Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal igår, 18:48
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 332
Standard Lite sött och lite salt

När jag för någon dag sen kom hem och klev in i köket stod min man vid diskbänken med ryggen mot mig. När han vände sig om såg det för en sekund ut som hans händer doppats i blod. På bänken låg kniven …
-Akta! gå inte där, han pekade mot golvet.
- Hur kan det ha stänkt ända hit …nu såg jag vad det var.
Samma morgon hade jag varit hos grannen och plockat surkörsbär, därefter åkt för att köpa syltsocker. Det min man gjorde var att han pillade ut kärnorna ur de knubbiga, rubinröda körsbären.
- Du hade inte haft tålamod med det här sa han då han fyllde sista glasburken med varm körsbärssylt. Han har rätt. Jag tycker om att plocka och äta körsbär: det saftiga mörkröda fruktköttet med en pigg syrlighet tilltalar mig. Däremot är jag inte förtjust i vare sig körsbärssaft eller körsbärssylt (!)
Plötsligt ser jag framför mig: en skål med sylt spetsad med finhackad chili, ett fat med brieost och en flaska portvin. Hmm!

Jag är glad att min man tycker om att skapa i köket - själv är jag behjälplig med saneringsarbetet. Men idag är det jag som står för maten. Inget avancerat men som ändå kräver en viss fingertoppskänsla - potatisen får nämligen inte spricka vid kokningen. Måste sen be min man om lite hjälp eftersom han är en fena på att öppna surströmmingsburkar. Nu fjolårets burk.
Som alltid har vi en god vän med oss vid dessa tillfällen; i kväll är det Olof Peter Andersson eller som vi säger OP.

Senast redigerad av sjöborren den igår klockan 19:03.
Svara med citat
  #2  
Gammal igår, 19:42
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 337
Standard Sv: Lite sött och lite salt

Körsbär är så gott !!!
Har själv ett par körsbärsbuskar, surkörsbär, som ger tillräckligt med bär för ett syltkok (tips: prova att tillsätta lite konjak i syltkoket, blir väldigt bra). Det är så gott och användbart till mycket (prova att använda körsbärssylt till "hallon"grottor, samma deg men körsbärssylt istället, mums)! Kul, Sjöborren, att du också gillar körsbärssylten till brie-ost. Det passar jättebra men chilin undviker jag nog
Förlåt!, vet att jag "svär i kyrkan" nu men surströmming klarar jag inte. Pga doften har jag, tyvärr?, aldrig kommit så nära att jag kunnat smaka på den. Är kanske synd..... det hävdar alla fantaster och vem är jag att säga att de har fel.......??! Tillbehören är goda i alla fall
Ha en härlig lördagskväll, alla Kalimerianer!
Catlady 🐈

Senast redigerad av Catlady den igår klockan 19:55.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:33.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT