Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-11-03, 09:11
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Jag har bestämt mig!

Undar om du inte är förkyld för att du har barn i den åldern som lätt drar hem vurus vilket även hoppar över till föräldrarna. Småbarnsföräldrar är oftare sjukare än andra. Annars är nikotinfria personer oftast friskare i varje fall än rökare där det finns flera orsaker till ökad sjuklighet.

Eva
Svara med citat
Gammal 2008-03-21, 23:56
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad

Standard Sv: Jag har INTE bestämt mig!

Citat:
Ursprungligen postat av Janérik Visa inlägg
Hur går det för er
Mvh Janérik
Jag kom bara på att jag måste väcka denna tråd
Jag har på något sätt lyckats missa ettårsdagen av snusuppehållet och lever fortfarande Jag har då inte orkat hålla mej helt ren men jag ligger väl kanske runt en prilla per månad men nu är det faktiskt över två månader sedan jag har fått mej en prilla. Behovet känns fortfarande ibland men det går oftast att leva med det.
Jag hade faktiskt inte tänkt sluta snusa heller för det har jag försökt så många gånger, jag bara fortsatte att hålla upp lite längre och om bara något år till så kanske jag rent av bestämmer mej för att sluta helt.

Mvh Janérik
Svara med citat
Gammal 2008-03-21, 23:59
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

BRAVO!!!
Svara med citat
Gammal 2008-03-22, 00:21
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad

Jag närmar mig 7 månader...är fortfarande fruktansvärt röksugenÄr så avundsjuk på folk som kan röka ibland...jag vet att jag trillar dit om jag tar en cigg så det är lite "ångest"... att man aldrig mer kan röka. Tycker fortfarande varje dag att jag är väääldigt duktig som låter bli.

Malin
Svara med citat
Gammal 2008-03-22, 11:01
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005
Standard Sv: Jag har INTE bestämt mig!

Citat:
Ursprungligen postat av Janérik Visa inlägg
Jag kom bara på att jag måste väcka denna tråd
Väck inte den björn som sover.... Jag tuggar nikotintuggummi på dagarna och varierar rökning med träning på kvällstid, det blir mindre och mindre rökning, Ja, jag vet att jag bär mig jättedumt åt.
// Helén
Svara med citat
Gammal 2011-10-08, 15:35
Hjalta99s avatar
Hjalta99 Hjalta99 är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Det som fick mig att ta tag i det var cigarettpriserna, min rökning motsvarar kostnaden för flygbiljetterna till Grekland två gånger per år för vår familj!

Sitter nu här och talar om för mig själv att jag är bra!

Ovanstående resonemang ter sig kanske helt sjukt? Speciellt om man aldrig varit rökare, detta kan jag förstå.
Har nu bestämt mig för att vår nedräknare skall bli en av milstolparna på mitt nya liv.
När den står på noll, då har jag inte rökt på över 200 dagar, är just nu "bara" på 10h.
Någon som kan vara snäll och hålla tummarna för mig. Tips och råd att ta till, om inte Greklands resa är morot nog, från fd. rökare mottages också tacksamt

// Helén
Rökfri?
Jag hittade igen denna tråden och jag måste också få sälla mig till de som lyckats sluta röka! Ja, ja, det har bara gått 47 dagar ännu, men jag är så taggad! När jag insåg att min och min mans ciggar kostade mellan 2.500-3.000 kr per månad fick jag nog! Jag kan göra mycket roligt för de slantarna... :-) Så nu håller jag tummarna för att det här ska gå bra...

Hur har det gått för er andra? Har ni lyckats hålla er rökfria?

/Eva
Svara med citat
Gammal 2011-10-08, 15:44
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Grattis, och bra kämpat, oavsett om motivet heter hälsa eller pengar...
Svara med citat
Gammal 2011-10-08, 15:55
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Hjalta99 Visa inlägg
Jadå, det är väl en 25 - 30 år sedan jag slutade röka. Var uppe i två paket om dagen och hade en envis hosta när jag en dag bestämde mig. Använde segmetoden, minskade med en daglig cigarett per vecka, så det gick långsamt. Men när jag till slut satt där med bara en cigg om dagen tyckte jag det kändes rätt löjligt, så det var inga problem att sluta upp med den också. Sen dess har jag feströkt totalt 3-4 gånger, tror jag. Det har gått bra, och jag har inte känt något behov att ta en cigarett dagen därpå. Nu är det väldigt många år sedan jag tog ens ett bloss. Men ibland när någon tänder en cigarett i min närhet, kan jag ta ett djupt andetag och känna "Åh, vad gott det luktar!". Fast rökningen är definitivt ett avslutat kapitel i mitt liv. Jag har tillräckligt med bekymmer ändå...

Karin
rökfri rökare
Svara med citat
Gammal 2011-10-08, 16:10
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad

Citat:
Rökfri?
Jag hittade igen denna tråden och jag måste också få sälla mig till de som lyckats sluta röka! Ja, ja, det har bara gått 47 dagar ännu, men jag är så taggad! När jag insåg att min och min mans ciggar kostade mellan 2.500-3.000 kr per månad fick jag nog! Jag kan göra mycket roligt för de slantarna... :-) Så nu håller jag tummarna för att det här ska gå bra...

/Eva
Jag är fortfarande helt rökfri Har nu sparat 2000 kr i månaden sedan jag slutade och kunde på 4-års dagen som rökfri konstatera att jag rest upp 96 000 kr istället för att ha rökt upp dem
Lycka till!!

Malin
Svara med citat
Gammal 2011-10-08, 17:08
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Citat:
Ursprungligen postat av nilam Visa inlägg
Jag är fortfarande helt rökfri Har nu sparat 2000 kr i månaden sedan jag slutade och kunde på 4-års dagen som rökfri konstatera att jag rest upp 96 000 kr istället för att ha rökt upp dem
Lycka till!!
Malin
STORT GRATTIS!!!!!! Jag har aldrig rökt överhuvudtaget , men bränner ALLA pengar på resor....Snart åker jag på sjätte resan i år, varav fjärde till Grekland...

Lissi
Svara med citat
Gammal 2011-10-08, 17:25
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad

Citat:
... konstatera att jag rest upp 96 000 kr istället för att ha rökt upp dem
Tänk på hur rik du är... och blir ännu rikare! På upplevelser!

Som jag har skrivit tidigare så slutade vi röka när vi skulle skaffa barn, det var bästa motivationen!
Sen hade vi råd att åka till Grekland sommar efter sommar - och idag är vi jätterika... på upplevelser!!!
Mycket pengar har vi sparat i ca 30 år (törs inte räkna efter hur mycket det blir, men säkert lång över miljonen...) och många resor har det blivit! Skulle inte vilja byta ut en enda resa med all världens cigarettpaket.

Senast redigerad av Marianne den 2011-10-08 klockan 18:23.
Svara med citat
Gammal 2011-10-08, 22:54
Hellens avatar

Det har gått väldigt bra för mig också tycker jag, semesterröker och feströker ibland, men är fri från nikotinslaveriet
Svara med citat
Gammal 2011-10-09, 08:16
Hjalta99s avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Grattis, och bra kämpat, oavsett om motivet heter hälsa eller pengar...
Tack Monica!
Det är nog både ock... En envis hosta (förkylnings-) och så beviset på hur mycket pengar som gick upp i rök... Det behövdes inget mer, det var dags!

/Eva
Svara med citat
Gammal 2011-10-09, 08:19
Hjalta99s avatar

Citat:
Ursprungligen postat av karinafp Visa inlägg
Jadå, det är väl en 25 - 30 år sedan jag slutade röka. Var uppe i två paket om dagen och hade en envis hosta när jag en dag bestämde mig. Använde segmetoden, minskade med en daglig cigarett per vecka, så det gick långsamt. Men när jag till slut satt där med bara en cigg om dagen tyckte jag det kändes rätt löjligt, så det var inga problem att sluta upp med den också. Sen dess har jag feströkt totalt 3-4 gånger, tror jag. Det har gått bra, och jag har inte känt något behov att ta en cigarett dagen därpå. Nu är det väldigt många år sedan jag tog ens ett bloss. Men ibland när någon tänder en cigarett i min närhet, kan jag ta ett djupt andetag och känna "Åh, vad gott det luktar!". Fast rökningen är definitivt ett avslutat kapitel i mitt liv. Jag har tillräckligt med bekymmer ändå...

Karin
rökfri rökare
Känner igen det där med "Åh, vad gott det luktar"... Jag höll ju faktiskt upp i sju år (1985-1992) men trillade dit naturligtvis. Den här gången ska det gå bättre!

/Eva
Svara med citat
Gammal 2011-10-09, 08:21
Hjalta99s avatar

Citat:
Lycka till!!

Malin
Tack Malin!
Inte klokt vad mycket pengar som "går upp i rök"! Så härligt att kunna resa för pengarna istället! Nu hoppas jag att jag klarar av det här!

/Eva
Svara med citat
Gammal 2011-10-09, 08:25
Hjalta99s avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Det har gått väldigt bra för mig också tycker jag, semesterröker och feströker ibland, men är fri från nikotinslaveriet
Hej Hellen,
Hur klarar man av att semester- och feströka? Det var feströkandet som gjorde att jag trillade dit igen efter sju rökfria år... Jag tror på att "en gång rökare - alltid rökare" är sant. Alltså måste jag se till att ALDRIG ta en cig!

/Eva
Svara med citat
Gammal 2011-10-09, 11:42
Hellens avatar

Citat:
Hej Hellen,
Hur klarar man av att semester- och feströka? Det var feströkandet som gjorde att jag trillade dit igen efter sju rökfria år... Jag tror på att "en gång rökare - alltid rökare" är sant. Alltså måste jag se till att ALDRIG ta en cig!

/Eva
Jag är övertygad om att det sitter i viljan, och att man styr själv om man vill eller inte.

Men festar man varje helg så kan det kanske bli svårt, vad vet jag.
Härligt att inte vara slav är det i alla fall. Önskar dig Lycka Till!!!

Senast redigerad av Hellen den 2011-10-09 klockan 11:49.
Svara med citat
Gammal 2011-10-09, 12:14
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad

Citat:
Eva, jag tror det är väldigt ovanligt att man klarar att "i bland-röka" så snart som sju år efter att man slutat. Jag slutade för 20 år sedan och kan nu utan problem röka enstaka gånger om jag vill. Men hade jag gjort det under de första 10 (eller så) åren, hade jag garanterat trillat dit igen, och jag har hört andra som säger detsamma.

Å andra sidan är det ju helt onödigt att röka ibland. Men gott är det
Svara med citat
Gammal 2011-10-09, 16:23
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
Å andra sidan är det ju helt onödigt att röka ibland. Men gott är det
Haha, exakt!
Svara med citat
Gammal 2011-12-06, 08:05
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Bra beslut! Du kommer att lyckas, och du kommer att gilla dig själv och du kommer att få både avundsjuka och berömmande kommentarer!
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:44.