Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland

Stängt ämne

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-02-13, 08:03
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: maj 2011
Standard Sv: Grekiska krisen

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg
Å sette svake grupper opp mot hverandre er nytteløst, og det går an å ha mer enn en tanke i hodet om gangen. Her og nå snakker vi om grekerne, som, i følge en gresk politiker Guardian-artikkelen jan c lenker til, har en tragisk framtid: "Vi ønsker ikke å endre landet vårt til en marginalisert tredje verden-stat, der innbyggerne er tvunget til å leve på slavelønn. Hvis vi godtar disse (Troikaens) tiltak, er det akkurat det som vil skje."
Jeg venter i spenning på ditt forslag til løsning på problemet, helt konkret?
Gammal 2012-02-13, 08:09
Banned

Citat:
Ursprungligen postat av larvih Visa inlägg
Det ved jeg. 0 €!

De 130 mia. skal bruges til at betale afdrag på eksisterende lån (14 mia. den 20ende marts). De skal bruges til at betale renter med og til at indfri statsobligationer, som ejes af alle andre end grækerne.

Siden kan banker, investorer og hedgefonde begynde at plyndre landet for værdier. Privatisering af havne, lufthavne, el-værker m.m.

Når der ikke er mere at hente i Grækenland, findes der mange andre lande i Europa, som er klar til overtagelse.

Grækenland er bare et nutidigt Guernica.
Dette blir litt feil etter min mening og forståelse. Noe av problemet i Hellas idag er at alle bankene har blitt tvunget av regjeringen til å kjøpe statsobligasjoner for mange milliarder. Det igjen betyr at hvis den greske stat ikke kan betale sine renter på disse obligasjonene og innfri disse når de forfaller så vil også det greske banksystemet kollapse totalt. Dette er helt uavhengig av lån fra EU, Merkel osv osv

Uten at disse lånene fornyes (det er i stor grad fornyelse av lån som forfaller) så vil ikke den grekse stat kunne betale lønn til de statlig ansatte, og hva betyr det igjen?

Uansett hva man måtte mene så kan ikke et land bruke mere penger over tid enn de tjener, og ingen andre land eller banker/private vil låne penger til et land som ikke har orden på sin økonomi.

Slik er det, og slik må det vel også være?
Gammal 2012-02-13, 08:59
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: apr 2005

Citat:
Ursprungligen postat av mouche Visa inlägg
Jeg venter i spenning på ditt forslag til løsning på problemet, helt konkret?
Hadde jeg, eller noen andre for den saks skyld, hatt en god løsning på problemet, helt konkret, så ville det vel ikke vært noe problem?
Jeg skriver hele tiden med tanke på det stadig økende antallet grekere som ikke har råd til mat eller bolig, som mister jobben eller ikke har lønn/pensjon nok til å klare seg, i et samfunn som blir stadig fattigere, hvor selvmordsraten stiger skremmende og stadig flere lider under systemet som er påtvunget dem. Denne krisen har dessverre litt for mange "rette baker for smed"-løsninger, (den jevne greker må lide for det andre har gjort), og det er det jeg hele tiden prøver å få fram her inne.
Og hva er et av de nye innsparingstiltakene? Jo, å redusere minstelønnen. Igjen skal man altså ta fra dem som har minst!
Synes du dette er helt ok?
Gammal 2012-02-13, 10:25
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Citat:
Hadde jeg, eller noen andre for den saks skyld, hatt en god løsning på problemet, helt konkret, så ville det vel ikke vært noe problem?
Jeg skriver hele tiden med tanke på det stadig økende antallet grekere som ikke har råd til mat eller bolig, som mister jobben eller ikke har lønn/pensjon nok til å klare seg, i et samfunn som blir stadig fattigere, hvor selvmordsraten stiger skremmende og stadig flere lider under systemet som er påtvunget dem. Denne krisen har dessverre litt for mange "rette baker for smed"-løsninger, (den jevne greker må lide for det andre har gjort), og det er det jeg hele tiden prøver å få fram her inne.
Og hva er et av de nye innsparingstiltakene? Jo, å redusere minstelønnen. Igjen skal man altså ta fra dem som har minst!
Synes du dette er helt ok?

I början av 1990-talet var Sverige på väg in i en situation liknande Greklands. En del ekonomer menar att vi, omräknat till dåvarande penningvärde, faktiskt var värre ute. Skillnaden mot Grekland var främst två saker. Dels att vi kunde devalvera och få fart på vår stora exportindustri, och dels att en ganska enig riksdag och förvaltning snabbt och effektivt såg till att nödvändiga åtgärder, besparingar mm genomfördes. Men även här drabbades "vanligt" folk hårdast.

