|
||||
|
||||
Samosvin
Brukar ni som åker till Samos dricka ett glas iskallt Samosvin? Jag gör alltid, och det är så gott!
Bilden är från Pythagorion, som ni kan läsa om här. |
|
|||
|
|||
Sv: Samosvin
Dricker jag vin blir jag jättesjuk
så det är bara och avstå. Ser så gott ut när andra sitter med sina glas men……. Pia |
|
||||
|
||||
Men herregud vilken vacker bild!!! Så väl fångat - motiven speglade i glasen
Om jag kommer till Samos en dag, sannolikheten finns efter Netwolfs fantastiska dream-copy därifrån förra året (tror jag) så ska jag absolut ta ett glas Samos- vin så fort som möjligt. . Och försöka ta hem också hur man nu gör det. Hoppas det finns förslutna flarror att köpa. Tror nog det. När vi var på Karpathos och köpte det söta Othos- vinet (från en dunk på en taverna i Othos - enda stället att köpa det) för Sverige-bruk, gav vi upp på att ta med det hem, eftersom vi inte kunde garantera att förpackningen i form av en bruten pet-flaska höll i väskorna. Vågade inte chansa med tanke på innehållet i resväskorna. Pratade länge och väl på flygplatsen med en polis som hellre stod bland tax free kunderna och pratade perfekt amerikanska, och hon tipsade om ett vin från Cypern som påminde om Othos-vinet. Men å andra sidan, det är ju bäst att dricka det lokala vinet på plats. Jamas, nu är det äntligen helg! 🥂 /Getpinglan 🐐🛎️ |
|
|||
|
|||
Å, fina Pythagorion!!!
Samos har en hel del gott vin Av färgen på vinet i glasen att döma är det inte Samos Douce, som är lite mörkare och ganska sött men så gott (med en rejäl isbit i), efter en härlig middag!! Själv letar jag alltid efter vin, så närproducerat som möjligt, helst från orten/ön. Har hittat många goda överraskningar genom åren! Dock håller jag mig till vitt och rose, rödvin tål jag inte så bra längre tyvärr. Catlady, något av en "vinoman" ...........JAMAS 🥂 Senast redigerad av Catlady den 2024-05-17 klockan 19:37. |
|
||||
|
||||
Vi var ju en vecka på Samos förra året, men vi drack inte ngt specifikt Samos-vin, annat än att vi köpte nån flarra till verandasittningen. Oftast är vi nöjda med det vita lokal som erbjuds, då det brukar vara iskallt och gott.
Jag gillar vin. Rött, rosé, vitt eller bränn spelat ingen roll. Jag tycker om det mesta. Dock, ska det vara torrt. Söta viner går fetbort, så drf har jag t ex aldrig gillat Samos Douche. Möjligen kan vissa söta dessertviner som port eller madeira falla mig på läppen, men det är ju inte Grekland. /Netwolf |
|
|||
|
|||
Håller med dig, Netwolf!
Hur vad det gamle Churchill sa.....: (fast det gällde champagne ) kallt, torrt och gratis Nå, det gäller även "vanligt" vin i mitt tycke (utom rött förstårs..som inte ska vara kallt) Sött vin har bara sin plats efter middagen som "digestif" (ursäkta felstavningen ) Catlady, mätt och belåten av lammracks, tzatziki, gigantes, feta mm........ Senast redigerad av Catlady den 2024-05-18 klockan 22:56. |
|
||||
|
||||
Citat:
Ja, absolut. Under våra 3 veckor förra sommaren på ön slank det väl ner nåt glas var eller varannan dag, Jättegott! //Conny |
|
|||
|
|||
Det slinker alt ner lokalt vin som tex Samena som är ett mycket gott vitt vin tycker vi. Även Retsina Malamatina är smakfullt.
Snart åter vi ”ner” en vecka. Skall botanisera i Pythagoreion |
|
|