Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Arne & Birgittas hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2024-06-11, 15:17
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 782
Standard Kärleken till Amorgos!

Ja, nu är jag här igen!
Jag kan aldrig sluta älska Amorgos! Jag kom hit till Katapola igår efter 3 dagars resande från Umeå.
Denna gång hade jag beställt assistans hela vägen men jag undrade lite hur det skulle fungera. Och det fungerade perfekt, men jag skämdes lite då det var mycket överservice.
När jag landade på Arlanda stod en tjej med en rullstol som just väntade på lilla jag när jag gick ut från flygplanet. Sedan bar det av till bagageutlämning och efter det till mitt hotell på Arlanda. Jag hade bokat ett flygplatshotell för första gången, istället för billigare alternativ. Där blev det bestämt att jag skulle plockas upp av assistans klockan 5 på morgonen.

Morgonen förlöpte lika smärtfritt. Via incheckning tog assistansen mig till gaten för Aten. I Aten väntade en rullstol mig och samma procedur upprepades. Flyget till Naxos blev en timme försenat, men jag anlände till Naxos och vidare till hotell Coronis i Naxos stad, där jag/vi bott flera gånger. Ett av de billigare hotellen, men ack vilken utsikt!

Jag anlände med en snabbfärja till Katapola vid lunchtid igår. Hade så bråttom att komma hit, så jag valde bort Skopan denna gången. Idag har jag strosat runt i byn och många har sagt "jasas" till mig, jag börjar tydligen bli igenkänd här!

Birgitta, som kommer med uppdateringar.




Här sitter vi och väntar på det försenade flyget från Aten till Naxos.




Den lilla flygplatsen på Naxos.



Och det lilla bagagebandet på flygplatsen. Den har numera fått ett hus runt sig. Förr trillade bagaget ut i naturen.




Utsikt från mitt rum på Coronis i Naxos stad. Inte illa!




Älskar Nikos Zucchinibiffar på taverna The Corner i Katapola, Amorgos.




Utsikt från The Corner om kvällningen.




Morgonbild från min fina studio på Porto Katapola. Denna gång har jag inte havsutsikt, men denna utsikt med bougainvillea och fikonträd älskar jag också. Giannis vårdar sin trädgård med omsorg!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2024-06-11, 16:01
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 457
Standard Sv: Kärleken till Amorgos!

Välkommen åter, säger vi från Östersund. Nu är du i ditt paradis!
/ Jannis
Svara med citat
  #3  
Gammal 2024-06-11, 16:15
piam piam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 1 346
Standard Sv: Kärleken till Amorgos!

Visst är det härligt när man hittar sin plats på jorden…
Jag känner samma fast på en annan ö
Va bra det verkar funka med assistans på Arlanda,såg
flera exempel på det när vi for till Samos i maj.

Ha det gott Birgitta

Pia
Svara med citat
  #4  
Gammal 2024-06-11, 16:43
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 763
Standard Sv: Kärleken till Amorgos!

Vad härligt att du aldrig ger upp. Jag förstår att Amorgos lockar.

Ha en trevlig vistelse, Birgitta.

/Netwolf
Svara med citat
  #5  
Gammal 2024-06-11, 18:28
Fältjäntan Fältjäntan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2015
Ort: Vimmerby
Inlägg: 542
Standard Sv: Kärleken till Amorgos!

Välkommen till ditt andra hem Birgitta. Förstår att du trivs. Vi ser fram emot rapporter. Ha det så underbart och njuuuut.
Kerstin
Svara med citat
  #6  
Gammal 2024-06-11, 19:09
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 271
Standard Sv: Kärleken till Amorgos!

Så härligt att höra att du är på "plats" igen, Birgitta!
Så fina bilder... och zucchini-biffar MUMS med lite tzatziki till.....
Det där med assistans är intressant, gubben börjar få problem med balansen. Tack för tips!

Catlady, som önskar dig en ljuvlig tid på älsklingsön Amorgos.......
Svara med citat
  #7  
Gammal 2024-06-11, 19:55
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 800
Standard Sv: Kärleken till Amorgos!

Så underbart det ser ut där, Birgitta!
Åter igen är jag imponerad av ditt sätt att ta dig till öarna Hur är det med värmen..eller rättare sagt hettan? Rejäl värmebölja pågår ju..
Njut och drick mycket vatten.
/ Kajja
Svara med citat
  #8  
Gammal 2024-06-11, 21:04
Susies avatar
Susie Susie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Birkerød
Inlägg: 1 524
Standard Sv: Kärleken till Amorgos!

Hej Birgitta
Amorgos står manges hjerter nær. Du ønskes endnu en skøn ferie Jeg håber du kommer til at kunne udholde varmen!
Svara med citat
  #9  
Gammal 2024-06-11, 21:39
KRs avatar
KR KR är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 1 780
Standard Sv: Kärleken till Amorgos!

Heja dig Birgitta!
Så ljuvligt att du är plats igen och att allt fungerade så bra.
Njut av varje sekund.
//
KR
Svara med citat
  #10  
Gammal 2024-06-11, 22:56
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 350
Standard Sv: Kärleken till Amorgos!

Tack Birgitta för att du åter med fina bilder tar mig med till mitt Samarkand .... förlåt, Amorgos!

Masse
Svara med citat
  #11  
Gammal 2024-06-12, 05:13
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 986
Standard Sv: Kärleken till Amorgos!

Härligt att du är på Amorgos igen, Birgitta.

Hur ser din reseplan ut denna gång?

Ta det lugnt i hettan och njut!

/ Anne
Svara med citat
  #12  
Gammal 2024-06-13, 16:06
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 467
Standard Sv: Kärleken till Amorgos!

Åh vilka otroligt lockande bilder!

Hur klarar du värmen?
Svara med citat
  #13  
Gammal 2024-06-13, 16:56
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 782
Standard Sv: Kärleken till Amorgos!

Pust, pust pust!
Hade Arne varit med på resan, så fanns alltid en termometer med.Nu är det inte så och då kollar jag yr.no och där verkar inget stämma för Amorgos förutom hur mycket det blåser här.
26-27 grader säger vädergissaren, men lokalbefolkningen säger mera. Även dom suckar och pustar. Jag tror att tempen ligger på 33-34 grader. Ett ställe som det blåser en svag bris är på Corner. Där tar jag mig en andningspaus innan siestan och äter min middag. Det är inte läge för att gå många meter i denna värme!

Det borde även den 59-årige f.d. polis från USA ha tänkt på när han i tisdags lämnade Egiali vid 7-tiden på morgonen för att gå till Katapola. Han är van vid Amorgos och dess natur. Först sas det att han nått Chora vid 9-tiden och där köpt förfriskningar. Men sedan sas det att det var vid kyrkan i Agios Nikolaos vid ett vattenställe Steki tou Machera. Så troligen har man sökt honom länge mellan Chora och Katapola. Man har fått hjälp av poliser med hundar från Naxos och nu gäller bara skallgång. En helikopter cirkulerade går över Katapola. Det är en mycket trist historia och man tänker på den man som dog på Symi på sin vandring.

Det var allt för idag.

Birgitta.




Jag älskar att fota bougainvillea!




Nu har utflyktsbåtarna till olika stränder kommit fram.




Capitano Dimos pizzeria.




Prekas ticket office.



Nu har en hel del segelbåtar och katamaraner kommit till Katapola. En del gräsligt stora.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2024-06-13, 21:34
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 271
Standard Sv: Kärleken till Amorgos!

Tack, Birgitta ! Vilka fina foton.....
Älskar också bougainvillea och den där ser nästan gul ut, det har jag inte sett förr
Håll ut, värmen ska tydligen avta om en dag eller två! Själv brukar jag använda "kallt" fotbad och solfjäder när det blir lite väl mycket av det goda..... Har till och med bett om en balja vatten med is i på en taverna i Pigadia när det var 38 gr i skuggan. Det fick jag, med ett stort leende från servitrisen och handduk därtill!
Ha det härligt!
Catlady
Svara med citat
  #15  
Gammal 2024-06-14, 06:50
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 986
Standard Sv: Kärleken till Amorgos!

Hej Birgitta! Undrar också om Bougainvilles färg? Är den verkligen så där gul? Eller är det torra blommor? Bilden ser fin ut i alla fall.

Så tråkigt med mannen som har försvunnit. Att han är en van vandrare och kände till området mycket väl läste jag också. Att han startade kl 7 på morgonen tyder väl på att han kanske ville starta tidigt på grund av värmen. Men, men, det hjälpte tydligen inte. Hoppas de hittar honom i tid. Med tanke på hur länge det tog att hitta Michael Mosley så låter det ju inte så bra. På Symi har de ju själva undrat hur de inte såg Mosley när han ändå var så nära bebyggelse.

Hoppas det blir lite svalare snart!

/ Anne
Svara med citat
  #16  
Gammal 2024-06-14, 14:50
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 467
Standard Sv: Kärleken till Amorgos!

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg


Prekas ticket office.
Tänk att det har sett likadant ut där sedan första gången jag reste till Amorgos någon gång på Hedenhös tid.

Har du ätit på Capitano Dimos på senare tid?
Svara med citat
  #17  
Gammal 2024-06-15, 15:43
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 782
Standard Sv: Kärleken till Amorgos!

Nu är det 5:e dagen och hettan har mildras en aning. 25 grader och vinden är 11 m/s från norr och det tackar jag för!

Minns en gång på Astypalea när värmen var ihållande. En del invånare åkte då med sin skoter nerför backen till hamnen för att svalka sig. På den tiden var det inte så vanligt med AC i studion. Jag vaknade en natt av att det var 32 grader inne, gick upp för att öppna upp balkongen. Ute var det 33 grader!

Under dessa heta dagar har invånarna vattnat sina krukväxter 2 gånger per dag, men ändå ser växterna lite missnöjda ut. Jag förstår dom!

Janne: Prekas har vi sett sedan vi kom hit, jag tror året var 2001. Den äldre, vithårige mannen hade alla färjors båttidtabell i huvudet. En gång var vi med om att vi skulle bli inblåsta dagen innnan vi skulle flyga hem från Santorini. Det blåste och sonen på Elenis sa att det var nog bäst att vi gick till Prekas. Kanske han visste hur vi skulle komma vidare. Jovisst! Mannen med det vita håret sa att vi skulle kunna åka till Naxos om aftonen. Sen skulle en färja gå vid midnatt till Santorini. Klockan 4 på morgonen satt vi "på fast mark" på Santorini!
Denna gången har jag inte ätit hos Capitano Dimos. Kanske det blir av om jag längtar efter pizza. Jag har hittills bara ätit middag på Corner.

Anne: Här finns hur mycket bougainvillea som helst. Och jag älskar att fota dom! Denna är lite mest mot brandgul och är så vacker!

Igår kväll hade vi en magisk afton med underbara färger på himmel och hav. Vad jag förstår av vänner som just nu är i Grekland fanns detta fenomen på många olika ställen.

Det var allt för denna gång hälsar Birgitta.










Den här bilden tog jag sent igår kväll med blixt. Det var så mycket patina på bordet och stolarna.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2024-06-15, 15:55
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 271
Standard Sv: Kärleken till Amorgos!

Tack, Birgitta!
Så vackra moln!
Bougainvillea i den färgen har jag inte sett förut men så klart den finns i Grekland där det mesta är vackert. Till och med det som är slitet och gammalt
Catlady, avis.....
Svara med citat
  #19  
Gammal 2024-06-15, 17:37
piam piam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 1 346
Standard Sv: Kärleken till Amorgos!

Vackra moln,jag tror det är sanden från Sahara som gör
att det blir såna färger
Va skönt att det börjar bli svalare,nordlig vind är bra ibland.

Pia
Svara med citat
  #20  
Gammal 2024-06-16, 06:20
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 986
Standard Sv: Kärleken till Amorgos!

Kommer inte ihåg att jag skulle ha sett bougainville i en sån färg. Väldigt fin!

Låter bra att att det har blivit lite svalare med den nordliga vinden.

/ Anne
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:51.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT