Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2024-06-26, 15:42
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 483
Standard Den farliga värmen

För några dagar sedan hittades en 67-årig tysk vandrare död nära Sougia på södra Kreta. Enligt obekräftade uppgifter hade han inget vatten med sig när har gav sig ut på vandring. Att döma av kroppens placering ska mannen ha blivit desorienterad och hamnat på en stig som leder mot Trypti Gorge. Vid tillfället var det 40 grader varmt. (Det var den sjätte turisten som har avlidit i Grekland på grund av värme i sommar.)

I dagens DN skriver Lotta Olsson en krönika om hur rasande fort det går att bli överhettad och hur snabbt det går att bli förvirrad. Hon var inte ute på vandring, hon gick längs en väg.

Hon skriver så här:

”Det var 35 grader mitt på dagen. Solen stekte. Vi började gå. En halvtimme skulle det ta, sa telefonen hjälpsamt. En ynka halvtimme klarar man väl vad som helst?

Vi stretade på. Vattnet tog slut. Svetten rann. Särbon var tacksam för sin hatt. Vi tänkte oss en kaffepaus. Inga fik. Men snart? Kanske nästa kvarter? Nehej. Bostadskvarter. Tomma butikslokaler.

Jag minns inte så mycket mer av den där promenaden, utom att jag till slut inte orkade gå alls utan föll ner på en bänk. Då blev särbon orolig på allvar. På något sätt lyckades han hitta ett fik med luftkonditionering, släpade in mig och började hälla i mig ingefärsdricka redan i kön till kassan. Vi satt där länge, tills jag kvicknade till.

Det där tänker jag på nu, när sommaren är farligt varm på sina håll. Att det var så lätt att börja bli överhettad. Och det otäckaste: att jag inte ens förstod det själv.”

Läs hela artikeln här.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:09.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT