|
|||
|
|||
vart åker grekerna?
vart åker grekerna själva på semester? några öar som är speciellt populära?
skulle ju vara trevligt att se lite locals ute på stan och på barerna, och inte som på t.ex. Zakynthos-Laganas där ön invaderas av eneglsmän under sommarhalvåret.. /K |
|
|||
|
|||
Sv: vart åker grekerna?
De reiser hit til Nafplio!
|
|
|||
|
|||
På vintern bor det 6000 personer på Skiathos. Under augusti månad finns det 80.000 personer på ön. Majoriteten är greker...
|
|
|||
|
|||
....och hit till Finikounda,mycket populärt bland grekerna! Från 15 juli och 15 augusti så finns det oftast inte ett rum att få tag på. Plus att många Athenare har egna sommarbostäder här, även en och annan grekisk kändis.
Agda |
|
|||
|
|||
Res under augusti månad för det är då vi har semester här nere... dock inte till Athen för det är tomt då! Oftast åker iallafall vi till kykladerna för det är enklast så att ta båten från Pireus eller Rafina tex.till Paros Santorini eller Milos...och det gör många andra athenare med!
|
|
||||
|
||||
Frågan är väl NÄR de åker, trodde jag.
För visst finns det väl greker på semester på alla öar och platser när de har semester. Men få eller inga överallt när de inte har det... ? Tillägg: se där, Ioanna skrev ju nästan samma sak, samtidigt |
|
||||
|
||||
[QUOTE=Ioanna;71311]Res under augusti månad för det är då vi har semester här nere... dock inte till Athen för det är tomt då!
Då är Athen som bäst tom på folk Camilla |
|
|||
|
|||
Ja det är underbart då ...det bästa är att man kan åka till tex Glyfada utan att det måste ta typ 2 timmar!
|
|
|||
|
|||
Citat:
Citat:
Citat:
Peter |
|
||||
|
||||
Citat:
Det finns faktiskt ofantligt många gästbäddar över hela ön. Väldigt många som flyttat därifrån har också kvar sina hus som de fyller upp med mycket folk under augusti - så hur otroligt det än låter skulle det inte förvåna mig om siffran stämmer. Jayo kan säkert förklara bättre. |
|
|||
|
|||
Hej Peter!
Jag har aldrig räknat dom! Men folk som borde veta säger till mig att dom senaste åren har det varit 80000 personer här i augusti(inklusive dom 6000 som bor permanent och inklusive dom flera tusen som kommer hit och arbeter i turistindustrin). Vi brukar normalt åka härifrån i augusti pga att det är så trångt på ön. Men när vi har varit här så har vi upplevt att folk har knackat dörr, även hos oss, för att hitta husrum. Du är välkommen hit i augusti med en kalkylator för att räkna besökare! |
|
||||
|
||||
Många greker tar semester på den ön eller plats som de eller familjen/släkten kommer ifrån. Västra cykladerna är väldigt populära och enkla att ta sig till från Aten. På Paros har jag träffat många greker i mitten av augusti då det är ett populärt utflyktsmål att besöka kyrkan på Maria himmelsfärdsdagen.
Annars känner jag några greker som trots att de är beresta och har besökt en del andra länder inte alls besökt speciellt många öar. Eva |
|
|||
|
|||
Exakt. Därför träffar man även mängder av semestrande greker på Rhodos, men först i augusti/september tillsammans med italienarna .
|
|
||||
|
||||
Märkte att det var många Grekiska turister i Aten också nu i början av Januari Bodde flera familjer på Adonis
Riitta |
|
||||
|
||||
Jag håller med Eva, helst reser grekerna inte ensamma De uppskattar släkt/vänner sälskapp , det gäller också hur mycket pegnar finns i plånboken, (0,0,0).
Jag åker till min mammas födelseplats eftersom jag kan stanna där hela somaren och emelanåt åker vi till nån mysigare plats . Denna sommaren vi pratar vamt om camping. |
|
||||
|
||||
Många åker till Kythera har jag hört!
|
|
|||
|
|||
I Sydsvenskan för några månader sedan var det en artikel just om hur Europas befolkning reser. Och de som reser minst i Europa är Grekerna! Det var bara 10% som lämnade landet under semestern. (Märkligt. Varför slänger de sig inte iväg från ett land med sol, bad och god mat...? Bara för att slippa eländet!) Nädå, de åkte till någon ö, oftast för att träffa resten av familjen.
I de nordiska länderna var det över 25% som lämnade landet, har jag för mig. Det tycker jag också är lite märkligt. Varför lämna detta fina ställe där man kan fira midsommar under en slokande midsommarstång i ösregn och värmande +12 grader.... Ack denna gröna vinter som är så skön.... Inte ens snapsen värmer. Men det var intressant att se att Nordborna reser mest. Ju längre söderut man kom avtog resandet. Undrar om det kan ha med väder och temperatur att göra...? Peter |
|
||||
|
||||
Intressant och sann läsning vill jag säga Peter
|
|
||||
|
||||
Efter en rensning i tråden vill jag påminna om att ämnet för tråden är grekers semestervanor.
inkfish/moderator |
|
|||
|
|||
Vi har träffat "turistgreker" på Thassos och Lefkas.
|
|
|