|
||||||
|
||||||
Tidvatten i Medelhavet
Har klippt ihop citat från en annan tråd:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Det är alltså stenen som skjuter ut mot vattnet i mitten av den här stranden det handlar om: Hjälp mig att uppskatta: om vattnet var 30 cm högre den hösten när jag var där, då skulle det väl gå en bit upp på stenen, åtminstonen ungefär i höjd med den främre "kanten"? Eller vad tror ni? Senast redigerad av Elisabet den 2006-07-31 klockan 10:39. |
|
||||
|
||||
Sv: Tidvatten i Medelhavet
Har upplevt samma fenomen när vi var till Porto Katsiki på Lefkas. Vi hade sett på bilder att det var strand på båda sidor när man kommit ned från den långa trappan. Men när vi kom dit hade vi bara en stor klippa på vår vänstra sida och för att komma runt den skulle vi varit tvugna att vada i ganska högt vatten. Har jämfört senare med bilder därifrån och det verkar vara torrlagt på de flesta bilderna.
Vi var där tidigt på året, i slutet på april - och stranden till höger var UNDERBAR! (Så det gjorde ju inget, men visst är det märkligt) Ann-Kristin. |
|
||||
|
||||
Nja... om man bor vid havet, så vet man att det inte är så märkligt att vattenståndet inte är konstant, utan varierar då och då... helt normalt, faktiskt. Beror inte enbart på månen, utan även bl a på vindar och lufttryck. Ibland är det uppförsbacke för att komma ombord på båten från bryggan, ibland går det utför.
Karin f d skärgårdsbo |
|
||||
|
||||
Citat:
|
|
|||
|
|||
Citat:
Peter |
|
||||
|
||||
Vist är det så att vattnet höjer och sänker sig men min erfarenhet är det nog snarare är så att stranden höjer och sänker sig. Vindar och strömmar för ständig ny sand och sten till stranden och tar tillbaka till havet vid andra tillfälle.
Kanske är sten större nere under stranden och når ut mot vattnet, och då får man kanske gå i vattenbrynet. Vem vet? Ref till bilden. Stränderna här utanför (Helsingborg) ändras ständig i utseende med sand och sten från år till år. Från dag till dag om det blåser och stormar. En som utnyttjar dessa bad och stränder varje dag. Rolf |
|
|