Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Jannis & Ylvas hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal idag, 09:22
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 464
Standard Er man i Ierapetra september 2024

Som gubben i lådan dyker jag upp igen! Så kul att det varit så många som läst brevet från maj.

Vad gjorde vi då, vid vårt första besök i det nyköpta huset för 30 år sedan? Jag får ta det ur minnet, eftersom fotoalbumet inte finns här på plats. En hel del av tiden tillbringades vid stranden, dit vi gick både på fm och em. Helt obekymrade om solens hudcancerskapande bekymmer utan crémer låg vi fritt exponerade och tog sedan den branta backen hem i hettan utan bekymmer. Bussen användes för besök i Ierápetra, där vi träffade vännen Nikos för en Amstel på hans kafenío. Under de fem dagar vi hyrde bil, fick vi guidade turer av honom till bl.a. Sitía, Zákros och Lasíthi. Byns tavernor testades. Våra vänliga grannar försedde oss med mat, ordnade fester och en begynnande språkträning startade. Det kändes ibland gruvsamt, då vi blev placerade bredvid präst eller bankchef och skulle försöka konversera. Nu har vi bytt semesterliv mot långtidsboende och gruvar oss inte för något annat än praktiska problem som TV, dator och telefon. Men då finns alltid vänner som kan hjälpa oss!

Se till att ni alltid är på plats minst två timmar före flygets avgång under sommartid för att hinna med incheckning. Vid juniresan anlände vi 45 minuter innan. Utan Ylvas snabba agerande hade vi inte kommit med planet till Aten. 100-tals charterturister stod i köer för säkerhetskontroll, när Ylva hukade sig under avspärrningsbanden och tog sig längst fram och det vara bara för mig att haka på.

När vi kom hem chockades vi av de höga svenska matpriserna. Vädret med svala temperaturer kunde vi acceptera, men det var både många regndagar och blåsigt. Dagliga promenader och sociala träffar på gymmet! Efter OS var en del som ville byta namn på måndagar till Mondagar, men det gick inte att hitta dagar för Trulls och Sara!

Vi såg under flygresan hem, att det fanns ett antal resenärer med masker. Det skulle vi ha haft, för efter en vecka fick jag en ordentlig virusinfektion, som gjorde mig sängliggande och sedan blev det Ylvas (o)tur. Det gjorde att jag blev osams med Transportstyrelsen! Jag hade beställt förnyat körkort, men mitt besök hos optikern måste nu senareläggas och tiden för beställning överskreds. Efter läkarbesök sändes hälsointyg från läkare, synintyg från optiker samt körkortsfoto via Trafikverket, efter att jag gjort en överklagan till TrS och berättat att utlandsvistelsen skulle starta måndagen den 16:e. På fredagen den 13:e hade jag efter flera mailkontakter samtal med dem och berättade att de hade haft en månad på sig. Det som skulle ta 5 dagar! Det verkar vara rena rama Grekland där! Samma dag hade körkortet skickats till Ösd (sa tjänstemannen), så nu får jag resa till konsulatet i Heraklion för att hämta ut det körkort, som först gjort en tur-och returresa till Ösd.

Ska ni resa med SAS, se till att ni inte har efternamn i slutet av alfabetet! Incheckningen var klar inkl. platser på planet den 16:e. Kl. 6 på morgonen, 2 timmar innan vi måste starta hemifrån, kom meddelande även i år, att vi var placerade på16-planet. Överbokat eller mindre plan? Vi åkte ut till Frösön i förhoppning om ev. avbokningar utan att lyckas. Ylva gjorde all omplanering till nästa dag. Arga reste vi ned med 16-planet och övernattade på Arlanda. Om vi inte får ersättning via hemförsäkringen, måste SAS stå för den extra kostnaden. Under hela nedresan bar vi mask på planen. Endast ett fåtal greker gjorde detsamma.

Det tråkigaste under sommaren, var att en gammal god vän inte kunde opereras och behandlas längre utan fick invänta sina sista dagar i sitt hem. Det känns, när en arbetskamrat och god kompis försvinner. I övrigt var det bara gott.

Kreta tog emot oss med fullt ljus. Det var fullmåne. Fullt mottagande av Jannis, Angelina och Adrianos med skjuts och mat. Granatäppelträdet var fullt av frukter också. Men dagen därpå regnade det! Härligt och efterlängtat! Därefter har allt avlöpt som vanligt med träffar, promenader och gym. Men nog är det i hetaste laget, när temperaturen överskrider 30. Vi njuter dock av sista slurken morgonkaffe på altanen och de sköna utekvällarna. September är den perfekta semestermånaden, om man är sol-och badälskare! Det går bra att vara övervintrare också! ”Posten” tar fortfarande bara 3 € för en Amstel inkl. 4 assietter mezé.

Torkan på östra Kreta har gjort att många olivträd på högre höjd, där det inte gått att bevattna, har torkat, blivit bruna och de små oliverna nu faller av. I vårt område vattnar man träden och skörden verkar bitvis god. Universitetsstuderande i region Réthymnon har blivit inbjudna till olivplockning mellan mitten på oktober till mitten av december med kombination av arbete och studier. Lönen ligger på 500 € per dag, med möjlighet att köpa kvalitetsolja till bra pris.

Turistsäsongen förlängs på Rhodos till den 9:e nov. och på Kreta till den 24:e. Det är den tyska researrangören Alltours som satsar för tyska resenärer.

Till Pelagías och Geórgios hus kommer nu nya grannar. Det är ett tyskt par som under 5 år hyrt det. En närliggande lägenhet har köpts av ett ungt grekiskt par med två små barn. Pappan jobbar på Robinson. Andra lägenheter hyrs av en ung kvinnlig läkare resp. av en busschaufför.

Vår vän Kathleen har i många år tagit hand om två herrelösa hundar, Niki och Digsby, båda hittade vid soptunnor. Vi hade fått överta hennes TV (hon ville ha en United, som den fotbollsvän av ManU hon är) och vi besökte henne för att hämta den. Digsby nosade upprepat på ett av mina bara ben, där jag haft ett litet sår. Min tanke kom genast: Är han en likhund? Men jag är ju varken likbent eller likformad! Får ni också ibland liknande, likartade, likasinnade känslor, liksom? Liknar du mig? Jag blev inte likblek utan känner mig likadan, liknöjd, likgiltig, likställd och har inte liktornar. Likväl förväntar jag mig inte likvidation, utan har fortfarande god likviditet och känner mig så likvärdig och likaberättigad, att jag behöver ta mig en likör! Jag undrar fortfarande vilken lukt Digsby är tränad på. Sopor, efter sin miserabla uppväxt? Men då hade det varit svårare att hitta på ord! Vår TV har i sin tur skeppats vidare till Adrianos.

Om månadens väder kan berättas från Ierápetras horisont, att den lägsta uppmätta temperaturen var 19,4 (2 nätter under 20), den högsta 36.8. Det var regn vid 2 tillfällen med sammanlagt 13,4 mm. Nästan bara nordlig vind.

/ Jannis, som nu laddar om, något kroppsligt uppdaterad sedan i juni!
Svara med citat
  #2  
Gammal idag, 11:44
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 464
Standard Sv: Er man i Ierapetra september 2024

Jag skulle vilja ändra från 500€ till 50€ per dag, men det går ej editera.
Jag fick ett påpekande av en kretensiska.
/ Jannis
Svara med citat
  #3  
Gammal idag, 14:21
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 403
Standard Sv: Er man i Ierapetra september 2024

Citat:
Ursprungligen postat av Ylva A Visa inlägg
Jag skulle vilja ändra från 500€ till 50€ per dag, men det går ej editera.
Jag fick ett påpekande av en kretensiska.
/ Jannis
Så bra att du var så snabb med att korrigera! Annars hade du fått frågan av mig. Uppgiften mig faktiskt att misstänka just ett litet skrivfel, vilket annars är mycket sällsynt i dina trevliga månadsbrev. Lät ju lite för bra, och skulle säkert skapat rusning bland studenterna om det varit riktigt.

Känns härligt att åter få läsa dina brev Jannis! De är både informativa och mycket underhållande. Och ..... beträffande din härliga humor så skulle man väl kunna säga att du är dig lik!

Masse
Svara med citat
  #4  
Gammal idag, 15:14
Fältjäntan Fältjäntan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2015
Ort: Vimmerby
Inlägg: 635
Standard Sv: Er man i Ierapetra september 2024

Tack för ett långt, härligt och roligt månadsbrev. Ni gör verkligen det som jag också skulle vilja.
Kerstin
Svara med citat
  #5  
Gammal idag, 17:17
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 396
Standard Sv: Er man i Ierapetra september 2024

Tack, Jannis, så roligt att höra från dig igen!
Har saknat dina matiga, informativa och humoristiska månadsbrev

Att bli smittad av allsköns virus/baciller på flyget är visst legio numer! Undrar hur ofta flygbolagen byter eller åtminstone rengör filtren i luftsystemen? Alltför sällan, verkar det som....!!

Catlady, som önskar hon vore på Kreta nu......
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:32.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT