd. En del har dock sin egen grönsakstäppa. Man gillar absolut inte Airbnb. Numera står det tomma hus här större delen av året. Så till vår situation. Vi åker hemåt imorgon, en vecka för tidigt. Arne har inte blivit bättre från sin halsfluss och behöver hjälp från vårt Universitetssjukhuset i Umeå. Halsen är blodig och "full med taggtråd". Kan inte ta sin medicin utan kan bara dricka vatten. I Iraklia fick han i sig lite soppa i alla fall. Så jag har trasslat och donat. Imorgon tar vi Seajet till Rafina och installerar oss på hotel Coroni. På tisdag har jag fixat flyg till Arlanda och samma afton åker vi hem till Umeå. Det har kostat, men hälsan är viktigast! Nu hoppas jag bara att både Arne och jag har nog ork med resan! Igår kväll missade Arne den nära fullmånen över hotel Agios Prokopis då han bara sover. På tisdag är den helt full. Birgitta, direkt från hotel Agios Prokopios. Som kan berätta en hemlighet: Effie är nu i tillståndet. Vggelis inväntar en flicka om 4 månader!!!!! |
|
|
||||
|
||||
|
Självklart ska ni åka hem. Varför inte med hjälp från SOS i Köpenhamn?
|
|
|
||||
|
||||
|
Vondt å høre om Arne’s sykdomstilstand og din/deres situasjon, Birgitta😢
Forstår at det både er nødvendig og best å komme hjem til Umeå! Men.., har du bestilt hotell og billetter selv? Du er tøff og ordner, men det blir jo veldig stor belastning på deg! Inngår ikke SOS i København i reiseforsikringen deres? Vi fikk suveren hjelp av dem da vi var uheldige i Chania. Både ang oppholdet og operasjonen på Klinikken, og billettene hjem. Uansett, et stort LYKKE TIL til dere fra oss❤️ |
|
|
|||
|
|||
|
Önskar allt det bästa för Arne och dig både under hemfärden och med Arnes sjukdom.
/ Jannis och Ylva |
|
|
||||
|
||||
|
Birgitta, jag känner inte Arne och dig, har bara stött på er som hastigast en gång i Pythagorion. Däremot så läser jag alltid med glädje era krönikor från Grekland.
Nu känner jag stor sympati för er bägge och stor beundran för dig som fixar och donar med er avbrutna resa och ser till att ni kommer hem. Hoppas att ni skall orka med resan hem till Umeå och att Arne skall tillfriskna snart. Lycka till! Ulla |
|
|
|||
|
|||
|
Vi håller alla tummar för att ni ska få en smidig hemresa.
|
|
|
||||
|
||||
|
Det var tråkiga nyheter att Arne inte har blivit bättre. Hoppas ni kommer hem utan problem så att Arne kan få den vård han behöver. Ingen trevlig resa för er denna gång. Men så kan det gå. Sköt om er!
/ Anne |
|
|
||||
|
||||
|
Det känns lite konstigt att gå ut och äta ensam under tiden Arne ligger på vårt rum. Men störtsköna sängar och kuddar har vi hos Effie och Vaggelis. Tror dom är bättre än dom vi har hemma.
Nu tänkte jag frossa, eftersom jag har omedvetet haft sympati med maken och inte ätit mycket. Gick då upp till Vaggelis andra hotell, Naxos Island. En köttfile med svamp/baconsås och stompad potatismos. Och tillsammans med den vidunderliga utsikten över havet och Paros smakade det! Vaggelis Portara på sin taverna. Poolen uppe på tavernan. Hans nya hotell är ämnat förmänniskor med stinna plånböcker. Ingenting för oss. Men maten och drycken håller samma priser somövriga tavernor i AgiosProkopios. Nu är fullmånen snart full. Vaggelis och pappans åsna Birbillo är lika vacker somtidigare. Imorse hade vi avbrott i dataöverföringen på ön. Det var planerat. Men precis klockan 10 kom den igång. Så jag travade ner och köpte färjebiljetter för aftonens färd till Rafina. Vid 9-tiden tar vi taxi från hamnen till hotel Corali. Imorgon bitti blir det färd till flygplatsen. Jag hoppas vi kan få lite hjälp både på Atens flygplats och på Arlanda när vi ska vidare till Umeå. Jag har haft kontakt med SOS International, men ska också kontakta SAS. Enligt termometern på Supermarket är det 43 grader nu! Det var allt för denna gång. Birgitta. |
|
|
|||
|
|||
|
Tror att det blir bäst och känns tryggast för både Dig och Arne. Kran.
|
|
|
||||
|
||||
|
Vi er glade for å høre at Arne er på bedringens vei, Birgitta,
selv om det vil ta tid! Fortsatt god bedring til Arne🤞 Tenker på dere begge, ha det så godt det går an🌺 |
![]() |
|
|