Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Hälsningar > Hälsningar direkt från Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #201  
Gammal 2014-05-17, 21:03
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Pireus-Amorgos

Blev lite fel i texten, kunde inte justera det med surfplattan, där det står "bältet "..ska det stå "bättre ", fast det fattar ni säkert ändå!!..
Svara med citat
  #202  
Gammal 2014-05-18, 07:52
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 870
Standard Sv: Pireus-Amorgos

Citat:
Ursprungligen postat av Sunny12 Visa inlägg
Blev lite fel i texten, kunde inte justera det med surfplattan, där det står "bältet "..ska det stå "bättre ", fast det fattar ni säkert ändå!!..
Nä, jag blev änna lite förvirrad. Vadå bältet? Heter vatten bälte, tänkte jag?
Svara med citat
  #203  
Gammal 2014-05-18, 09:41
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Pireus-Amorgos

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Nä, jag blev änna lite förvirrad. Vadå bältet? Heter vatten bälte, tänkte jag?
..det vart något mysko igår när jag "editerade" då kunde jag inte scrolla i texten, kunde därför inte gå tillbaka och rätta!!
Kanske Janne kan gå in och rätta?? (fast det kan jag nog inte begära, han har säkert tillräckligt att göra med detta forum)

Sunny(som precis har ätit sen frukost)
Svara med citat
  #204  
Gammal 2014-05-18, 10:11
zakkas avatar
zakka zakka är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 738
Standard Sv: Pireus-Amorgos

Det är så härligt att få följa med dig på din resa Sunny! Dina bilder och berättelser om dina vandringar är så mysiga!!! Det hjälper lite när egen längtan till paradeiset på jorden som du skriver sätter in... Ska också äta frukost snart och faktiskt kanske det går att göra så på min altan idag... Solen skiner på Västkusten också just nu...

Ha det fortsatt riktigt GOTT!

MVH zakka
Svara med citat
  #205  
Gammal 2014-05-18, 10:17
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Pireus-Amorgos

Citat:
Ursprungligen postat av zakka Visa inlägg
Det är så härligt att få följa med dig på din resa Sunny! Dina bilder och berättelser om dina vandringar är så mysiga!!! Det hjälper lite när egen längtan till paradeiset på jorden som du skriver sätter in... Ska också äta frukost snart och faktiskt kanske det går att göra så på min altan idag... Solen skiner på Västkusten också just nu...

Ha det fortsatt riktigt GOTT!

MVH zakka
TACK, Zakka, det var roligt att höra!!..

Samt trevligt med ALLA andras kommentarer, då kanske jag orkar skriva ett tag till!!..
Svara med citat
  #206  
Gammal 2014-05-18, 12:17
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Pireus-Amorgos

TACK för att vi får följa med!! Här i Kalmar har vi haft sommar i tre dagar, men idag regn och blåst igen...
Tur att vi premiärbadade i går vid kallbadhuset. 14 grader i vattnet!

HA det fortsatt bra.....närmar det sig halvtid nu? Vi har många rapporter kvar att njuta av med andra ord

Lissi
Svara med citat
  #207  
Gammal 2014-05-18, 13:06
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Pireus-Amorgos

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
TACK för att vi får följa med!! Här i Kalmar har vi haft sommar i tre dagar, men idag regn och blåst igen...
Tur att vi premiärbadade i går vid kallbadhuset. 14 grader i vattnet!

HA det fortsatt bra.....närmar det sig halvtid nu? Vi har många rapporter kvar att njuta av med andra ord

Lissi
Tack, Lissi!

Halvtid börjar närma sig, MEN inte riktigt än, som tur är..

Sunny(direkt från Egiali)

PS.Vad hurtig du är som badar när det bara är 14 grader,.. ..och jag som tycker det är kallt här på Amorgos när det är 18 grader.. Men det beror på att den riktiga sommarvärmen inte kommit här än.. har inte sett någon som badar här än i Egiali.
Svara med citat
  #208  
Gammal 2014-05-18, 22:11
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Pireus-Amorgos

Söndag 18 maj

Idag har jag besökt bergsbyn POTAMOS.. tog den långa vägen dit dvs bilvägen.. brant uppför.. MEN.. belöningen kom på tavernan KAMARA högst upp på Potamos.. här följer några bilder från vägen upp och sen ner mot Egiali igen.. Så fint!!
Tog en annan väg ner som är kortare!!...







Jag skrev ju tidigare idag att inga badade, men plötsligt när jag senare på eftermiddagen satt på balkongen, sprang en massa grekiska barn och tjoade och hoppade rätt ner i havet i hamnen mellan fiskebåtarna... galna ungar.. ..då blev jag badsugen, gick bort till den långa stranden ett stenkast från mitt hotell..slängde mig i det STORA BLÅ.. det var ljuvligt.. ÄNTLIGEN.. är det skönt och varmare, minst 20 skulle jag gissa på.. hade en lång skön stund på stranden och bara njöt... nu kan det bara bli bättre, imorgon ska jag gå till en annan strand längre bort en kortare vandring blir det, SEN hoppas jag också på en vandring upp till THOLARIA om jag orkar!!

Med soundtracket från filmen THE BIG BLUE... avslutar jag denna dag, imorgon väntar nya äventyr!!!

Sunny(direkt från Egiali)
Svara med citat
  #209  
Gammal 2014-05-18, 22:31
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 870
Standard Sv: Pireus-Amorgos

Skönt att det börjar bli badvänligt
Svara med citat
  #210  
Gammal 2014-05-19, 06:54
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Pireus-Amorgos

Drömmer mig iväg till Amorgos via dina uppdateringar.
Skönt att höra att du fortfarande trivs som fisken i vattnet. Själv blev jag faktiskt lite rastlös i Egiali efter fem dagar men det berodde nog på att jag blev så tagen av öns atmosfär så jag mesta bara kom mig för att lulla runt och insupa den och inte göra så mycket annat än en enstaka vandring och så iväg till klostret och bergsbyarna då förstås.

Två öar har jag varit med om som haft så speciell energi fast på två helt olika sätt. Santorini med sin speciella intensitet (och då syftar jag inte på kommersen i Thira) utan den slags energi som man även kunde uppleva för 25 år sedan. Den är otroligt speciell. Och så Amorgos med en helt annan slags energi. Mer stillsamt smekande men ändå ständigt närvarande och påtagligt vänlig. Häftigt!!!
Ser fram emot att få läsa fler uppdateringar

Svara med citat
  #211  
Gammal 2014-05-19, 16:59
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 669
Standard Sv: Pireus-Amorgos

Tack för alla rapporter Sunny!

Har inte haft tid att läsa i helgen, men nu har jag läst ikapp. Stort, stort grattis till bedriften att gå upp till Profitis Elias. Fantastiskt att du inte gav upp. Visst var det värt "besväret"?

Fortsatt trevlig semester på underbara Amorgos.
Svara med citat
  #212  
Gammal 2014-05-19, 18:39
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Pireus-Amorgos

Måndag 19 maj

Idag är det mulet och ingen sol på Amorgos, perfekt vandringsdag..hoppar bad idag..
Blir en vandring till den fina bergsbyn THOLARIA.

Frågade Theo igår om vandringsleden dit och han förklarade för mig inte svårt att hitta, fick även låna en bra vandringskarta och en hel guide om Amorgos med fina bilder, så gulligt!!..

Följde den långa stranden i Egiali och sen tar man av första till höger och sen första till vänster, vilket är en bilväg. Sen går man bara rakt upp på den vägen, när man gått en bit börjar vandringsleden, det är bra skyltat, till skillnad från mina tidigare vandringar.. här följer bilder som visar början av vandringen och till det att jag kommer upp till THOLARIA...







Jag har ju varit upp till THOLARIA en gång tidigare, men körde ju då bil upp med Yanna, att vandra hit upp från mitt hotell tog mig 40 minuter, med en del stopp för fotografering också,
det är brant uppför i stort sett hela vägen.

Så underbart vackert med all grönska och blommorna längs hela leden upp!!
Sen utsikten, helt fantastiskt vackert att se Egiali långt där nere!

Jag strosade länge uppe i byn och bara njöt, knappt några turister ett fåtal fransmän bara!
Det är något alldeles speciellt att vara på öarna under lågsäsong, som att ha hela Amorgos för mig själv, helt underbart!!..

Slog mig ner på den mysiga tavernan SANTOURAKI i centrala Tholaria, med lokalt producerade grönsaker.
Beställde in en greksallad och lite vitt vin, menyn är också här begränsad pga lågsäsong, så det finns inte så mycket att välja på tyvärr!
Men en greksallad är inte fel, tomaterna smakar ju underbart och fetaosten.. Mmm...mumma...

Vid 14.00 fortsatt mulet och det började komma några regnstänk..så nu kändes det dax att återgå till Egiali...men innan jag gick ner fotade jag lite igen, bla denna charmiga katt som har både ett blått och ett grönt öga (om ni tittar noga)...




Sen följer fler bilder tagna från byn bla kaktusar som blommar nu och den fina kyrkan i byn..

.






Sen påbörjar jag vandringen tillbaka igen, det småregnar forfarande, men det är varmt ute så det gör inget, bara uppfriskande med lite regn..så här ser skylten ut som visar vägen ner till Egiali...



Det går förstås snabbare nerför, när jag gått en bit såg jag att en färja var på väg in, NEL LINES...



Nu kommer det fler turister tänkte jag, MEN det såg dåligt ut med det.. båten angjorde bryggan i högst 3 minuter, sen avgick den igen, det var nog den kortaste stund jag någonsin sett en sådan stor båt stanna i hamn , kanske ingen skulle åka med??

Det började regna mer när jag kom ner till Egiali, första regnet sen jag kom hit 5 maj.

Nu de närmaste dagarna kommer jag nog att ha lite slödagar, har ju varit väldigt aktiv sen DAG 1(from 5 maj).

Så det känns i både kropp och själ efter alla nya intryck och äventyr jag varit med om.. Känns som jag måste ta det lite lugnare ett tag.

Därför kan det bli att jag gör ett litet uppehåll i mina rapporteringar härifrån tillsvidare, OM det nu inte skulle hända något alldeles speciellt som jag vill dela med mig av.. ...

Då blir det en uppdatering för flera dagar samtidigt ist.

Har tänkt att hyra bil igen lite längre fram, vill så gärna ta mig ett dopp i AGIA ANNA och även besöka CHORA som är så mysigt!!

Sen kan det ju bli andra nya äventyr också, vem vet!..

Sunny(direkt från ett regnigt Egiali)..
Svara med citat
  #213  
Gammal 2014-05-19, 18:44
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Pireus-Amorgos

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Tack för alla rapporter Sunny!

Har inte haft tid att läsa i helgen, men nu har jag läst ikapp. Stort, stort grattis till bedriften att gå upp till Profitis Elias. Fantastiskt att du inte gav upp. Visst var det värt "besväret"?

Fortsatt trevlig semester på underbara Amorgos.
TACK, Janne!
Ja, det var verkligen värt besväret, skulle kunna tänka mig att gå dit upp igen, men då utvilad och ta bil till där leden börjar!
För så vackert är det där, så det lockar till återbesök!..
Svara med citat
  #214  
Gammal 2014-05-19, 19:25
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 410
Standard Sv: Pireus-Amorgos

Tack för din fantastiska rapportering Sunny!

Jag är mäkta imponerad av både dina mastiga vandringar och de trevliga beskrivningarna och bilderna från dina färder på ön. Bådadera kräver säkert en rejäl dos energi.

Önskar dig nu några välförtjänta "slappardagar" och ser fram emot när du återkommer med mera härliga bilder.

Masse
Svara med citat
  #215  
Gammal 2014-05-19, 19:33
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Pireus-Amorgos

Åh så fina bilder!

Jag fastnar speciellt för den bilden på de slitna trappstegen på åsnestigen. Hur många sådana "trappor" finns det på de grekiska öarna?

Jag minns alla jag klev i på Tinos på mina vandringar där i april.
Vila nu ett par dagar och kom sen åter med fler fina rapporter!

Lissi
Svara med citat
  #216  
Gammal 2014-05-19, 19:37
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Pireus-Amorgos

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Tack för din fantastiska rapportering Sunny!

Jag är mäkta imponerad av både dina mastiga vandringar och de trevliga beskrivningarna och bilderna från dina färder på ön. Bådadera kräver säkert en rejäl dos energi.

Önskar dig nu några välförtjänta "slappardagar" och ser fram emot när du återkommer med mera härliga bilder.

Masse
TACK, Masse!!..
Svara med citat
  #217  
Gammal 2014-05-19, 19:40
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Pireus-Amorgos

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Åh så fina bilder!

Jag fastnar speciellt för den bilden på de slitna trappstegen på åsnestigen. Hur många sådana "trappor" finns det på de grekiska öarna?

Jag minns alla jag klev i på Tinos på mina vandringar där i april.
Vila nu ett par dagar och kom sen åter med fler fina rapporter!

Lissi
Tack.. det kommer mera...
Svara med citat
  #218  
Gammal 2014-05-19, 22:32
majis avatar
maji maji är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 945
Standard Sv: Pireus-Amorgos

Åh vad jag längtar när jag ser dina fina bilder och läser din berättelse.!!!Amorgos är såå underbar och Egiali med omnejd så fint. Hoppas att du hittar några bra matställen också. Mina favoriter är Asteria och To Limani. Ta det nu lugnt några dagar och bara koppla av. Känn ingen press på att vi vill veta hur du har det
//maji
Svara med citat
  #219  
Gammal 2014-05-20, 08:29
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 870
Standard Sv: Pireus-Amorgos

Tack Sunny, för ytterligare ett läsvärt inlägg. Du borde få en egen hörna, så bra och fängslande, som du skriver.
Tholaria väcker minnen. Där åt jag en av de mest minnesvärda grekiska luncherna i mitt liv. Undra om det var samma Taverna? Måste kolla mitt arkiv.
Dina beskrivningar har väckt något till liv inom mig. Nämligen att besöka Amorgos igen och då helst i lågsäsong. Har eg inte haft nån superlängtan till Amo, då vi gjorde ön för några år sen, men jag ser att det finns fläckar kvar att upptäcka. Om inte, bara för att besöka Chora och klostret igen.
Vila fötter och hjärnbark några dar och kom sen tillbaka med nya intryck.
Vi längtar!

/Netwolf
Svara med citat
  #220  
Gammal 2014-05-20, 10:01
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Pireus-Amorgos

Citat:
Ursprungligen postat av maji Visa inlägg
Åh vad jag längtar när jag ser dina fina bilder och läser din berättelse.!!!Amorgos är såå underbar och Egiali med omnejd så fint. Hoppas att du hittar några bra matställen också. Mina favoriter är Asteria och To Limani. Ta det nu lugnt några dagar och bara koppla av. Känn ingen press på att vi vill veta hur du har det
//maji
Tack, Maji!

Angående matställen så har jag till största del ätit uppe i byarna, THOLARIA och LANGADA pga utsikten därifrån som är väldigt aptitretande!!..

Har även ätit här nere i Egiali, nära mitt hotell i gränden bakom mitt hotell och mitt emot bageriet! Minns inte namnet på tavernan, det står oftast på grekiska, så här glömde jag fråga, men god mat där!!

Sunny

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Tack Sunny, för ytterligare ett läsvärt inlägg. Du borde få en egen hörna, så bra och fängslande, som du skriver.
Tholaria väcker minnen. Där åt jag en av de mest minnesvärda grekiska luncherna i mitt liv. Undra om det var samma Taverna? Måste kolla mitt arkiv.
Dina beskrivningar har väckt något till liv inom mig. Nämligen att besöka Amorgos igen och då helst i lågsäsong. Har eg inte haft nån superlängtan till Amo, då vi gjorde ön för några år sen, men jag ser att det finns fläckar kvar att upptäcka. Om inte, bara för att besöka Chora och klostret igen.
Vila fötter och hjärnbark några dar och kom sen tillbaka med nya intryck.
Vi längtar!

/Netwolf
Tack, snälla för din kommentar.. NU blir jag nästan lite generad.. ..inte trodde jag att det var så intressant!!..

Egen hörna... ...undrar var den skulle heta tro... kanske... "Sunnys vilda äventyr när hon är i Grekland "...

PS. Angående tavernan SANTOURAKI, så ligger den precis där kyrkan är, den syns på bilden med kyrkan ovan.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:23.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT