Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #161  
Gammal 2024-10-24, 11:40
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 361
Standard Sv: "En blondins gul o blåvita betraktelser"

Kajja! Kan berätta att vi såg supermånen när vi var på Tilos. Om jag minns rätt, satt vi den kvällen på taket på Micro caféet i Livadia. Taket låter märkligt … takterrassen låter också märkligt … Hur som helst; vi satt under bar himmel och njöt av såväl kvällsdrink som supermåne.
Förstår din längtan till Grekland. Vädret i oktober har varit fantastiskt. Vad man däremot kanske inte tänker på är att många tavernor stänger för vinter. På Tilos är alla tavernor nu stängda, förutom ”gyroshaket” som bara har öppet under kvällstid.

Catlady! Fattar inte vad du menar när du säger - I Grekland har de extra kvällsöppet öppet på en del siter för att man ska kunna njuta av den. Är jag så dum som inte fattar?
Svara med citat
  #162  
Gammal 2024-10-24, 11:53
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 440
Standard Sv: "En blondins gul o blåvita betraktelser"

Det är just bara när det är "supermåne" som de har extra kvällsöppet......
För att man ska kunna njuta av den....

Catlady, som väldigt gärna skulle se fenomenet i Sounion tex.........🌝
Svara med citat
  #163  
Gammal 2024-10-26, 07:13
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 6 150
Standard Sv: "En blondins gul o blåvita betraktelser"

Citat:
Ursprungligen postat av Kajja Visa inlägg

Jag har en fundering..Detta med frånvaro (annan tråd). Visst hände det märkliga saker här på forumet efter pandemin! Vi diskuterade viruset men Grekland försvann mer o mer.
Jag tror vi förändrades. Vi människor blev otroligt mer sårbara, oroliga och insåg att vad som helst kan hända..när som helst och att vi förstod att vi är helt maktlösa när det väl händer. Där och då försvann nog en del inspiration, framtidsvisioner och spontanitet.
För helt plötsligt kan det vara nåt (virus?) som ramlar ner från ingenstans och ödelägger vår tillvaro. Eller är det bara jag..?

Innan pandemin var det många inlägg och många fler medlemmar som åtminstone kom med en liten kommentar. Nu är det lite som att
locket har lagts på..
Kan med stor glädje..och saknad se tillbaka på trådar med med lite gruff, limmerikar, reseberättelser, pinsamheter och ditt o datt!

Eller är det så att det är full aktivitet på Facebook istället?😟
/ Kajja
Jag upplever det så att man har blivit mera beredd på att vad som helst kan hända när som helst. Den gamla tryggheten är borta. Men om det har något att göra med aktiviteten här på forumet vet jag inte? För folk reser ju mycket trots allt. Sen om alla dessa krig sprider ut sig mera så kan det ju bli annat.

Det är nog (vi finlandssvenskar och ni sverigesvenskar lär tolka order "nog" på lite olka sätt ) så att Facebook och övrig social media har tagit över. Att göra ett inlägg och sätta in bilder på Facebook är ju så väldigt mycket enklare och snabbare än att göra det här. I synnerhet när så många har bara sin mobiltelefon som de använder till mer eller mindre allting. Tycker mig ha märkt att det är en hel del "gamla kalimerianer" som är aktiva på Kalimeras Facebook. Och det är ju bra så även om jag skulle önska att de skulle synas här också. Sen är ju Facebook för övrigt full av typ en miljon olika Greklandsgrupper (och allt möjligt som man inte ens kan tänka sig) så om man har Grekland som intresse så kan man tillbringa hela dagen där. Om nu någon orkar med det?

Det är så trivsamt att sitta här på morgonen vid sin lilla laptop och kolla denna gamla, goda Kalimera.

/ Anne
som försöker hålla sig positiv även om världen just nu ser ut som den gör.
Svara med citat
  #164  
Gammal 2024-10-26, 12:25
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 898
Standard Sv: "En blondins gul o blåvita betraktelser"

PÅ det glada 10-talet, så reste vi utomlands minst tre ggr per år, men nu är vi glada om vi kommer iväg en gg per år. Nåja, miljön tjänar nog lite på det. Men, tiderna är ostabila. Efter pandemin har det ju bara kommit elände på elände och är det inte Putin som hotar med krig, så är det nån annan galning som skramlar med vapenkassen.

Fast egentligen började ju det 2016 när dumtrump blev president och om bara tio dagar, kan det vara dax igen. Vad händer då? Går hela världen under...?

/Netwolf - som ser de mörka molnen svepa in
Svara med citat
  #165  
Gammal 2024-10-26, 20:22
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 878
Standard Sv: "En blondins gul o blåvita betraktelser"

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Fast egentligen började ju det 2016 när dumtrump blev president och om bara tio dagar, kan det vara dax igen. Vad händer då? Går hela världen under...?

/Netwolf - som ser de mörka molnen svepa in
Det blir en spännande födelsedag för mig i år!
Jag slipper stå i centrum hela kvällen..nä det blir en annan clown..OCH om han blir president igen så fattar jag inte hur amerikanarna är funtade🫣!!
Att rösta fram en gubbe som bara älskar sig sjäv, som har begått många brott, utnyttjat unga flickor mm. Morsning och goodbye, säger jag bara🤡
/ Kajja
Svara med citat
  #166  
Gammal 2024-10-26, 20:53
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 440
Standard Sv: "En blondins gul o blåvita betraktelser"

Grattis på födelsedagen i förskott, Kajja!!
Synd bara att du ska behöva dela den med ett (förlåt uttrycket!) Jädrans Jippo!!! Hur det än går blir det ju bara trassel efteråt!!! Hoppas så att demokraterna och Harris vinner men då kommer väl "dumtrump" (tack, Netwolf!) att ställa till med ännu mer tokigheter, på vanligt "dumtrump"-manér. Han lider, helt klart, av megalomani!!
Hur kan en person (vägrar kalla honom man) bli så uppfylld av "sin egen förträfflighet" och totalt blind för allt vad demokrati, medmänsklighet och vanligt folkvett står för?????
Blir riktigt rädd när jag tänker på vad "dumtrump" kan ställa till med om han, Gud FÖRBJUDE!, vinner valet.

Catlady, rädd för vad resultatet kan bli av detta val.........

Senast redigerad av Catlady den 2024-10-26 klockan 20:59.
Svara med citat
  #167  
Gammal igår, 05:51
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 6 150
Standard Sv: "En blondins gul o blåvita betraktelser"

Usch ja, presedentvalet i USA är lite fööör spännande. Härifrån är det så svårt att förstå varför så många vill rösta på Trump? Men vi är ju inte amerikaner och får inte rösta.

Grattis i förskott Kajja! Hoppas du får en födelsedagspresent av Kamala Harris.

/ Anne
som i sin tur har födelsedag samma dag som just Kamala.
Svara med citat
  #168  
Gammal igår, 10:15
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 361
Standard Sv: "En blondins gul o blåvita betraktelser"

För mig är det lättare att lägga in en bild till en text på kalimera facebook, som idag när jag svarade på Jannes fråga angående ouzo - med bild. För ett antal år sedan kunde jag lägga in bilder även här, men det var då.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:16.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT