Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-07-23, 16:44
bon bon är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Lidingö
Inlägg: 402
Standard Handbagage - Apollo

Är det någon som vet hur strikta Novair är på maxmåttet??? Alla andra har 55, 40 ,23 och Novair har 45, 35, 20. Detta upptäcker jag mitt upp i packningen.

Suck, hur ska jag hinna allt????? Marsvinsburarna måste städas, mamma måste få instruktioner om katterna och .................SUCK

birgitta
Svara med citat
  #2  
Gammal 2006-07-23, 18:29
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Handbagage - Apollo

Nja!!! Vi resa alltsomoftast med Apollo/Novair, och vår erfarenhet är att de äro ganska så noga med handbagagets volym, vikt och mått!!

Dock hava vi erfarit att de vid incheckningen förbarmat sig över resenärer vilka medbringat "Krokaner" dvs lite udda och volymiösa handbagage!!!

Med lite god tur, Cockerspanielögon vid incheckningen samt glad uppsyn förmenas ni ändock kunna erhålla nåd och tillåtas ert volymiösa handbabage medföra.....

Arne

"Som enligt Hustrun icke medföra Cockerspanielögon utan fastmer ilskna och pockande
strävhårstaxögon.."
Svara med citat
  #3  
Gammal 2006-07-23, 18:36
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Handbagage - Apollo

Denna tämligen voluminösa ryggsäck (t v) brukar jag släpa som handbagage, fullproppad med grejer. Jag är lika förvånad varje gång att de inte ens tittar på den.

Mätt den har jag dock aldrig gjort.

Svara med citat
  #4  
Gammal 2006-07-23, 19:29
bon bon är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Lidingö
Inlägg: 402
Standard Sv: Handbagage - Apollo

Tack båda, jag chansar att turen står på min sida.

birgitta
några få timmar kvar till Parga
Svara med citat
  #5  
Gammal 2006-07-23, 21:10
Joppan Joppan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Luleå
Inlägg: 292
Standard Sv: Handbagage - Apollo

Jag säger som någona annan sa, Novair har inte ens frågat eller ifrågasatt om eller vad vi har för handbagag, antingen har vi alltid haft tur eller så....är dom inte så hårda, men jag har bekanta som har fått börja stuva om vid incheckningen en gång, då skulle jag bli superstressad med 20 m kö bakom
Man tar ju en väska ändå som men vet håller måttet någotsånär för man vill ju inte börja packa om så att säga.

//Joppan med endast 18 dagar kvar
Svara med citat
  #6  
Gammal 2006-07-23, 21:20
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Handbagage - Apollo

Eftersom det inte finns någon plats inne i planet för för stora väskor så är de nog rätt noga. Att de oftast inte säger något om väskans storlek beror troligen på att de ser att man har en väska som utan problem håller måtten. En "vanlig" rygga av dagstur-storlek är inga problem, den är även fullpackad inte för stor. Det går också bra med en mjuk bag som egentligen är för stor, men inte fullpackad så att den går att "klämma ihop".

Men chansa skulle inte jag göra. Hur kul är det att stå där och måsta packa om, särskilt om man inte har något att packa i???
Svara med citat
  #7  
Gammal 2006-07-23, 21:23
bon bon är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Lidingö
Inlägg: 402
Standard Sv: Handbagage - Apollo

Citat:
Ursprungligen postat av Joppan
packa om
Behöver inte packa om, checkar in det vid behov, detta handbagage innehåller det nödvändiga kläder och medicin ifall resväskan försvinner. Katastrof-kiten ligger i ett väldigt OK handbagage.

Snart ready for take off, dags och logga ut för en vecka.

birgitta
strax Parga
Svara med citat
  #8  
Gammal 2006-07-23, 22:10
Hena Hena är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 62
Standard Sv: Handbagage - Apollo

Inkfish... jag förstår att du behöver en så stor rygga till din bok som ser enorm ut på bilden... Hahahaaa..

Själv läser jag också väldigt mycket, och även om det tar plats el väger lite extra så går det absolut inte att välja bort. Hellre plockar jag bort en top eller två .

Hena - som börjar fundera på packningen om mindre än 3 veckor... längtar......
Svara med citat
  #9  
Gammal 2006-07-24, 11:25
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Handbagage - Apollo

Det finns till och med en gammal tråd om den bokens tyngd i packningen. Men jag var tvungen att ha med den för att jag var så nyfiken på den (Stieg Larsson: Flickan som lekte med elden)
Svara med citat
  #10  
Gammal 2006-07-24, 12:26
CamillaN CamillaN är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 215
Standard Sv: Handbagage - Apollo

Min mamma har en liten cabinväska på hjul som handbagage, det har hänt ett par gånger att hon fått lägga den i en typ box vid incheckningen som dom har som mått för att se att den inte varit för stor.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2006-07-24, 18:21
Briges avatar
Brige Brige är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Jättendal, norra Hälsingland
Inlägg: 288
Standard Sv: Handbagage - Apollo

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish
Det finns till och med en gammal tråd om den bokens tyngd i packningen. Men jag var tvungen att ha med den för att jag var så nyfiken på den (Stieg Larsson: Flickan som lekte med elden)
Fanns tydligen inte i pocket då
Men du, på vilken strand är bilden tagen? Det ser ju alldeles fantastiskt härligt ut
/Birgitta
Svara med citat
  #12  
Gammal 2006-07-24, 19:55
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Handbagage - Apollo

Nej, den var helt nyutkommen när jag åkte och finns alltså inte i pocket än.

Stranden är Apella på Karpathos. Underbart ställe.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2006-07-24, 20:50
YsterSysters avatar
YsterSyster YsterSyster är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Hofors
Inlägg: 156
Standard Sv: Handbagage - Apollo

Göm handbagaget bakom incheckningsdisken om det är tungt !

Jag har aldrig vägt mitt handbagage vare sig på charter- eller reguljärflyg. Har någon kommit ombord med ett för stort eller för tungt bagage och fått lämna planet? Nej! Flygvärdinnorna lyckas alltid hitta ett skrymlse att gömma väskan i om den inte skulle få plats ovanför stolarna.

Visst måste man respektera måttkraven men vikten är det väl aldrig någon som kollar OM man inte knäar fram till disken.

Senast redigerad av YsterSyster den 2006-07-24 klockan 20:52.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2006-07-24, 21:40
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Handbagage - Apollo

Citat:
Ursprungligen postat av YsterSyster

Jag har aldrig vägt mitt handbagage vare sig på charter- eller reguljärflyg. Har någon kommit ombord med ett för stort eller för tungt bagage och fått lämna planet? Nej! Flygvärdinnorna lyckas alltid hitta ett skrymlse att gömma väskan i om den inte skulle få plats ovanför stolarna.

Inget vidare bra råd. När jag åkte till Samos vägrades flera personer att ta med sitt handbage och vid senaste inrikesresan med SAS blev en uppretad affärsresenär nästan avkastad när flygvärdinnan nekade honom att ha kvar handbagaget ombord trots att han klarat incheckningen. Personligen tycker jag att det är bra med noggranna kontroller för det visar att bolaget bryr sig om flygsäkerheten.

Eva
Svara med citat
  #15  
Gammal 2006-07-25, 10:34
YsterSysters avatar
YsterSyster YsterSyster är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Hofors
Inlägg: 156
Standard Sv: Handbagage - Apollo

Du har rätt Eva. Det var dumt skrivit av mig att uppmuntra till olagligheter. Men jag upplever oftast att flygbolagen ser mellan fingarna när det gäller handbagage. Särskilt om man flyger reguljärt.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:43.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT