Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Naxos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal igår, 15:10
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 527
Standard Portara i Naxos stad

Portara, denna magnifika spillra från ett forna Apollontempel och något av en symbol för Naxos, är Naxos stads mest besökta sevärdhet. Jag tror inte att någon reser från Naxos utan att ha besökt Portara. Ön där templet står heter för övrigt Palatia island.



Många anser att templet var tillägnat Apollon, andra menar att det uppfördes för att hedra Dionysos. Templet började byggas omkring 500 f.Kr. och ambitionerna var höga. Det skulle bli ett av de största templen av sin tid, 24 meter brett, 55 meter långt och en höjd av 13 meter. Men templet byggdes aldrig färdigt.

Fler bilder från Portara på Naxos finns här.
Svara med citat
  #2  
Gammal igår, 16:12
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 803
Standard Sv: Portara i Naxos stad

Jag/vi har varit många, många gånger på Naxos sedan 1997, men jag har aldrig gått upp till portaran för att fota solnedgången.

Däremot har jag varit många gånger till portaran på hotel Naxos Islands takterass för att äta middag och fota solnedgången där. Det är Vaggelis på Agios Prokopios andra hotell som vi dessutom har hjälp till att bygga med några stenar!

Där har han också sin stjärnkikare och många turister har Vaggelis guidat på stjärnhimlen.

Birgitta




Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:26.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT