Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-03-15, 11:59
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Stumpan52 Visa inlägg
I vår bekantskapskrets har minst 3 fått bekräftat att de har Corona ! Ingen av dem har varit utomlands utan blivit smittade inom landet. Skrämmande!
Ja, det är verkligen skrämmande!

Läste nu att Österrike ska begränsa sammankomster till max fem (5!) personer. Helt oroligt.

Jag la precis ut Veckans bild, och jag valde den för att den får mig alla le, och det kan behövas just nu.

Kolla bilden här.
Svara med citat
Gammal 2020-03-15, 14:12
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Läste nu att Österrike ska begränsa sammankomster till max fem (5!) personer. Helt oroligt.
Helt oroligt var det ändå inte, då de var sex personer på presskonferansen
Svara med citat
Gammal 2020-03-15, 14:25
Netwolfs avatar

Citat:
När jag vaknade idag var det med en känsla av overklighet. Händer det här på riktigt eller har jag drömt? Tyvärr hade jag inte drömt.

Hur känner ni andra er?
Om någon hade sagt till mig för några veckor sen att detta skulle hända, hade jag skrattat.

En känsla av uppgivenhet finns där hela tiden. Man smyger ut tidigt på morgonen, eller sent på kvällen för att handla. Som man vore nån sorts brottsling.
Känner som dig stor vanmakt, när man vaknar och man vill nästan inte börja dagen med nyheter, då det tenderar bli värre och värre...

/Netwolf
Svara med citat
Gammal 2020-03-15, 14:48
emma emma är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2007

Jag brukar inte oroa mig, men i dessa tider med allt som händer och som ni skriver att det är som en dålig dröm...ja nu känner jag mer och mer en slags uppgivenhet och en stor oro för hur det är och ska bli fortsättningsvis! I vanliga tider hade jag sett fram emot vår, sommar och en greklandsresa...nu känner jag mest en stor tomhet och vanmakt....
med stor oro kommer jag i morgon gå till mitt arbete på förskolan där jag som 60 åring, och tydligen i riskgruppen, möta x antal snuviga, hostiga barn. Inga ytterligare restriktioner har gått ut till föräldrar än de vanliga.... men föräldrarna har väl viktigare jobb än jag för de måste kunna lämna sina barn.. även de som är hemma med syskon eller är rbetslösa är välkomna att lämna sina barn till mig ch mina kollegor. Förstår i inte hur detta ska kunna stävja smittan...

/emma ...som känner sig ledsen på alltihopa...😢
Svara med citat
Gammal 2020-03-15, 15:49
malou malou är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006

Citat:
Ursprungligen postat av emma Visa inlägg

med stor oro kommer jag i morgon gå till mitt arbete på förskolan där jag som 60 åring, och tydligen i riskgruppen, möta x antal snuviga, hostiga barn. Inga ytterligare restriktioner har gått ut till föräldrar än de vanliga.... men föräldrarna har väl viktigare jobb än jag för de måste kunna lämna sina barn.. även de som är hemma med syskon eller är rbetslösa är välkomna att lämna sina barn till mig ch mina kollegor. Förstår i inte hur detta ska kunna stävja smittan...

Kjære deg Emma, forstår virkelig uroen din. Ikke minst pga av alder og at du er i en risikogruppe. Arbeidet i yngre år som førskolelærer, vet godt hvordan forholdene er. Det tas lite hensyn til personalgruppen når det gjelder sykdom og smitterisiko. Håper virkelig at Sverige stenger barnehagene snart.
Svara med citat
Gammal 2020-03-15, 16:31
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
Ursprungligen postat av emma Visa inlägg
Kram på dig!
Svara med citat
Gammal 2020-03-15, 16:30
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
och man vill nästan inte börja dagen med nyheter, då det tenderar bli värre och värre...
Jag tog ett beslut vid lunchtid idag om att inte följa alla rapporteringar längre, det räcker med en gång om dagen, eller möjligen två. Märker att jag inte mår bra av att veta för mycket.
Svara med citat
Gammal 2020-03-15, 16:42
emma emma är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2007

Jag brukar inte oroa mig, men i dessa tider med allt som händer och som ni skriver att det är som en dålig dröm...ja nu känner jag mer och mer en slags uppgivenhet och en stor oro för hur det är och ska bli fortsättningsvis! I vanliga tider hade jag sett fram emot vår, sommar och en greklandsresa...nu känner jag mest en stor tomhet och vanmakt....

Svara med citat
Gammal 2020-03-15, 18:10
Claes på Lesvoss avatar
Claes på Lesvos Claes på Lesvos är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2012

Grekland kommer att stänga gränsen mot Nordmakedonien och Albanien.
Färjorna från Italien får inte ta med passagerare till Grekland.
Man ska sätta vakter i de större livsmedelsbutikerna för att förhindra trängsel.
Stränderna ska stängas för besökare. Beslutet togs efter att någon strand i närheten av Aten blev överbefolkad i det fina vädet i går.
Inga flyg till Spanien. Efter Danmarks beslut att stänga gränsen i går går det bara SAS flyg mellan Aten och Köpenhamn (ett tag till) tills vidare. I går kostade en enkel biljett utan bagage över 4 000 svenska.
Regeringen har uppmanat äldre personer att inte besöka kyrkorna. Det har nog aldrig hänt förrut.

Ps Även i Aten hamstrar kunderna toalettpapper

Jag ska iväg till mitt "sommarnöje" i mitten på maj. Jag håller tummarna. Om det nu hjälper
Svara med citat
Gammal 2020-03-15, 18:33
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Till Emma! Förstår din oro. Tänkte förut idag, att vilken tur att jag är pensionär nu och slipper och gå till jobbet i förskolan i dessa tider. Det är ju väldigt mycket folk som kommer och går där. Hoppas att du klarar dig av och bli smittad!

Riitta
Svara med citat
Gammal 2020-03-15, 19:13
Catlady Catlady är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2008

Vad vi alla är oroliga och rädda, så naturligt! Kära Kalimerianer, vi måste se till fakta...
Grekland kommer att finnas kvar när denna pandemi är över. Det dröjer kanske tills vi får åka dit igen men tillbaka kommer vi!
Vi får inte ge upp, titta ut genom ditt fönster och se att våren är på väg, ljuset ökar varje dag och mörkret får ge efter! Vi har inte sett hela bilden av detta hemska än MEN det kommer ett slut även nu. Gå ut i Sveriges vackra natur och leta vårtecken de finns där redan! Umgås med dina nära och nära, har väl aldrig varit viktigare... Hjälp någon gamling eller granne som behöver det....
Men framför allt: förtvivla inte, det är förgörande i sig självt!
Catlady, som också "kämpar" mot uppgivenheten
Svara med citat
Gammal 2020-03-16, 00:11
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

[QUOTE=Gå ut i Sveriges vackra natur och leta vårtecken de finns där redan! Umgås med dina nära och nära, har väl aldrig varit viktigare... Hjälp någon gamling eller granne som behöver det....
[/QUOTE]
Gå ut i naturen kan vi heldigvis👍
Jeg vet ikke hvilke påbud dere i Sverige har fått?
I Norge er vi påbudt/oppfordret til å være hjemme mest mulig og ikke omgåes andre enn de vi bor sammen med for å hindre evt smitte.
Besteforeldre skal ikke besøke barn og barnebarn, eller omvendt.

Besteforeldre skal derfor heller ikke passe barnebarn, som er hjemme fordi barnehagene er stengt...selv om begge foreldre kunne gått på jobb da..
Svara med citat
Gammal 2020-03-16, 01:05

Kari, du har helt rätt men telefoner ringer, skype sänder och matkassar med en blomma kan ställas utanför en dörr.... Vi måste bry oss om varandra var min mening
Svara med citat
Gammal 2020-03-16, 06:28
Netwolfs avatar

Folk är som galna...
Svara med citat
Gammal 2020-03-16, 07:15
simetras avatar
simetra simetra är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2011

Vem vet vad som är klokt eller oklokt idag? Inte ens experterna är ju ense, den ena säger si, den andra säger så...

I Sverige säger man bara tvätta händerna i varmt vatten i minst 20 sek stanna hemma om du känner dig sjuk eller uppvisar vissa symtom! Men man tillåter fortfarande folksamlingar på max 500 personer vilket jag kan tycka är väldigt mycket.

Nej, något toa- eller hushållspapper gick inte att finna ens i den lilla lokala butiken igår.

Kollektivtrafik sägs kunna vara en stor smittkälla men vad med dem som måste åka kollektivt till sina jobb och inte kan jobba hemifrån.

Visst har man mycket funderingar som gnager, ingen kan väl vara cool och helt oberörd med vad som händer i världen eller här hemma just nu...
Svara med citat
Gammal 2020-03-16, 17:53
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Catlady Visa inlägg
Kari, du har helt rätt men telefoner ringer, skype sänder och matkassar med en blomma kan ställas utanför en dörr.... Vi måste bry oss om varandra var min mening
Svara med citat
Gammal 2020-03-15, 15:42
C@nnys avatar
C@nny C@nny är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008

Citat:
När jag vaknade idag var det med en känsla av overklighet. Händer det här på riktigt eller har jag drömt? Tyvärr hade jag inte drömt.

Hur känner ni andra er?
Jag kan verkligen hålla med om overklighetskänslan.....
Igår åkte vi till ICA Maxi för inhandling av en del viktualiteter. Tanken var kanske även att köpa med någon extra konservburk med soppa el dyl... Det som vi hade på listan var köttfärs, toapapper, mm, som var nödvändigt att fylla på... Vad ser man?
Hyllorna för köttfärs och toapapper gapade helt tomma. Jag fick bara tag på en förpackning hushållspapper. Det fanns bara några enstaka kvar..
Som tur är har jag sparat en del dagstidningar. Förr hade man ju ark av tidningspapper, hängandes i krokar ute på avträdena.
Det kanske finns någon gammal telefonkatalog liggandes i källaren oxå.... suck....

I fredags em på väg hem från jobbet slank jag in på ett apotek och frågade om de hade fått in handsprit.... hehehe.. jodå, i torsdags em, dagen innan alltså, hade det kommit en leverans på 180 flaskor....Dessa tog slut på dryga 10 minuter! Du måste skämta sa jag till tjejen som jobbade därstädes, - nej - detta var dagsens sanning.
Jag läste förresten någon blänkare för några dagar sen om att det hade uppstått handgemäng gällande handsprit, inne på ett apotek någonstans i Sverige.... detta är ju helt sjukt..

//Conny
Svara med citat
Gammal 2020-03-15, 16:35
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
Ursprungligen postat av C@nny Visa inlägg
Igår åkte vi till ICA Maxi för inhandling av en del viktualiteter. Tanken var kanske även att köpa med någon extra konservburk med soppa el dyl... Det som vi hade på listan var köttfärs, toapapper, mm, som var nödvändigt att fylla på... Vad ser man?
Hyllorna för köttfärs och toapapper gapade helt tomma. Jag fick bara tag på en förpackning hushållspapper. Det fanns bara några enstaka kvar..
Som tur är har jag sparat en del dagstidningar. Förr hade man ju ark av tidningspapper, hängandes i krokar ute på avträdena.
Det kanske finns någon gammal telefonkatalog liggandes i källaren oxå.... suck....
Vi har ännu inte märkt av den galenheten här, inte som du har gjort i alla fall. En kompis i Stockholm var idag på en stor COOP, där fanns inte en enda toapapper och inte en enda rulle hushållspapper att köpa.

Kanske läge att installera en bidé.
Svara med citat
Gammal 2020-03-15, 19:20
karinafps avatar
karinafp karinafp är uppkopplad nu

Citat:
En kompis i Stockholm var idag på en stor COOP, där fanns inte en enda toapapper och inte en enda rulle hushållspapper att köpa.
Samma här. Både ICA Maxi och Coop har helt slut på toapapper. Men vår lilla lokala ICAbutik har hyllorna fulla. Jag tror att folk åker till stormarknader och fyller bilen. De mindre affärerna har andra slags kunder, de som bor i närheten och inte storhandlar.

Karin
Svara med citat
Gammal 2020-03-15, 19:32

Måste ställa frågan: Är det inte lite "fånigt" att hamstra toa och hushållspapper i ett land som tillverkar så mycket att vi exporterar till halva Europa?? Då skulle jag nog tänka mer på importvaror tex från Italien och Spanien...
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:16.