Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Amorgos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2024-06-02, 14:35
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 468
Standard Swimmingpooler på Amorgos

Amorgos är en av öarna i Grekland där det finns färst swimmingpooler. Det kanske beror på att havet som omger Amorgos är som en enda stor swimmingpool.



Bilden över Aegiali ovan är tagen från en av Amorgos fina bergsbyar, nämligen underbara Tholaria, som ni kan läsa om här.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2024-06-02, 16:00
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 457
Standard Sv: Swimmingpooler på Amorgos

Fråga: Vad betyder färst?
/ Jannis
Svara med citat
  #3  
Gammal 2024-06-02, 20:04
MariaJs avatar
MariaJ MariaJ är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Norrbotten
Inlägg: 686
Standard Sv: Swimmingpooler på Amorgos

Citat:
Ursprungligen postat av Ylva A Visa inlägg
Fråga: Vad betyder färst?
/ Jannis
Det är motsatsen till flest, alltså en böjning av ordet få och färre. Tror att ordet har blivit officiellt för ett antal år sen, men det är väldigt sällan det används, i alla fall stöter inte jag på det ofta.

Maria
Svara med citat
  #4  
Gammal 2024-06-02, 20:39
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 457
Standard Sv: Swimmingpooler på Amorgos

Då fick jag lära mig ett nytt svenskt ord. Färst kommer av böjningsformen från få, färre. färst liknande värre, värst. Det accepterades 2006, ungefär samtidigt som vi "emigrerade" till Kreta. Men jag tror inte jag kommer använda det, fast jag förstod ju vad det kunde betyda,
/ Jannis
Svara med citat
  #5  
Gammal 2024-06-02, 22:59
Getpinglans avatar
Getpinglan Getpinglan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2013
Ort: Stockholm
Inlägg: 440
Standard Sv: Swimmingpooler på Amorgos

Ha ha, "färst" har jag aldrig hört, måste väl ha bott under en sten.
Däremot gamla slanguttrycket "det var färsigt", typ det var cool, någon som hört det?

Och i sammanhanget måste jag då erkänna att jag då har badat i pool på Amorgos, nämligen i Tholaria, efter en vandring där i trakterna. Just därför vi sa till barnaskaran "nu ska vi till Amorgos, där finns inga pooler" så fastnade ju hjärnan med där med "pool" och ja.... det var faktiskt inte alls dumt när vi spenderade någon timme där i låne-poolen innan vi fortsatte nedåt mot Egiali. Men vattnet sedan i Egiali var förstås bäst, med sin fina sand därtill. 🌊

/Getpinglan
🐐🔔
Svara med citat
  #6  
Gammal 2024-06-03, 01:04
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 275
Standard Sv: Swimmingpooler på Amorgos

Japp, ordet "färsigt" var tämligen vanligt, hmm, förr....
Undrar om det inte är lite "stockholms-slang"? Var rätt vanligt i min ungdom och det var ju ett tag sedan. Men "färst" har jag inte hört förut, man lär sig något varje dag...

Pooler måste jag tyvärr undvika, hur fina de än är, min hud tål inte alla dessa kemikalier som används för att hålla vattnet någorlunda fräscht!
Catlady 🐈

Senast redigerad av Catlady den 2024-06-03 klockan 01:18.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2024-06-04, 10:13
LG LG är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 90
Standard Sv: Swimmingpooler på Amorgos

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Amorgos är en av öarna i Grekland där det finns färst swimmingpooler. Det kanske beror på att havet som omger Amorgos är som en enda stor swimmingpool.
Kan också ha något att göra med att sötvatten är en begränsad resurs på de allra flesta öar. Och dyrt, på Amorgos tex kostar det 4€ per kubikmeter. Till för en del år sedan kördes vattnet ut till öarna med tankbåt, men numera finns det väl avsaltningsanläggningar på de flesta öarna.

För många år sedan när jag tillbringade somrarna på Koufonissi tillsammans med min dotter, tyckte jag att det fanns en bisarr humor i att så många ville flyga ända från tex Sverige till en väldigt liten ö i egeiska havet för att bada i en pool vars vatten man kört ut till ön med tankbåt. Fast det var nästan ingen annan utom jag själv som tyckte att det var något märkligt md att göra så... :-)

/ LG
Svara med citat
  #8  
Gammal 2024-06-04, 12:03
Getpinglans avatar
Getpinglan Getpinglan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2013
Ort: Stockholm
Inlägg: 440
Standard Sv: Swimmingpooler på Amorgos

Ja, numera är det skämskudde om man till äventyrs skulle
ha pool-badat i Grekland.

Men under några år var en pool väldigt praktiskt att deponera kidsen i (+ en vaktande vuxen) medan man själv packade upp m m. De vill ju alltid bada liksom så mycket. Men det tog sig ett abrupt slut när dottern fick ont i öronen efter första badet i poolen på hotellet.

Den grekiska doktorn sa: Här är ni och har världens vackraste stränder framför er. Och vad gör ni? Badar i pool? ...

Doktorns ord har klingat i våra öron sen dess, men ingen efterfrågar pool heller längre i familjen. Jag har t o m svårt att gå till simhallen hemma. Snuskigt tycker jag det är, man vet ju inte vad som dväljs i vattnet. Och så skulle man råka ta en kallsup. Hemska tanke. Å för tidigt i veckan för ouzo ... att spola bort denna tanke på otäcka kallsupar med.... 😀

/Getpinglan
🐐😀
Svara med citat
  #9  
Gammal 2024-06-04, 19:23
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 275
Standard Sv: Swimmingpooler på Amorgos

Var och en efter eget tycke och smak........
Men, som jag tidigare nämnde är det kemikalierna som stör min hud och de är ju nödvändiga för att bakterie-/alg-tillväxt inte ska bli rent hälsovådliga! Och övriga "utsöndringar" från människor ska vi väl inte ens tänka på, helst.....
Nej, tacka vet jag salt havsvatten (även om det ibland kanske finns otrevligheter där med!) Men vad det gäller havsvatten är volymen så mycket större, eventuella otrevligheter späs ut mycket mer

Getpinglan: det är aldrig för tidigt för ett glas retsina/ouzo/vin eller öl, för de som föredrar det
Er grekiska doktor hade väldigt rätt, som jag ser det, men var och en väljer själv

Catlady 🐈

Senast redigerad av Catlady den 2024-06-04 klockan 19:37.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2024-06-04, 20:44
Getpinglans avatar
Getpinglan Getpinglan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2013
Ort: Stockholm
Inlägg: 440
Standard Sv: Swimmingpooler på Amorgos

Citat:
Ursprungligen postat av Catlady Visa inlägg
Nej, tacka vet jag salt havsvatten (även om det ibland kanske finns otrevligheter där med!) Men vad det gäller havsvatten är volymen så mycket större, eventuella otrevligheter späs ut mycket mer

Getpinglan: det är aldrig för tidigt för ett glas retsina/ouzo/vin eller öl, för de som föredrar det
Er grekiska doktor hade väldigt rätt, som jag ser det, men var och en väljer själv

Catlady 🐈
Jag förstår, det är inte bra med klor för känslig hud och det är tråkigt din reagerar. Hoppas verkligen saltanläggningar tar över klorrening mer, men kloret behövs fortfarande lite varstans när det gäller vatten.

På tal om klor, I Grekland känner man ofta doften av Klor(in). Undrar om det finns någon debatt om klorets vara eller inte vara i städprodukter i Grekland. Men det verkar vara standard överallt.

Ja, verkligen sant som det är sagt, utspädda orenheter är bättre; den grekiska 🩺🥼doktorn t o m sa att saltvattnet var bra för öronen också! 👂👂

/Getpinglan
🐐🔔
Svara med citat
  #11  
Gammal 2024-06-04, 22:28
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 275
Standard Sv: Swimmingpooler på Amorgos

Inte bara för öronen, det är rena "mumma" för skinnet/huden också.....
Vi har ju använt "badsalt" i våra badkar sedan mycket länge.....Även om det var tillsatt diverse doftämnen så var huvudingrediensen helt enkelt just salt!
Klorin måste erkännas att jag använder ibland (dock iförd gummihandskar) när något måste städas riktigt ordentligt, har inte hittat något annat medel som verkligen får bukt med inbiten/ingrodd smuts......
Catlady 🐈

Senast redigerad av Catlady den 2024-06-04 klockan 22:41.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2024-06-05, 15:15
Pyttan Pyttan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2010
Inlägg: 1 510
Standard Sv: Swimmingpooler på Amorgos

[QUOTE=Getpinglan;458899] Men det tog sig ett abrupt slut när dottern fick ont i öronen efter första badet i poolen på hotellet.
Den grekiska doktorn sa: Här är ni och har världens vackraste stränder framför er. Och vad gör ni? Badar i pool? ... ]

Hej!
Så var det för vår dotter också när hon badade i en lång pool på Syros. Hon fick rejält ont i öron och vi besökte både apotek och doktor som sa samma sak. ”Bada i havet istället!”
På Kreta kan det ändå vara bra med pool just för att det ofta blir röd flagg där.
🤗
Svara med citat
  #13  
Gammal 2024-06-05, 15:43
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 763
Standard Sv: Swimmingpooler på Amorgos

Pooler gillar jag inte, då jag ofta får långa rivmärken i huden vilket kan bero på att vattnet innehåller så mkt klor

Vad gäller färst så förstår jag inte alls vrf det uppfunnits. Det finns ju redan ett bra ord för det, nämligen oflest. 😎

/Netwolf
Svara med citat
  #14  
Gammal 2024-06-06, 08:53
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 782
Standard Sv: Swimmingpooler på Amorgos

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Pooler gillar jag inte, då jag ofta får långa rivmärken i huden vilket kan bero på att vattnet innehåller så mkt klor

Vad gäller färst så förstår jag inte alls vrf det uppfunnits. Det finns ju redan ett bra ord för det, nämligen oflest. 😎

/Netwolf
"Oflest" . Är du i grunden Norrlänning, Netwolf?

Birgitta.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:08.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT