Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal igår, 16:02
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 203
Standard Slut på sommaren?

När jag var barn brukade pappa ta sina två veckors semester direkt efter midsommar. Då packade vi bilen och stack iväg någonstans. Ibland tältade vi, ibland bodde vi på vandrarhem och ibland lånade vi husvagn eller hyrde en stuga. Jag har massor av gamla foton på oss på olika campingplatser runt om i vårt land. Givetvis skulle vi alla vara klädda i likadana träningsoveraller.

1970 ändrades det. Då låg mina föräldrar i skilsmässa, vilket gjorde mig väldigt ledsen. För att i viss mån trösta mig, åkte mamma och jag på mitt livs första charterresa. Till Mallorca! Nästa sommar var föräldrarna sams igen, så då åkte vi hela familjen tillbaka till Palma Nova. Fotbollsspelaren George Best bodde på samma hotell, minns jag. Han var väldigt trevlig och brukade kicka boll på stranden med min lillebror. Nu var det slut med campingsemestrar, nu blev det två veckors charter någonstans i Europa. Och det har i princip fortsatt sedan dess. Efter midsommar åker vi iväg någonstans. Som lärare var det det första möjliga tillfället, innan den riktiga högsäsongen började.

Men det som finns kvar ända sedan barnsben är känslan av att när jag kommer hem från resan är sommaren slut! Ja, jag ser i almanackan att det kan vara över en månad kvar till skolstarten, men i hjärnan är sommaren slut ...

Nu är det dottern som är lärare, och hon som åker iväg direkt efter midsommar. Så gjorde vi ju även i år. Men sen stannade jag bara hemma en vecka innan Fred och jag packade bilen och stack upp till Dalarna på en road trip. Träffade syskon och gamla skolkamrater och hade - faktiskt - fint väder hela tiden! Så sommarslutsdeppigheten blev uppskjuten några dagar. Men nu är den tillbaka med full kraft. Fred har åkt till Montreal för att träffa sin bror och sina barn och barnbarn i ett par veckor, så jag går ensam om dagarna och försöker fylla tiden med böcker och tv.

Och tv-reklamen har börjat prata om skolstarten ...

Karin
gräsänka eller nåt sånt ...
Svara med citat
  #2  
Gammal igår, 17:23
Masses avatar
Masse Masse är uppkopplad nu
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 365
Standard Sv: Slut på sommaren?

Förstår så mycket av din känsla av vemod när det börjar kännas som att sommaren är över. Dock är mina barndomsminnen annorlunda. Mina föräldrar hade en sommarstuga i Åhus. Dit flyttade vi tidigt på försommaren. Och hem till lägenheten drog vi först när hösten började. Ja så var det tills jag började skolan. Sen blev det så länge lovet varade under juni - augusti som var sommar. Men det kändes ju som en underbar evighet varje år.

Nu i vuxen, eller kanske övermogen ålder, så känns veckorna som bara måndag och fredag och sommaren som några veckor i maj-juni. Som sagt vemodigt att det går så fort. Men ....... det finns tröst ......

Den där vemoden känns faktiskt helt ok när den får sällskap av Hasse Andersson när han sjunger "Höstens sista blomma". En av mina massor av favoritlåtar av olika slag. Såååå vacker och så skön! Och eftersom jag tycker att hösten är näst bästa årstiden näst efter sommaren så finns det ju mycket skönt att se fram emot. Det finns hopp!!!!

Masse
som nu ska glädjas av både kräftor och surströmming
Svara med citat
  #3  
Gammal igår, 18:06
Fältjäntan Fältjäntan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2015
Ort: Vimmerby
Inlägg: 567
Standard Sv: Slut på sommaren?

Så sant som det är sagt, Masse.
Det hinner bara bli måndag så är det fredag, alla dagar lika, och sommaren är alldeles för kort. Men så kommer september och det ser vi fram emot i år. 3 veckor i Grekland gör att man klarar regn och rusk, snö och slask.
Sommaren har väl ändå bjudit på flera perioder med sol och värme och faktiskt är regnet välkommet nu, alla vattentunnor och baljor var ju snustorra. Och växterna behöver en rejäl rotblöta. Så egentligen har vi väl inte så mycket att klaga över. Inga jordbävningar, inget krig, Pensionärer som kan bestämma vad vi vill göra och det vi inte vill idag kan vi göra i morgon.
Kerstin, som kanske svävade iväg lite i funderingar - och sommaren är väl inte riktigt slut
Svara med citat
  #4  
Gammal igår, 18:45
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 203
Standard Sv: Slut på sommaren?

Citat:
Ursprungligen postat av Fältjäntan Visa inlägg
det vi inte vill idag kan vi göra i morgon.
Så sant, så sant. Jag hade planerat att ta bilen upp till centrum för att hämta ut en ny kudde jag har beställt (en riktig lyxpryl, en Sisselkudde för 900 kr! ) men bestämde mig för att göra det i morgon i stället. Men nu har jag berättat det för sonen, så han kommer att påminna mig.

Karin
som kanske rent av får sällskap upp till centrum. Det blev tal om ytterligare lyx i form av en mjukglass!
Svara med citat
  #5  
Gammal igår, 19:05
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 203
Standard Sv: Slut på sommaren?

En positiv sak har jag dock att sysselsätta mig med! Vi var som sagt bland annat upp till Hedemora och träffade min bror, gitarrbyggaren. Han tittade på min trasiga gitarr (ni kommer ihåg att jag ramlade utför en trappa, bröt handleden och landade på gitarren?) och försökte stoppa in handen för att känna på skadan inifrån. Han sa att han skulle försöka laga den, men lovade ingenting bestämt eftersom han måste stoppa in både hand och verktyg genom hålet, och det var väldigt trångt.

Så gick han in i ett annat rum och kom ut med en gitarr med orden: "Men du kan ta den här i stället!" Det var den andra egna gitarren han byggde när han fått sitt gesällbrev, en Bohlin från 1991 med namn Saskia. Oj, vad glad jag blev! Jag vet att han tar 15 000 för en gitarr ... Så nu ska jag vänja mina händer vid att spela på denna. Med vördnad.

Karin
spelgalen.
Svara med citat
  #6  
Gammal igår, 19:25
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 329
Standard Sv: Slut på sommaren?

Precis så är det för mig också, Karin! När augusti kommer är sommaren i stort sett slut
När jag växte upp (från 6 års ålder tills jag 16 år gammal inte ville vara med längre ) reste Far, Mor och jag, i 4 veckor i juli, varje sommar i Europa. Bilade, tältade och hyrde ibland stuga eller hotellrum. Resorna gick alltid ner genom Tyskland i "farlig" fart Far älskade att köra bil och autobahn var hans favorit! Först när vi kommit över gränsen till Tyrolen (södra Tyskland) började semestern på allvar Minns med sådan glädje dessa somrar, ständigt på väg (men med vissa speciella ställen där vi alltid stannade några dagar). Och när vi kom hem, ja, då kändes det som om sommaren var slut!
Där finns nog anledningen till att maken och jag numer alltid bokar en höstresa för att förlänga sommaren! Nog för att det kan komma härliga varma dagar i Sverige ända in i september men inte så ofta.
Å, vad jag längtar till Karpathos...... bara 2 veckor kvar

PS: Vilken present, Karin!!!

Senast redigerad av Catlady den igår klockan 19:40.
Svara med citat
  #7  
Gammal igår, 21:51
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 829
Standard Sv: Slut på sommaren?

Jag ser månaderna som en klocka. När visarna är på 4 så börjar det sakta närma sig, våren är på G. Kl.6 till 7 är det sommar och när visarna är på 10 så tar hösten slut. 11 o 12 är jobbiga, sega timmar med mörker o kyla. Efter 12 andas jag ut..då ser jag en ny tid som börjar om igen.

När jag var barn campade vi mycket. Gula Ww-herrgårdsvagnen packades med takräcke och vi 2 barn där bak. Sätena fälldes och där låg vi med serietidningar o ritblock och i bästa fall trolldeg.
Inga bälten och sanslöst förbjudet numera.
Från Piteå bilade till Finland via färja. Bilarna lyftes upp på båten med "spännband" högt upp i luften. Vilken tid det måste ha tagit!
Minns en speciell ask med lakrits man köpte på finlandsbåten som jag inte har sett sen dess.
Älskade att campa! Suset o doften av gasolköket när föräldrarna kokade kaffe och mumlande röster när brorsan o jag skulle sova.
Att traska iväg i träskor i sin träningsoverall och borsta tänderna i nåt utomhustvättställ i skenet av ljuslyktor från tälten.
Det är en skatt o rikedom att att fått uppleva allt detta nu när tillvaron är helt uppåt väggarna för barn o ungdomar. Sorgligt!
/ Kajja

Senast redigerad av Kajja den igår klockan 21:57.
Svara med citat
  #8  
Gammal idag, 08:17
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 812
Standard Sv: Slut på sommaren?

Augusti är en sommarmånad för mig!

Tidräkningen för höstens ankommande är stugsista/lyskväll som i år inträffar den 31 august.
Dessutom är det inte höst innan Finnkampen äger rum, i år den 30-31 augusti i Helsingfors.
Sen förlänger jag sommaren, då jag drar till Grekland den 1 september. Så den 18 september infaller hösten för mig. Så de så!

Birgitta
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:37.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT