Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Arne & Birgittas hörna

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-01-10, 14:13
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Kreta i Vinterskrud 2013 - 2014

Trevlig läsning....Jasså minsann, de centralstyrande politikerna har inte skott sig, det var viktigt att höra
Vilken trevlig dag ni haft!!

Ha det fortsatt gott.....

Lissi
Svara med citat
Gammal 2014-01-10, 14:15
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Bra gjort Arne!
Du håller ställningarna och undersöker fakta. Borgmästaren brukar vara en trevlig prick att möta. Du gör hela tiden typiska Wiman’ska saker. Ifrågasätter och vill ha mer fakta och bakgrund. Jag höll på att hamna i lokalpolitiken med Antonis hjälp 2003, men jag backade ur.
När jag någon gång kommer tillbaka så är ett besök i Paleo… inbokat för att på plats studera stället närmare. Birgitta hade problem med bron. Den var för mig en baggis med bil.
Det ni gör är att ni sätter nordvästra Kreta på kartan för många skandinaver som aldrig ens hört namnet tidigare. Det påvisar bara Kretas storhet som ö. Det är ingen liten skit-ö du reser till utan som jag sagt tidigare ett land i landet.
Där finns något för alla. Skogar att vandra i stränder att bada på, berg att klättra i. Även en hel del kloster att besöka i de sydligare delarna men vackra trädgårdar och stora olivlundar.
Jag har slukat ön med hull och hår. Både det som är dåligt och det som är bra. Stefan gör sina lite udda betraktelser av skuggfolket, men de finns här i Sverige också. Ni påvisar vardagen i all dess stillhet.
Snön finns på plats, men där den hör hemma! Uppe i bergen och inte på marken framför dig. Är det månne därför Kreta känns så hemma? Just nu skriver jag om sjukvården i norr och västerbotten så jag har inte lagt av. Det kommer en hel opinionssida i PT till veckan där jag ifrågasätter mycket.
/Ulf
Svara med citat
Gammal 2014-01-10, 15:19
Pnyx Pnyx är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2008
Standard Sv: Fredag 10 Januari. Paleochora

Hoppas verkligen att det blivit en nolla, eller helst två, för mycket i din text, Arne! 1000 hektar motsvarar ett stort skånskt lantbruk. På ytan kan byggas en mindre stad. Jag tvivlar på att så omfattande byggklar yta finns i Pale. OM siffran är riktig; bered er på en hyfsad förändring av ert paradis framöver.

Stort tack för era dagliga rapporter; de värmer i höstrusket!
Allt gott!

Pnyx
Svara med citat
Gammal 2014-01-10, 16:03
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Det kommer två val i maj.

Det ena gäller Europaparlamentet. Där finns det klart svåra frågor. Syriza, ett stort men splittrat parti, snarast ett konglomerat av olika vänstersympatisörer, icke desto mindre har de sympatier hos nästan halva Greklands väljarkår. En fraktion vill ut ur EU och ha tillbaka drachmen, andra är lite mer realistiska.

Den andra halvan är Ny Demokrati som försöker hålla ihop med gamla Pasok, som i sin tur försöker förnya sig och vill heta nåt annat, typ extrema mitten...De vill för död och pina inte ha mer tråkigheter med EU.

Det andra valet är kommunala val.

Jag har försökt att få klart för mig om det blir någon ändring, det kom ett förslag om att ha två listor i kommunalvalet: en med de potentiella borgmästarna, en med samtliga som ställer upp som kommunalråd, utan att säga till vilken borgmästarkandidat man hör. Detta skulle röstas i regeringen i december, men jag har inte kunnat läsa mig till om de hann med det, här händer en förfärlig massa nu, lagändringar och sånt på grund av kraven från trojkan och långivarna.

Jag ska försöka få reda på detaljerna, för även vi utlänningar som bor här har rätt att rösta i kommunala val under vissa förutsättningar, inte bara vi som kommer från EU-länder utan också från "tredje länder" som man kallar det.
Svara med citat
Gammal 2014-01-10, 18:36
Carina Carina är inte uppkopplad

Intressant läsning. Vilken politisk hemvist har borgmästaren, majoriteten i Pale?
I övrigt önskar jag er en trevlig sista tid på Kreta.

Carina
Svara med citat
Gammal 2014-01-10, 19:38
Monica C Monica C är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2009

Intressant läsning!!Ha det fortsatt gott,till sommaren i början av juni planerar vi att besöka Paleochora.Längtar!!
Monica
Svara med citat
Gammal 2014-01-10, 19:42
pollebosse pollebosse är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2010

Känner man till bakgrunden i Arnes gärning och historien som för vår del börjar i Kongo med kriget rasande och Arne som FN-förmedlare på något sätt.
Ja, då är det en riktigt härlig uppföljning. som sker i Paleochora.
Tycker att Borgmästaren ödmjukt skall tacka för Arnes visit.

Arne, du är GRYM!

Hälsar Lisbet och Polle
Svara med citat
Gammal 2014-01-10, 21:13
KRs avatar
KR KR är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2011
Standard Re: Kreta i Vinterskrud 2013 - 2014

En riktigt spännande dag!
//
KR
Svara med citat
Gammal 2014-01-11, 09:06
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad

Standard Lördag 11 Januari. Paleochora

Lördag 11 Januari. Paleochora.

Det förefaller som om det kommer att bli en varm och vacker dag även denna lördag. Det är läge för altanfrukost. Vi sitta nu att lyssna på Ring så spelar vi, men slutsiffrorna gå icke vår väg. Klockan halv nio visar termometern på altanen 22,2 grader och det är vindstilla.

Haris Hotel genomgår nu en större exteriör renovering. Väder och vind går hårt åt den putsade fasaden. Byggnadsställningar har monterats på de två gavelsidorna.
Nu är man dock mycket hänsynsfulla gentemot sina gäster och låter av den anledningen bullrande moment endast pågå mellan klockan nio och fram till tretiden.

Vi tillbringade ett par timmar på W.E att umgås med övriga gäster och personalen. Siestavila en timme och sedan vid fyratiden ner till KKP efter att ha provianterat på Market.

I kyrkan skulle det heltvisst bliva barndop denna afton. Arne passade på att smita in och ta lite interiöra bilder i den vackra kyrkobyggnadens inre. Naturligtvis efter hörande av prästen.

Sådär halv sex de få stegen över gatan till Järnkaminstavernan. Marianne, kökschefen, hade lovat Birgitta att hon skulle fixa till en god vegetarisk soppa till kvällen.

Arne tog en Pork Steak, den med den märkliga styckningens långa ben.
Birgitta fick sin goda soppa. Marianne hade uppenbarligen lagt ner hela sin själ i tillredningen av denna enligt Birgitta gudomligt goda soppa.

Det är nu mer än tunnsått med turister på byn. Synd och skada egentligen eftersom det ju är väldigt bra väder som gjort för turistiska promenader och tavernabesök.

Notan hamnade på 17 € inklusive kruset vitt.

Hem att natta vid niotiden.

Bilder från gårdagen ligga i galleriet under ”Lördag 11 Januari”

Arne och Birgitta
Svara med citat
Gammal 2014-01-11, 16:05
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad

Rökförbudet på restauranger..funkar det?
Svara med citat
Gammal 2014-01-11, 17:36
Arnes avatar

Rökförbudet? Nja, vintertid förefaller det råda total rökning i alla lokaler.

Det bolmas överallt så här off season.

Arne och Birgitta

Direkt från Waters Edge att sippa på varsin greek Coffe och en delad kupa Metaxa trestjärnigt.
Svara med citat
Gammal 2014-01-11, 19:33
Monica C Monica C är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2009

Direkt från Waters Edge att sippa på varsin greek Coffe och en delad kupa Metaxa trestjärnigt.[/quote]

Monica
Svara med citat
Gammal 2014-01-12, 08:47
jan c jan c är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Rökförbudet? Nja, vintertid förefaller det råda total rökning i alla lokaler.

Det bolmas överallt så här off season.

Arne och Birgitta

Direkt från Waters Edge att sippa på varsin greek Coffe och en delad kupa Metaxa trestjärnigt.
Vill man slippa cig.rök som icke rökare .Så får man sitta ute ,det är vår erfarenhet fr vintern 2013 ,2014 ,Alltså , tvärtemot som det var tänkt.
Svara med citat
Gammal 2014-01-12, 09:08
Arnes avatar

Standard Söndag 12 Januari. Paleochora

Söndag 12 Januari. Paleochora.

Ja, det blir ånyo en varm och vacker dag. Byggjobbarna drog igång prick klockan nio att med buller och bång fortsätta sitt idoga arbete, detta oaktat det är söndag idag.

Vår huskatt har vi ännu ej skymtat denna morgon, men han kommer nog när hungern sätter an.

Vid elvatiden igår uppe på W.E fick vi oväntat besök. Dock ej av Gevalia utan det var vår vän tolken från torsdagens träff på Mayors kansli. Tolken visste att vi bodde på Haris och att vi var förmiddag brukar gå upp att ta en kopp kaffe.

Vår tolk tyckte det skulle kunna intressera oss hur han rent personligt ser på den förmenta grekiska krisen

Han inledde med de politiska partierna på riksplanet. Det relativt nybildade ”Gyllene Gryning” är ett brunsvart parti som egentligen saknar såväl ideologi som partiprogram. Deras väljarbas är i grund och botten missnöjda greker som på pin kiv lägger sina röster på G.G, icke för att de tror det blir någon förbättring. De vill visa sitt missnöje med de etablerade partierna från höger till vänster.

När det gäller nödlånen menade tolken att det är Tyskland och Angela Merkel som med järnhand styr dessa lån och de därmed sammanhängande hårda villkoren. Om Grekland däremot köper stora kvantiteter försvarsmateriel i form av stridsvagnar och patrullbåtar, då blir Merkel på gott humör.

Ett mycket stort problem, ja nästan allt överskuggande, det är att de unga och välutbildade grekerna nu gett upp hoppet om en framtid i Grekland, och emigrerar i strid ström till de nordeuropeiska länderna.
Kostnaderna för universitetsutbildningen hamnar på regeringen i grekland medan nyttan av välutbildad arbetskraft kommer nordeuropa till del.

Samtalet kom att bli mer än timmeslångt och en del information skulle behandlas ”Off Record” och det accepterade vi självfallet.

Efter kort siestavila gick vi ner till KKP att umgås med lokalbefolkningen. Strax innan vi skulle gå stack Marianne från granntavernan in nosen att meddela att hon nu rört till en delikat kycklingsoppa till Birgitta.

Detta var ju oemotståndligt så det fick bli middag på Järnkaminstavernan även denna lördagsafton. Arne tog sin kryddiga grillade kyckling med citronsås.
Marianne hade även låtit sin son tillverka en liter Meloraki som vi skulle medbringa hem.

Arne och Birgitta
Svara med citat
Gammal 2014-01-12, 09:20
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Tack för info om rökningen. Bra att veta för oss som vill ha fräsch luft när vi äter. Gör nog att en del ickerökare väljer bort Kreta som resmål i lågsäsong. Eva
Svara med citat
Gammal 2014-01-12, 10:37
ramsess avatar
ramses ramses är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2005

http://www.palaiochora.com/?page_id=471
För oss andra att trösta oss med, den övre kameran fungerar.
Svara med citat
Gammal 2014-01-12, 11:06
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Tack för info om rökningen. Bra att veta för oss som vill ha fräsch luft när vi äter. Gör nog att en del ickerökare väljer bort Kreta som resmål i lågsäsong. Eva
Det undrar jag om så många avstår ...Vi har varit i Grekland även Kreta flera gånger i lågsäsong och det har aldrig varit något större problem. Fast även om vi i allra högsta grad ogillar rök då vi äter (och annars också) så är det ingen större fara. Alla röker inte inne... det var lika i Krakow nu i veckan. Rökförbudet hålls inte alltid. Men det är en sak man får ta med i beräkningen om man åker någon annanstans än Sverige Tilläggas ska att ingen av oss är astmatiker, vilket ju underlättar.
Jag tycker annars rent generellt att rökförbudet efterlevs väldigt väl både i Grekland, Frankrike och Spanien där vi ju är en del.

Lissi
Svara med citat
Gammal 2014-01-12, 11:48
Marja Marja är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2013

Åhååå..... Vad jag längtar dit när jag ser folk flanera vid Skala och hamnpromenaden. Flera grekiska familjer är ute och promenerar utan jacka, bara en tröja eller blus. Verkar vara behaglig värme nu!

Njut bara njut!
Svara med citat
Gammal 2014-01-12, 12:36
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Jag är lite känslig har blivit det med åren. Det du säger Lissi låter bra att rökförbudet efterlevs bra i Grekland fast det motsäger ju det Arne skriver att det bolmas överallt inomhus. Vill man som jag försöker göra att leva sunt känns det inte så lockande att välja resmål där man får äta i en rökig lokal. Eva
Svara med citat
Gammal 2014-01-12, 13:01
Arnes avatar

Men Eva, du övertolkar ju allting. Som vore det skillnad på Kreta och övriga greköar. Naturligtvis existerar det ingen skillnad när det gäller rökandet i offentliga lokaler.

Inne på KKP var det härförliden ett medelålders tyskt par som vid ankomsten lät förmäla att de hade svårt med tobaksrök. Vips plockade servitrisen bort samtliga askkoppar samt placerade dessa vid uteborden i stället. Alla accepterade detta. Enkelt och smärtfritt.

Jag skulle dock önska att samma hänsyn togs till oss som har besvär med parfymerade medelålders kvinnor. Ofta påhällda med mängder billig parfym som orsakar otrivsel i lokalen för dem som ogillar denna odör...

Arne
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:14.