Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-08-08, 14:27
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Hemma från Kreta igen

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish
Men är det inte lite trist om vi hamnar på nivån "jag får minsann PM från många som tycker som jag"?

En diskussion blir inte bättre för att alla är eniga. Däremot blir den totalt poänglös.
Och det är just mej du "hoppar på" om detta....Vad jag kan se så var det Elisabeth som skrev till "Chras" att många inte höll med och jag skrev motsatsen. Men det är kanske oväsentligt...
Jag skrev dessutom inte att jag "minsann fått PM" från många...utan det var din tolkning.
Svara med citat
Gammal 2006-08-08, 15:24
POs avatar
PO PO är inte uppkopplad
Gäst

Om det precis utanför samma taverna är stoppförbud och många bryter mot det, är det då inte lättare att störa sig på en stor och skitig gammal lastbil jämfört med en nyvaxad Ferrari? Även om förseelsen är densamma.

Eller har jag en skev fordonssyn?

//PO
Svara med citat
Gammal 2006-08-08, 15:30
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av nilam
Jag skrev dessutom inte att jag "minsann fått PM" från många...utan det var din tolkning.
Nej, det gjorde du inte. Det är därför jag kallade det "nivån Jag har minsann fått PM osv..." Jag försökte alltså vara mer generell. Precis sånt har jag läst både på andra forum och här. Och jag tycker att det är trist för det handlar ju inte om nån omröstning om vem som har rätt.

Mitt inlägg var inte mer påhopp på dig än det i så fall skulle vara på Elisabet, tycker jag. Om hon skriver att många inte håller med och du skriver att många gör det - det är ju samma sätt att diskutera.
Svara med citat
Gammal 2006-08-06, 15:31
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned

På ett sätt tycker jag att detta är en pseudodiskution. Jag när en förhoppning om att man som gäst i ett annat land anpassar sig till hur det fungerar där och tar hänsyn till omständigheterna där man är. Om det på en viss strand verkar vara OK att vara toppless, så visst. Fine by me... Jag bryr mig inte. Andra kanske bryr sig men det är i så fall era problem... Jag bryr mig inte om utseende, vikt eller ålder! Den som gör det är väldigt fel ute... Det kan vara intressant i andra sammanhang, men inte på stranden...

Vad jag däremot kräver är vanligt hyfs och anständighet när man besöker en Taverna eller butik! Då anser jag att man bör ha en T-shirt på överkroppen och något vettigt nertill. Oavsett om man är man eller kvinna! String tex är inte så aptitligt när man går och handlar...

Klarar man inte av sådana basala krav som att respektera de förutsättningar på hyfs och anständighet som råder där man är, har man bevisat att man har IQ = Fiskpinne. De begränsningar som råder på vissa platser kan vara av religiösa eller moraliska skäl, och klarar man inte av att ta hänsyn till det så bör man planera sina framtida resor till ställen som stämmer bättre med det uppträdande man har själv. Mutter...

Egentligen skulle jag vilja muttra lite mer, men jag orkar inte, för jag tycker att detta är en idiotdiskution....

Peter
Svara med citat
Gammal 2006-08-06, 16:51
CharinaJs avatar
CharinaJ CharinaJ är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2006

"""Jag måste ha missat nåt...för när tusan blev det "helinne" att sola topless igen Nej jag är inte pryd men väl uppvuxen på 80-talet då ingen människa ägde en överdel, men också varit med om när trenden begravdes...och den som grävt upp den igen kan ju inte va klok! 80 % av kvinnor mellan 15 och 70 var väldigt noga med att låta resten se att de minsann har bröst!!! Jaja visst, alla har rätt att se ut som de vill och alla kan inte ha en vacker kropp, men snälla, det vore inte helt fel om en del försökte vara lite självkritiska Så tycker jag, med risk för påhopp igen."""

Det jag störde mig på var att , ingenstans i passusen om toplessinsidenten, står det att det gällde tavernabesök. Utan hon ondgjorde sig över att vissa inte hade respekten för andra att skyla sin uppenbart vämjeliga kropp.
Detta försöker hon senare "förklara bort"..

Fy fan för bigotta människor. Som dessutom försöker släta över sina misstag.
Hade varit bättre att be om ursäkt o få lite respekt.
Men nähä..
Svara med citat
Gammal 2006-08-06, 17:07
nilams avatar

[quote=CharinaJ

Det jag störde mig på var att , ingenstans i passusen om toplessinsidenten, står det att det gällde tavernabesök. Utan hon ondgjorde sig över att vissa inte hade respekten för andra att skyla sin uppenbart vämjeliga kropp.
Detta försöker hon senare "förklara bort"..

Fy fan för bigotta människor. Som dessutom försöker släta över sina misstag.
Hade varit bättre att be om ursäkt o få lite respekt.
Men nähä..[/quote]

Det är bra att du låter mig få veta vad du tycker på ett såå sympatiskt vis...och nej jag tänker inte be om ursäkt för jag har redan förklarat vad jag menar och du får gärna ta det som bortförklaring om du vill. Sen kan du gärna kalla mig för du istället för "hon"...
Svara med citat
Gammal 2006-08-06, 13:01
Argyris Argyris är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2005

Hej... vilket liv det kan bli bara för att det förekom "topless" i en mening.
Om jag läser inlägget från Nilam, så handlar det inte om topless utom om västra sidan av kreta, Stalos & Chania.

Om det är av vikt att diskutera topless / naken eller så, så tycker jag att vi kan ta det som ett nytt ämne.

När det gäller vad du har upplevt så tycker jag att jag har gjort samma "resa". Vi har varit i Rethymnon, på andra öar och fastlandet, men vi känner oss "hemma" i Chania. Med trevligheten, mysigheten och prisläget.

Jag åker 8-10 ggr / år till Kreta (nästa vecka 4ggr i år). Jag trivs att vara där när alla turistställen har stängt och man se vilka tavernor & affärer som finns på vintern.

Dessa tycker jag skall man gynna, inte dom ställen som har öppet några månader och säljer skräpmat / skräpsaker etc. Dom flesta som har dessa ställen behöver inte livnära sig på inkomsten. Många ställen ägs dessutom INTE av Kretansera. (OBS: Jag vet att det finns några som ägs av lokalbefolkningen.)
På dessa ställen få lokal folk jobba för ganska lite lön och med arbetsvillkor som vi ej skulle acceptera.
Jag har flera av mina bekanta som har jobbat där och blivit sämre behandlat än bergsgetter (enligt dom själva). Sedan tar ju ganska många utländsk personer anställning i lokala turist ställen (titta i Platanias).

Fråga nästa gång om dom kommer ifrån Kreta.
Om det är någon i detta forum som har en annan åsikt ”fine”, men tänk om vi hade många turister i Sverige och man bara pratar t.ex. ”utländska i Visby…eller att alla affärer ägs av ”icke-gotlänningar”

Jag ser fram att komma ”hem” till Chania på onsdag, jag kommer att lämna kreta 1 vecka senare med en sorgsen blick.

/Nico
Svara med citat
Gammal 2006-08-06, 13:12
nilams avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Argyris
Jag ser fram att komma ”hem” till Chania på onsdag, jag kommer att lämna kreta 1 vecka senare med en sorgsen blick.

/Nico
Förstår dig så väl Jag gick flera gånger, under min vistelse där, förbi där du beskrivit att ditt hus ligger..men fick inte riktigt ihop det Det var några byggen på höger sida om man går upp vid Marias men visst sa du väl att det låg på vänster? Får kolla bättre nästa år

Trevlig resa!

Malin
Svara med citat
Gammal 2006-08-06, 16:02
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L
Nu blir jag frågande även av ditt inlägg. Menar du att det finns kroppar som någon borde skämmas för? Det jag är tycker är problematiskt och som jag reagerade på i beskrivningen från Kreta är undertonen av att inte alla kroppar duger.

Eva
Nä jag menar VERKLIGEN inte att någon ska skämmas för NÅGON kropp, men jag försöker säga att ALLA kanske inte uppskattar att se nakna bröst på stranden OAVSETT hur de ser ut..Vill man missförstå så vill man!

Lissi - som nu sagt det hon vill säga i denna diskussion
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:31.