|
||||
|
||||
Sv: Kreta i Vinterskrud 2013 - 2014
Men jag har väl inte skrivit något om andra öar. Mitt inlägg är ingen jämförelse jag vet inte hur det är på andra öar det har ingen skrivit om. När du skrev bolmas överallt tolkade jag det som att det röks rätt frekvent men du menar kanske något annat. Fint att de tog bort askkopparna när någon sa till men det kan vara rätt jobbigt för en allergiker att säga till när det egentligen råder rökförbud. Det borde då vara givet att alla låter bli att röka men det kanske de flesta gör ändå. Håller verkligen med dig om parfymen det borde både damer och herrar sluta med oavsett ålder. Eva
|
|
||||
|
||||
Misstänker att det inte är unikt för Kreta
|
|
|||
|
|||
Citat:
För övrigt, Eva L, tror jag att en del missförstånd kan undvikas om du i dina inlägg ibland infogar en smiley, eller flera. Bara ett tips i all vänskaplighet. Senast redigerad av Pnyx den 2014-01-12 klockan 15:39. |
|
||||
|
||||
Sv: Fredag 10 Januari. Paleochora
Citat:
Tack för rapporten, mycket intressant att läsa. |
|
||||
|
||||
Jag blir så sugen på ugnsstekt kyckling i citronsås varje gång jag läser att du fått det, Arne! För inte att tala om Birgittas val av soppor, låter så läckert!
Det blir väl lagom att lämna Haris nu när de börjar renovera - till mångas glädje kommande säsong. Hoppas ni får fina dagar i Chania! |
|
|||
|
|||
Citat:
Låt oss hoppas att valet mellan Plakias och Paleochora, inte blir galet pga renoveringar. Egentligen har det ingen betydelse, vi är på rätt ö och älskar Kreta oavsett! Det blir hur bra som helst. Paul |
|
|||
|
|||
Citat:
Det är klart det blir bra, båda orterna är fantastiska men som jag tidigare skrivit, väldigt olika i mina ögon och bedömning. Dock har vi haft "negativa" upplevelser från båda orterna (Paleochora 2008, Plakias 2012) då våra högsommarveckor på båda orterna innebar väldigt stark blåst vid respektive besök innebar begränsad möjlighet till diverse aktivitet. Men i sig är det spännande att uppleva lite udda naturfenomen. /Hasse |
|
||||
|
||||
Måndag 13 Januari. We are leaving by an early train
Måndag 13 Januari, Paleochora.
Avresedag . Vi ska fara med bussen till Chania 15.30. Om vi talar vackert med Flora brukar hon frakta våra ränslar till bussterminalen. Promenaden dit klarar vi för egen maskin. Idag noterar vi ett markant väderomslag här på sydkusten. Icke en solstrimma att skymta, och det är bara 15 grader varmt. Lite duggregn till och från därtill. Igår afton upp till Methexis att äta avskedsmiddagen. Några läsare kanske undrar varför vi väljer Methexis så ofta. Förklaringen ligger däri att Birgitta därstädes ges möjlighet att fritt mixa ihop det hon vill ha på sin tallrik. Samma sak gäller på Inochous Taverna. Lägg till detta att båda tavernorna tillagar och serverar mycket god och prisvärd mat. Arnes schnitzel- och kycklingrätter icke att förglömma. Vi har med Haris överenskommit att få lämna kvar en låda med ”Vinterprylar” så vi slipper släpa med oss adventsstake, diverse sladdar samt Birgittas Poncho fram och åter. Det är ju skönt att ha grejorna på plats vid ankomsten nästa vinterresa. Vi fortsätter med snabbdagboken från Nea Chora /Chania. Arne och Birgitta |
|
|||
|
|||
Det låter härligt när du skriver om lådan som väntar på er till nästa vinter resa! Harris kanske snart får bygga ett förråd!
Vi var en gång på Cypern i november, då hade flera boende en låda med dukar advent och julpynt m.m. stående år från år. Tack för bilden på fiskaffären, där blir det besök nästa gång vi är på Kreta! Hälsn Cyrene |
|
|||
|
|||
Önskar Er en fin busstur idag och naturligtvis en fortsatt skön vistelse på Kreta.(vi lämnar också kvar en del saker på Daisy i Rethymno...blir mer o mer för varje gång)
|
|
||||
|
||||
.
STORT tack Arne och Birgitta för trevlig läsning, har läst varje dag. Mvh Jukka |
|
||||
|
||||
STORT tack för alla fina rapporter från allas vårt Paleochora.
Samt tack för fina dagar gemensamt när vi var i Paleochora över nyår. Vi har även här i Rethymnon området fått lite regn i dag. Men ojoj så fin veckan har varit. Flera dagar över 30 grader i solen, vi har vandrat i kortbyxor o T-tröja samt badat. Ta nu ej med all sommarvärme till Sverige. Olle |
|
||||
|
||||
Joo! Gör det för all del!!! Igår kväll slog vinterkylan till ordentligt även i södra Sverige och i morse var det 10 minusgrader och isen satt som berget på vindrutan...
Det låter väldigt trevligt med en liten "julkartong" i Grekland att återvända till år efter år!!! MVH zakka |
|
||||
|
||||
Tisdag 14 Januari. Nea Chora.
Tisdag 14 Januari. Nea Chora. En vacker ehuru kylig morgon här på Hotel Arocaria. Vi erhöll rum nr två, två trappor upp och med havsutsikt från balkongen. Nu är det emellertid icke läge för balkongfrukost denna morgon. Termometern visar 12,6 grader nu klockan åtta på morgonen. Dock skiner solen och fyra badare kan skådas ute i vattnet. Under gårdagen utrymde vi vår trivsamma studio nr 3 på Haris och gick upp till W.E att ta farväl av alla vännerna och personalen. Vi lämnade en Tioeurossedel på studion till Gina, vår städerska, för att visa vår uppskattning över väl utfört arbete. Flora kom som avtalat klockan tre att köra oss och våra ränslar till Bussterminalen. Just innan bussen skulle avgå kom Echaterine att överlämna tvenne askar med havssalt från Paleochora. Så omtänksamt. En av askarna ska vi efter hemkomsten till Umeå skicka till Paul och Elisabeth (Pollebosse). Resan över bergen, den som brukar vara så vacker, den gick nu i dis, moln och regn dessvärre. Men, man kan ju inte få allt alla gånger. Färden från Maleme till Chania gick längs den gamla kustvägen. Turistorterna Geriani, Platanias, Ag Marina samt Kato Stalos utgör en lindrigt uttryckt trist syn. Så här års är det rena spökbyar där det alla mesta är igenbommat. Någon enstaka taverna hade öppet. En bensinmack samt en livsmedelsaffär kunde skymtas ha öppet, icke mer. Väl framme vid bussterminalen tog vi genast en droska till hotellet i Nea Chora. Föraren, en mycket trevlig och serviceinriktad person, äskade sex Euro i åkdonslega. Han fick tio. Så ut att spisa middag efter uppackning på rummet. Vi gick ner till Nektarina på Taverna To Magasaki. En pelletskamin gav god värme i lokalen. Arne valde en Pork Steak och Birgitta fann tycke t ställets goda friterade grönsakstallrik. Notan stannade på 15 € inklusive ett krus vitt. Hem vid niotiden att natta oss Tvenne bilder från denna morgon ligga inne i galleriet under ”Tisdag 14 Januari” Notera simmaren på bilden av hamninloppet. Vid lunchtid idag ska vi gå ner till Marias Taverna i city, just där lädergatan börjar att hälsa på. Så blir det nog mera troligt en tur till den gamla fina saluhallen. Nu vid halv tio har termometern jobbat sig upp till 14,5 grader i alla fall. Arne och Birgitta |
|
||||
|
||||
Det var inte mycket varmare när jag var där i början på oktober,så gissa om jag frös.
Hälsa personalen på Semeli från mig när ni går förbi Ha det så bra och hoppas det blir lite varmare i veckan.Cia |
|
||||
|
||||
God morgon Arne & Birgitta
Kan du ge en ide om vad detta hotell kostar, det ser ju ut att ligga bra till i stadens utkant. Man säger att hotellet är fullbokat nu i natt kan det stämma enligt Booking.com Olle Hotel Arocaria |
|
||||
|
||||
Hotel Arocaria
Ja, Olle, här kommer lite aktuell information om vårt Hotel
Arocaria. Vi ger 45 € natten för rummet. Då ingår AC och balkong med havsutsikt. Enligt Booking.Com kostar det 50 € natten, men vi ger da facto 45. Svågerpris kantänka? Booking Coms uppgift om fullbokat måste vara fel. Tror vi är de enda gästerna at moment. Ring direkt och kolla med Hotellet 0030 28210094965 Mobil 0030 6974451873 Arne och Birgitta |
|
||||
|
||||
Komplettering
Vi talade just nyss med Hotellägaren på Arocaria. Som vi trodde är vi två de enda gästerna denna vecka. Alltså finnes gott om rum att hyra. Det är visst lite trassel med Booking. Com nu. Manager skulle genast kontakta bokningssajten för att korrigera.
För övrigt har temperaturen nu segat sig upp på dryga aderton grader. Arne och Birgitta |
|
||||
|
||||
Sv: Tisdag 14 Januari. Nea Chora.
Brrr.
Utsikten från er balkong är verkligen fin. Ser ni solnedgången så här års? |
|
|||
|
|||
Sv: Komplettering