Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Arne & Birgittas hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal idag, 15:51
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 828
Standard Älskade Amorgos - nu är jag här igen!

Ja faktiskt, det blev ytterligare en ny resa till Amorgos. Som jag räknat ut är det 24:e gången jag är här. Och det är inte för Amorgos Röda Guld, som Arne kallade den för redan år 2000. Amorgos Raki ska man kalla den för i supermarket och då hälls den upp i den medhavda flaska man har med sig. Ursprungligen var det munkarna på det välkända klostret som gjorde den, men går man till supermarket är det mor i huset. Sedan finns det också fina dyra flaskor med fin etikett, som finns att köpa i turistbutiker.

Även denna gång tog det tre dagar att komma hit. Från Umeå till Arlanda, med övernattning på flygplatsen. Dan efter for jag till Rafina och tog mig boende på hotel Avra. Jag tycker att staden är mycket trevligare än Aten, som jag finner stökig. Så till Naxos med flyg och landade på den småputtriga flygplatsen därstädes. Jag hoppas aldrig att den byggs ut. Bodde på hotel Coralis i Naxos stad.

Så igår afton anlände jag så till Katapola på Amorgos med snabbåt. Jag hade så bråttom hit så jag valde bort fina Skopan. Men jag får se henne varje morgon och kväll i sin fasta hamn. Giannis på Porto Katapola tog emot mig i hamnen och när vi gick förbi taverna Mythos vinkade ägarfamiljen till mig. Så goa människor. När jag sedan kom till pensionatet satte jag mig på The Corner och Nikos, som hade tidigare fått reda på att jag skulle komma hade lagt "min" kudde på snörstolen vid "mitt" bord. Kan det bli bättre!!!?

Birgitta.




Blå timmen i Rafinas hamn.




Bagagebandet på lilla Naxos flygplats. Numera har dom byggt ett litet hus runt bandet. Förr ramlade bara bagagen ut på gräsmattan.



Min första ouzo avnjöts i Naxos stad.




Utsikt från min balkong i Naxos stad.




Naturligtvis blev det en gyros pita och en malamatina till middag.



Solen går ner över Naxos.




Måste bara ta en bild över inloppet i bukten till Katapola.




Utsikt från min balkong på Porto Katapola.
Svara med citat
  #2  
Gammal idag, 17:03
Fältjäntan Fältjäntan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2015
Ort: Vimmerby
Inlägg: 590
Standard Sv: Älskade Amorgos - nu är jag här igen!

Så fina bilder. Hoppas du får en riktigt fin tid på ditt älskade Amorgos. Vi ligger ju i startgroparna för vår resa så avundsjukan är ju inte så våldsam den här gången
Kerstin, som packat klart för resa till Landvetter i morgon.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:19.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT