|
||||
|
||||
Museum i Grekland
Det finns tusentals museer i Grekland, stora som små, allt från National Archaeological Museum i Aten till lilla folkmuseet Laographic Museum på Folegandros.
Bilden ovan är från Archaeological Museum i Chania på Kreta. Det är, tycker jag, det vackraste museet i Grekland. Eller tyckte, för Archaeological Museum i Chania har flyttat. Jag har tre frågor: Har du varit på nya Archaeological Museum i Chania? Vilket museum i Grekland tycker du är vackrast? Brukar du gå på museum i Grekland? |
|
|||
|
|||
Sv: Museum i Grekland
Museet inne i Vathy
Olympia,museet plus området Askleipion på Kos Ireon,Hera Har mest vart ute och tittat på ruiner,när jag tänker efter Pia |
|
|||
|
|||
Pia, men vad är ruiner om inte historiska "museum" fast utomhus??
Vill gärna slå ett slag för det vackraste av dem alla: Delphi!! Och där finns ju O'eniochos, Körsvennen, fantastisk staty men huset som han står i är sorgligt "betongigt" tyvärr. Synd, med de omgivningarna..... Brukar alltid gå på museum om jag kan men tyvärr är själva byggnaderna sällan särskilt vackra, oftast mest något ladliknande (säkert praktiskt men inte estetiskt). Undantag kan vara museum för folkdräkter och liv på öarna som ofta finns i vackra gamla hus. Catlady, som gärna lär sig mer genom historia..... Senast redigerad av Catlady den 2022-11-28 klockan 01:11. |
|
|||
|
|||
Det har du ju alldeles rätt i catlady😉
Kloster brukar också besökas,tycker om Spiliani ovanför Pythagorion,med kyrkan inne i berget,å sen utsikten därifrån. Pia |
|
|||
|
|||
Spiliani är jättefint! Åker alltid upp och tänder ett ljus i "grott"kyrkan när vi i Pyttan. Och utsikten när man går fram till kanten bortom klostret till vänster, helt underbar..... Har så många kort ner över Ireon och Pythagorion (Pyttan som vi säger ) och flygplatsen, som många tycker är hemsk kommer också med. Egentligen är det inget fel på själva flygplatsen, det är inflygning och take off som många ogillar
Catlady, som verkligen gillar "Pyttan"..... |
|
|