|
|||
|
|||
Fredag 13 september
Då ska man passa sig!!
Vi skulle flyga från S-vall-Timrå runt 20.00 Gick genom kontrollen och sen fick vi vänta å vänta🙁Vid 21 säger tjejen att flyget är inställt för det var nåt fel på planet.Vi var 11 st som skulle åka och det vart lite upprörd stämning,en kille sa att det här har jag varit med om många ggr.För få som åker,då ställer dom in.Hört det av fler senare. Vid 21.30 var två taxibussar beställda,vi var nere på Arlanda på 3,5 timme Lite flåbus körning!! Lördag gick i dvalans tecken,vi var helt slut,varmt så det räckte till och hög luftfuktighet Hyrbilen hade AC å de tackar vi för. Fortsättning följer…. Pia |
|
|||
|
|||
Sv: Fredag 13 september
Ser fram emot fortsättning, Pia!
Catlady 🐈 |
|
|||
|
|||
Det var SAS förstås? Men ni hann med nästa flyg?
/ Jannis |
|
|||
|
|||
Det var SAS☹️
Vi hann det gick 6.05 lördagmorgon Pia |
|
|||
|
|||
Gjorde ett besök upp till Manolates,kommer inte ihåg att det var så mycke
kurvor,vägen var ganska dålig också! Tyckte byn kändes lite trött,det har alltid funnits massor med fina blommor så var det inte nu.Brist på vatten? Vi gick runt och hittade ett nyreparerat hus med en ytterfasad som såg ut nästan som mosaik,jättesnyggt..Såg häromdagen att det ligger ute för 1,3 miljoner😯 Pythagorion Köpte glass på glassbaren å satt ute vid gatan och titta på folklivet,sen vart lite shoppa och lunch nere i hamnen Vi var upp till Spiliani,tände ljus och tittade på utsikten. Keramikbyn,den måste besökas varje gång,där satt Popís(Sofia) med bruten arm,hon tog det med jämnmod!! Vathy Gjorde en runda på stan,var till mataffären borta vid gamla vinfabriken,vilket utbud,kändes som en ICA eller Coop hemma.Det var väldigt många damer från Turkiet där och handla (mycket),väldigt ovilliga att flytta på sig. Förut fick turkarna visum över en dag nu får dom stanna 7 dagar,bra för all business.Vi besökte tapasrestaurangen CorTo som har en vidunderlig utsikt över stan. Mat åt vi på Welcome som var fullsatt varje kväll,bokade bord till nästa kväll när vi betalade. Bad De gjorde inte jag för jag kunde inte släppa boken jag höll på att läsa Kompisen fick bada för oss båda på Mykali och Gaggou. När vi skulle åka hem var det kaos på flygplatsen,måste alla plan lyfta Ungefär samma tid? Pia som åkte hem å titta på regnet,men mer om det….. |
|
|||
|
|||
Näe, fattar inte heller varför alla flyg ska starta så tätt inpå varann från Samos flygplats.
Samma elände när vi skulle hem. Folk stog som packade sillar i vänthallarna, bussarna räckte inte till, allt var försenat. Hemskt. Men ni verkar ha hunnit med en hel del på en vecka. Manolates är ju jättefint, Spiliani har vi också besökt och varit ner i den lilla kyrkan i grottan. Det där med turkar som handlar upplevde vi i Pythagorio. Det handlades Ouzo och honung i parti och minut. Hamnen full av turkiska båtar. Vathy har vi besökt en gång och råkade ut för ett förskräckligt åsk- och regnväder, så det var bara att ta första bästa buss tillbaka till Pythagorio - där solen sken hela kvällen!!! Kerstin |
|
|||
|
|||
Dags för vecka 2
Med taxiresan i bakhuvudet så tog jag ett tidigare flyg. 28/9 Fick en bättre bil den här gången,måste klappa mig själv på axeln som i alla år suttit bredvid och (kört) nu vågar jag👍Middag hos värdfolket,Ross syster hade gjort pastitio,gott var de å många år sen sist jag åt det. Det vart några sovmorgnar Lite balkonghäng Promenader i omgivningarna Måndag börja det blåsa Tisdag blåste det ändå mer,åkte ut till Mykali och åt lunch Träffade våran fina massagetjej,vi satt och pratade länge Kom på att det var 10 år sen första mötet Jag delar upp det hela för förra gången försvann allt det jag skrivit☹️ |
|
|||
|
|||
Onsdag
Idag skulle det ske,leta reda på kyrkan i Ano Vathy For av ringleden och in på en smal och krokig väg Trodde jag kört fel först men kommer fram och ser en Pskylt som pekar åt höger,parkerar och börjar gå hitta ingen kyrka,varmt var de och sur vart jag,men alltså varför fanns det inga skyltar,jättedåligt!När jag kom hem titta jag på Google maps,skulle åkt till vänster Varför kolla jag inte innan jag åkte🤔 Torsdag Lämnade tillbaka bilen,hämtade en släkting på flyget Hoppa in i ny bil,vi stannade till en stund i Pythagorion Upp till Spiliani igen,tycker det är värt att visa,fast jag tror att Sus tyckte det var lite otäckt å gå ner till kapellet Hem och tog en fika på balkongen,vi hade mycket å gå igenom för vi träffas inte så ofta. Åt middag på Welcome Delar igen |
|
|||
|
|||
Fredag
For upp till Vourliotes,först bort till farmen å titta hur det var där Jättetorrt,bruna blad på vinrankorna.Klostret var öppet så vi var in där också,nu var reparationerna klara,fint inne i kyrkan och mycket blommor och träd utanför.Inga munkar bor där längre. Vi åt lunch på blue chairs och efter det letade vi upp Ross syster och hämtade olivolja. God middag på Welcome,sa hejdå åt dom,när kommer du tillbaka? Tillbaka och packa,vart en tidig kväll för Sus skulle vara på flyget kl7.När jag kom dit kl 10 var det folk ta mig sjutton överallt.Kaos! Ingenstans å sitta å en evig väntan,när vi väl var inne i planet fick vi veta att det fattades två flygvärdinnor,mera vänta..Dom kom efter en stund.Taxar ut på landningsbanan och sakta går de så jag säger åt tjejen som sitter bredvid mig att ökar dom inte farten nu kommer vi bli blöta om fötterna,vad händer,in igen och börja om för start tiden gått ut.Nu börjar det bli träligt!Tror vi vart mer än 1.5 timme försenade. Det var allt för den här gången.. Pia |
|
|||
|
|||
Tack, Pia, för trevliga rapporter !
Ja, det verkar vara riktigt trassligt på Samos flygplats, konstigt, den har ju funkat bra under tidigare år??! Catlady 🐈 |
|
||||
|
||||
Tack, Pia, för flitigt skrivande. Låter verkligen inte så trevligt med flygplatsen. Kanske helt enkelt för många flyg på gång samtidigt?
/ Anne |
|
|||
|
|||
Jag tror att chartern har ökat
Under veckorna är det ganska lugnt enligt Ross. Apollo å Airtours samkörde förut vet inte om det är så nu…. Lär inte bli nån ändring för det är väl resebolagen som bestäm🤔 Pia |
|
||||
|
||||
Tack snälla piam för rapport!
Tråkigt att Manalotes kändes lite ”trött” och att där inte fanns lika mycket blommor som tidigare. Det senare berodde säkert på att det aldrig regnar. |
|
|