Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Arne & Birgittas hörna

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-01-11, 10:39
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004
Standard Sv: Måndag 11 Januari.

Håller med dig om enkelheten i elsystemet, det är himla praktiskt när man blåser säkringen genom att t ex sätta på vattenkokaren utan vatten som jag gjorde en morgon i höstas. När jag kom hem på eftermiddagen upptäckte jag att wifin var död, lika så belysningen när jag testade och jag tog det med ro, trodde bara att det var ett öns många strömavbrott. Men det var bara jag som saknade ström och det var mitt eget fel.

Potatismoset till Birgittas fisk ser otroligt gott ut! Jag fick pulvermos en gång i Grekland, då grät jag nästan för mos på grekisk potatis är så fantastiskt gott.
Svara med citat
Gammal 2016-01-11, 13:34
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Notan stannade på 14 € inklusive ett krus vitt. Firrarna voro ej alls dyra som de oftast är här i Grekland.
Det var ju extremt billigt för att vara en middag med fisk, som vanligtvis kostar mycket. Den såg god ut.

Är det inte kallt, eller finns det kamin där också? Jag ser att folk har ytterkläderna på sig.
Svara med citat
Gammal 2016-01-11, 13:40
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Det var ju extremt billigt för att vara en middag med fisk, som vanligtvis kostar mycket. Den såg god ut. :.
På Teneriffa är fisk billigt ! Har ätit det många kvällar....
Mycket billigare än I Grekland. Förresten är all mat och dryck billigare här. Jag vet inte om även matpriserna gynnas av frihandelsområdet här. Det är I alla fall underbart att kunna frossa I fisk oavsett land

Lissi
Svara med citat
Gammal 2016-01-11, 14:18
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad

Standard Sv: Vinterresan till Kreta 2015-16

Haris fiskar många dagar om året på natten, trots sitt handikapp. Men han är en före detta fiskare. Ofta får han så mycket så han säljer till fiskaffärerna lite grand.
Detta var inte en red mullet utan någon annan fisk. Inga ben förutom i mitten. Fick citronolja till och det smakade bara mera! Haris har även färsk calamari som han får direkt från fiskarna från Gavdos. Man märker att det verkligen är färsk allt på Water Edge.
Jag förvånades över att det var så billigt med fiskrätten. Det brukar bli väldigt dyrt.
Potatisen håller väldigt hög klass. Jag gillar inte pommes frites och har tagit potatismos. Bakad potatis får jag när kaminen behöver sättas igång. Potatisens kvalitet varierar år från år. I år på Kreta måste den vara perfekt i år. I Sverige har vi till 95 % bra potatis i Västerbotten. Men det tycker jag inte om övriga Sverige under vintertid. (Kanske subjektiv, men det står jag för).
I afton blir det nog ingen bakad potatis. Högsommar idag, så den eldade kaminen kommer nog inte igång ikväll.
Birgitta.
Svara med citat
Gammal 2016-01-11, 15:15
inkfishs avatar

När jag fått friterad röd fisk i ungefär den storleken så har det varit barbouni. Det är vanligt att man friterar den. Dina ser dock lite mulligare ut än mina har varit, men det kanske bara ser ut så eftersom stjärtfenan är borta.

Om resterna såg ut så här så var det nog barbouni. Den här åt jag i Faros på Sifnos.

Svara med citat
Gammal 2016-01-11, 17:37
yanniss avatar

Åt samma fisk idag. Ekaterina sa att den hette seabus. Någon som har en aning? God var den och inte mycket ben. Haris tar dock underpris för den vid denna tid. 12 Euro för potatismos, fisk, köttbullar, en halv liter vin och sodavatten, Temenis. Inte lönsamt!!!
Birgitta
Svara med citat
Gammal 2016-01-11, 17:47
Tobbe Ss avatar
Tobbe S Tobbe S är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2007

Kan det vara Sea bass, som isåfall är havsabborre på svenska?

Tobbe
Svara med citat
Gammal 2016-01-11, 18:23
inkfishs avatar

Fråga Katerina om det var lavraki du fick. Det är tydligen sea bass på grekiska. Fast när jag googlar den så är den inte röd utan svart och jag förstod Arne som att det var en röd fisk.

Dock bör det inte ha varit barbouni du fick till det priset, slog mig efteråt.
Svara med citat
Gammal 2016-01-12, 07:32
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Nejnejnejnej, men så fort min man vaknar ska han få avgöra saken. Det finns ett otal fiskar som ser ut så där, och man skiljer dom lättast åt innan tillagningen, på grund av fenor, färgprickar och sånt. Vi åt en liknande fisk i går.
Svara med citat
Gammal 2016-01-12, 08:04
yanniss avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Tobbe S Visa inlägg
Kan det vara Sea bass, som isåfall är havsabborre på svenska?

Tobbe
Ja, Ekaterina sa att det var Sea bass i alla fall. Men inte med alla dessa små, små ben som vår abborre har.
Haris börjar fiska vid 11-tiden på kvällen tillsammans med någon/några. När sedan Ekaterina börjar jobba går hon ner till Methexis beach och rensar Jag åt samma fisk igår tillsammans med den fantastiskt goda potatismosen.
Birgitta
Svara med citat
Gammal 2016-01-12, 09:34
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad

Standard Tisdag 12 Januari

Färden går vidare.

Nu har vi under morgontimmarna packat våra ränslar för den vidare färden till Nea Chora / Chania. Flora beställde under gårdagen en Taxi från ortens taxibolag att hämta upp oss klockan 13.00 idag.

Denna morgon inleddes med växlande molnighet och 19,6 grader klockan åtta. Vi lär få en fin tur med taxin över de vackra bergen ner till Maleme.

Vännen Echaterina har lovat ta väl hand om vår vackra Amaryllis när vi far.

Vi har även packat vår ”Övervintringsväska” som ska upp till förrådet i bottenvåningen på Yiorgos Hotel.

Nu så strax upp till W,E att umgås i väntan på vår taxi. Gina vill nog gärna komma in i vår studio att avflyttningsstäda. Tänk att fyra veckor går så fort när man trivs.

Lite bilder från gårdagen ligga nu inne i galleriet under ”Tisdag 12 Januari”

Arne och Birgitta
Svara med citat
Gammal 2016-01-12, 10:01
Kalimeras avatar
Admin

Standard Sv: Tisdag 12 Januari

Citat:
Tänk att fyra veckor går så fort när man trivs.
Ja, det är otroligt så fort tiden har gått. Känns inte som att ni redan har varit borta i fyra veckor. Det ska bli kul att läsa om er vistelse i Chania och Nea Chora.

Trevlig taxiresa!
Svara med citat
Gammal 2016-01-12, 10:19
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Håller med om att tiden har gått fort. Tack för alla fina rapporter och bilder från Paleochora!

Önskar er fina dagar i Nea Chora!

/ Anne
Svara med citat
Gammal 2016-01-12, 15:38
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad

Standard Tisdag 12 Januari. Second opinion

Tisdag 12 Januari. Second opinion.

Vi stegade upp till W.E vid elvatiden att umgås samt klyva ett krus vitt. Vädret markant förbättrat. Alla molnen hade blåst undan och solen sken från molnfri himmel. Vi överlämnade vår ”Övervintringskasse” i Haris vård inför kommande besök.

Taxin kom på beställd tid. Föraren sporde om vi hade bråttom, vilket vi absolut icke hade. Han föreslog att vi skulle göra en avstickare till ett
”Olive Oil Factory” längs vägen. Förarens farfar hade startat verksamheten för länge sedan men nu hade mor och övriga barn tagit över ruljansen. Ett mycket intressant studiebesök under vår taxiförares kunniga guidning.

Vi fick se hela processen från det att säckarna med råoliver skars upp och skickades innehållet in i renserimaskinen där oliverna skildes från diverse löv och kvistar för att därefter passera in i renseriet för tvättning.

Så efter fintvättning passerade oliverna in i pressarna att utvinna den fina olivoljan. Oljan rann vackert ut ur pressarna och hamnade i ett stort kar där oljan filtrerades samt togs en del skum väck.

Vi fick veta att taxichaffisen hade cirka 300 olivträd samt att det åtgår fyra kilo råoliver för att få fram en liter prima olja.

Ett antal höga ståltankar härbärgerade oljan innan densamma tankades på plåtdunkar. Vi erbjöds köpa en dunk till svågerpris,men enär minsta dunkstorlek var på fem liter avstog vi. Så fanns dunkar på tio- tjugo samt femtio liter.

Efter den vidunderligt vackra vägen fram till Maleme anlände vi så till Hotel Arocaria i Nea Chora. Ägaren himself tog emot att välkomna oss. Såvitt vi förstår är vi i nuläget de enda gästerna.

Bilder från dagen ligga inne i galleriet under ”Tisdag 12 Januari Second opinion”

Det är betydligt mera blåst här i Nea Chora, men vädret är vackert.

Arne och Birgitta
Svara med citat
Gammal 2016-01-12, 16:45
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad

Tusen takk, Arne og Birgitta, for alle rapporter og bilder disse ukene
ALT er interessant når man virkelig elsker Paleochora, å bo på "Haris" og frekventere "Water Edge Cafe" selv

Og, "...sukk hjerte, men brist ikke..." er min reaksjon på utsiktsbildene fra Arocaria.....!

En ekstra takk for informasjonen, og de fine bildene, fra olivenoljeproduksjonen

N Y T dagene i Nea Chora/ Chania! Hils kjente
Håper dere treffer Nektaria, det gjorde ikke vi i høst.
Svara med citat
Gammal 2016-01-12, 16:49
Kalimeras avatar
Admin

Standard Sv: Tisdag 12 Januari. Second opinion

Citat:
Vi erbjöds köpa en dunk till svågerpris,men enär minsta dunkstorlek var på fem liter avstog vi. Så fanns dunkar på tio- tjugo samt femtio liter.
Synd att det inte fanns mindre förpackningar för det hade ju varit ett roligt minne när ni kom hem.

Underbar utsikt ni har!
Svara med citat
Gammal 2016-01-12, 17:14
Monica Ps avatar

Efter idogt studerande av fotot säger min man att det är LITHRINI på tallriken. Men det fattas fenor och sånt för att man ska vara helt säker. Det skulle kunna vara KOUTSOUMOURA också. Vi tror dock bestämt att det är lithrinia. Ha det så bra i fortsättningen!
Svara med citat
Gammal 2016-01-12, 17:41
karis avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Efter idogt studerande av fotot säger min man att det är LITHRINI på tallriken. Men det fattas fenor och sånt för att man ska vara helt säker. Det skulle kunna vara KOUTSOUMOURA också. Vi tror dock bestämt att det är lithrinia. Ha det så bra i fortsättningen!
Jeg tror det er denne..., den er veldig vanlig i Paleochora.

Det synes ikke så godt på bildet , men den har sammenhengende finner hele ryggen og buken ( og er et mareritt å rense...)

Fint hvis jeg får vite navnet på den av Skevios

Svara med citat
Gammal 2016-01-12, 17:44
karis avatar

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Håller med dig om enkelheten i elsystemet, det är himla praktiskt när man blåser säkringen genom att t ex sätta på vattenkokaren utan vatten som jag gjorde en morgon i höstas.
Men, har jeg misforstått noe
Har dere ikke tilsvarende sikringer i Sverige, slike som kun "vippes" opp igjen?
Svara med citat
Gammal 2016-01-12, 18:39
Monica Ps avatar

Arne, mer fisk...

Kari, det är en TSIPOURA som räknas som mycket fin matfisk. Den kan variera lite i färg. Vid perioder då den finns i stim- jag är osäker om tid- uppstår här mellan turkiska och grekiska fiskare så gott som krigstillstånd. med stöd av vardera landets hamnpolis...Den finns "vild" och odlad i hela landet. Den odlade blir fetare men man ska vara ganska kräsen för att känna någon skillnad.

Om man googlar tsipoura imia får man se en del filmer från fiskekrigandet.

Senast redigerad av Monica P den 2016-01-12 klockan 18:48.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:59.