I Grekland är ett av problemen att det som beslutas inte genomförs ordentligt utan dras ut till en lång pina som dessutom försämrar även de ekonomiska möjligheterna.

Du Admirala och många här strider för den lilla människan i Grekland och väljer då att ställa Merkel, EU, ECB, IMF, banker, "storfinans", korrupta politiker och you name it på fiendesidan. Dessa står enligt er för det onda och är orsaken till grekernas lidande.

Det ingen av er hittillls har presenterat är nån idé om en bättre lösning än de åtgärdspaket man nu genomför.
Ni kan inte acceptera att jevne (vad nu det ordet betyder?) greker drabbas av det andra har gjort. Men förklara hur det ska gå till när pengarna saknas. Ska man trolla fram en välfärd man inte har resurser till ?

Jag kan ha fel men ser bara 2 alternativ. Det ena är att försöka få intäkter och utgifter att gå ihop och på sikt få ordning på ekonomin.
Det andra är en statsbankrutt samt att man lämnar euron. Det alternativet inebär minst lika tuffa besparingar men mer okontrollerat och med ännu större social missär. Fördelen kan kanske vara att man snabbare får igång tillväxt och når statsfinansiell balans men ingen vet eftersom ett så pass utvecklat land som Grekland inte blivit statsbankrutt i modern tid.

Ett tredje helt utopiskt alternativ skulle vara att Grekland istället fick sina 130 miljarder euro i ren u-hjälp, utan ränte eller amorteringskrav. Men skulle det egentligen göra nån skillnad? Landet måste ändå anpassa sina utgifter efter intäkter annars är man tillbaks på ruta 1 när de 130 miljarderna är slut.
Gammal 2012-02-13, 10:31
larvih larvih är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2010

Citat:

Uansett hva man måtte mene så kan ikke et land bruke mere penger over tid enn de tjener, og ingen andre land eller banker/private vil låne penger til et land som ikke har orden på sin økonomi.

Slik er det, og slik må det vel også være?

Ja, sådan vil det være i en ideel verden, men ”markederne” har alligevel lånt Grækenland penge. Sådanne lån kaldes i øvrigt for risikovillig kapital, og långiverne er naturligvis bekendt med muligheden for at miste de investerede penge.

”Markederne” har også hele tiden været klar over Grækenlands dårlige økonomi, som ikke er et helt nyt fænomen. Ja, faktisk har selv samme ”markeder” ivrigt hjulpet Grækenland med kreativ bogføring og tvivlsomme statistikker, således at Grækenland har kunnet fortsætte med at låne.

Hvorfor har ”markederne” gjort det mod bedre vidende?

Fordi de kunne tjene penge på det! Rigtig mange penge!

Men ”markederne” stopper ikke her. ”Markederne” har ingen samvittighed. De vil have flere penge. Koste hvad det vil!

Derfor har ”markederne” foreløbig indsat en ikke folkevalgt statsminister i Grækenland (og i Italien) til at sørge for at ”markedernes” krav bliver gennemført. Trojkaen står for den officielle del af diktaterne til den græske stat, mens et par store EU-landes statsministre villigt agerer nyttige idioter.

Den græske gæld er ikke opstået fordi hr. Grekson har lånt femtusinde € til en sejlbåd han ikke rigtig havde råd til, men det er ham og hans familie, som nu kommer til at betale når ”markederne” plyndrer Grækenland.

Grækenland er generalprøven. Som jeg skrev; et nutidigt Guernica.

Når Grækenland er tømt for værdier, er der Italien, Spanien osv. at kaste sig over. De svage økonomier i syd først og senere de stærke økonomier i nord.

Lad mig henvise til Naomi Kleins ”Chockdoktrinen”. Den er god at få forstand af.
Gammal 2012-02-13, 14:51
Banned

Citat:
Løsningen på problemet er vel kanskje det EU nå jobber hardt for å få til, men det betinger at grekerne selv må bidra?

Citat:
..., hvor selvmordsraten stiger skremmende og stadig flere lider under systemet som er påtvunget dem.
Våre svenske naboer (her på Kreta!) fortalte oss i går at selvmordsraten nå var blitt like høy som i Sverige! La oss ha et litt edruelig forhold til tallene?

Citat:
Og hva er et av de nye innsparingstiltakene? Jo, å redusere minstelønnen.
SOm du påpeker så er det et av tiltakene. Siden Hellas har euro som sin pengeenhet så er det faktisk den eneste måten å "devaluere" på. Alternativt hadde de kunnet skrive sin egen valuta (tidligere dracma) som igjen hadde betydd at denne var tilsvarende mindre verdt. Noe av problemer er med andre ord at Hellas ikke skulle ha gått inn i pengeunionen, men beholdt sin drachma, men da kan jeg love deg at det eksempelvis hadde vært langt mellom nyere europeiske og japanske biler her, og også langt mellom ex-pats med hus her!
[quote=Admirala;264772]

Jeg synes det er trist, meget trist, at det er som det er her nå, men samtidig er jeg trygg på at om et til to år så vil tingene igjen gå den riktige veien, men det forutsetter at alle her tar et kraftig oppgjør med seg selv, sine holdninger og krav og bretter opp armene. Det er ingen vei utenom, og så kan man gjerne si dessverre! Muligens også heldigvis for å få en bedre fremtid på sikt.
Gammal 2012-02-13, 14:56
Banned

Citat:
Ursprungligen postat av larvih Visa inlägg
Hvorfor har ”markederne” gjort det mod bedre vidende?

Fordi de kunne tjene penge på det! Rigtig mange penge!
Det ville sikkert være interessant for oss alle om du kan tallfeste hva du her påstår? Hvor mye bedre vilkår fikk de opprinnelige långiverne ved å plassere sine penger i greske statsobligasjoner fremfor f.eks franske eller belgiske?

Hva synes du om at de greske bankene ble pålagt av myndighetene om å kjøpe statsobligasjoner for å støtte den grekse økonomien?

Er det vanlig å anse muligheten som stor for å tape alle sine penger ved å låne disse ut til et land som er medlem av EU og Nato?

Det blir fremsat mye poåstander om mangt og meget, men jeg mener å se at mye av dette er basert på følelser heller enn realiteter?
Gammal 2012-02-13, 16:02

Flott innlegg, larvih

Citat:
Løsningen på problemet er vel kanskje det EU nå jobber hardt for å få til, men det betinger at grekerne selv må bidra?
Nå begynner jeg å bli skikkelig lei av å gjenta meg selv, så for siste gang: Hvem er det som bidrar? Hvem går dette ut over? Fram til nå er det "mannen i gata" som har bidratt. Halvparten av greske privatinnskudd står i utenlandske banker (lovlig, men uskattbart), politikere og toppleder og rikinger har (så vidt jeg har fått med meg), ikke ofret på samme måte som "arbeiderne og pensjonistene", etc etc etc (les tidligere innlegg, inkludert der jeg skriver at 5 prosent av grekerne skylder 85 prosent av skattene.). I tillegg sier jo selv anerkjente økonomer (f.eks han som vant Nobelprisen i fjor), at Tyskland og Frankrike har et stort ansvar for at det ble som det ble i Hellas. Vet du mer enn ham?

I tillegg er det et stort problem at nye lån blir gitt under forutsetning av at Hellas må spare og kutte. Lånene skulle kanskje blitt gitt med forutsetninger for vekst. Nå tvinges Hellas til å låne seg til fant, uten muligheter for vekst - snarere tvert i mot. Ja, vi er enige om at offentlig sektor må effektiviseres, men må ikke også privat sektor styrkes for at Hellas skal bli levedyktig?

Citat:
Våre svenske naboer (her på Kreta!) fortalte oss i går at selvmordsraten nå var blitt like høy som i Sverige! La oss ha et litt edruelig forhold til tallene?
Nå vet jeg ikke om hans tall er verifiserbare, men, ja, la oss ha et edruelig forhold til tallene. For uansett er det den hurtig stigende selvmordsraten som er poenget her. I 2009 lå Sverige på 30. plass, Hellas på 84. plass av 107 land/selvmord. Ser du overhode ingen problemer om det er tilfelle at Hellas har tatt skrittet opp til 30. plass på tre år? Skjønner du hvor bratt kurven stiger? Tror du toppen er nådd?

Citat:
....men det forutsetter at alle her tar et kraftig oppgjør med seg selv, sine holdninger og krav og bretter opp armene. Det er ingen vei utenom, og så kan man gjerne si dessverre! Muligens også heldigvis for å få en bedre fremtid på sikt.
Hvem skal brette opp ermene og gjøre hva? Alle, sier du. Hva skal pensjonisten som ikke har råd til strøm gjøre? De arbeidsledige som må flytte fra hus og hjem? Eieren av bakeriet på hjørnet som har mistet alle kundene sine? Tenåringen som bare kan glemme både universitetsutdannelse og jobb? Det er så utrolig mange som dem (og tro ikke at de kan gå på "sosialen"). Hva skal de gjøre? Helt konkret?

PS: Les også denne artikkelen, hvor den norske sjeføkonomen Petter Eilif de Lange sier at "EUs strenge sparekrav kveler gresk økonomi, og gjør det umulig for Hellas å få ned gjelden... Ved å «glemme» å ta høyde for kuttenes innstrammende effekt på økonomien, har Troikaen fremmet en rekke selvmotsigende, og dermed nærmest uoppnåelige krav."

Senast redigerad av Admirala den 2012-02-13 klockan 16:32.
Gammal 2012-02-13, 17:11
Banned

I all enkelhet: det er grekerne selv som må rydde opp i sine problem og for å få dette til så har det internasjonale samfunnet sagt seg vilig til å stille opp, men under visse helt klare betingelser siden de rimeligvis har et ønske om å få sine penger igjen!

Når det er sagt så ligger det i kortene at Hellas vil få ettergitt et beløp som er så stort at i allefall ikke jeg helt skjønner hva det er bortsett fra at nullene er mange, men at det står et tall for som er større enn null.
Det betyr at Hellas, og det betyr grekerne, har fått i gave penger som i utgangspunktet var et lån tatt opp høyst frivillig og etter eget ønske og intiativ.

De lån de nå tar opp er i stor grad til erstatning for lån som forfaller hvilket det synes som at de færreste har fått med seg.

Til slutt vil Hellas stå igjen med en gjeld til utlandet som i prosent av BNP vil kunne være bærekraftig hvilket den ikke er per idag.

Hva eksperter angår så kan vi nok alle komme trekkende med en rekke eksperter som mener mangt og meget i saken, men er helt uenige i hva som er riktig svar.

Uansett så må Hellas, hvilket betyr grekerne, innse at de ikke kan fiortsette som før; byråkratiet må ned, lønninger og lønnsgoder må ned og det må produseres mer.

Et eksempel er at en containerterminal i Piræeus er overtatt av kinesere og det medførte konkurranse. Kineserne doblet produksjonen på sin terminal, og den greske nabo oppnådde en betydelig produksjonsøkning som konsekvens av denne konkurranse; de måtte med andre ord skjerpe seg. Det finnes maaaange eksempler på at det er mulig å gjøre noe, men her fokuseres det mest på å skylde på "de andre", og ikke minst Merkel er "god" å ha, og bare hun gjølr opp gammel gjeld så blir alt bra.

Snakker om å stikke hodet i sanden!
Gammal 2012-02-13, 17:48

Mouche, du svarer ikke på spørsmålene jeg stiller deg. Det står du selvsagt fritt til å gjøre. Men enten har du ikke svar, eller så gidder du ikke svare. Uansett, når det er slik ser jeg ikke poenget med å fortsette diskusjonen med deg.
Gammal 2012-02-14, 07:17
Banned

Alle bidrar, men det føles tyngre for de som har minst fra før av, uten tvil. Man ser nå stadig bilder,og rapporter, om at de store "fiskene", de som har store skatteskulder blir arrestert og tiltalt, veldig bra.

Uten tvil kan sikkert også ting bli bedre i den private sektoren, men det er den offentlige sektoren som er problemet. I privat sektor får man ikke jobben/oppdraget hvis man ikke kan levere en vare til en akseptabel pris. I den offentlige sektoren så mister man hverken jobb eller inntekt om man ikke har noe å gjøre, ineffektivitet straffes ikke og prisen settes politisk og ikke av noe marked. I tillegg er lønn og sosiale goder i offentlig sektor en helt annen enn i den private sektor.

Jeg har mned flere personer gått gjennom i nokså detalj hva slags ordninger de har/har hatt i det offentlige og hvilke pensjonsordninger de har. Disse er langt bedre enn du og jeg kan drømme om i Norge og Sverige, land som ellers nok har verdens beste ordninger?

Ja, ikke vanskelig å se hvor bratt kurven stiger, men om fremtiden kan jeg kun spå (gjette/gissa), og det er ikke unaturlig å tenke seg at selvmordsraten vil være høyere i et land i krise enn i et land med vekst, velstand og gode sosiale kår. Noe annet ville egentlig forundre meg litt.

Hva de skal gjøre helt konkret (de du listet opp) er ikke lett å gi noe enkelt svar på, hvilket jeg tror du er enig i.

Hellas har nå i en lang periode hatt en lånefinansiert vekst, men mye av veksten har gått til luksus og/eller forbruksgoder som var stort sett ukjente i Hellas for 15/20 år siden. Nå har regningen kommet på bordet, og Hellas/grekere må gjennom den samme prosess som de man kan se på TV i Luksusfellen Sverige/Norge.

Jeg har lest mange rapporter, innlegg og vurderinger fra eksperter på økonomi fra alle verdens hjørner og alle er vel enige om at man må få til vekst, men ikke helt enig i hvordan. Alle mener at offentlig sektor må undegå en total omveltning, men frykter at viljen til dette er for liten, og så langt har egentlig lite skjedd, dessverre.

Litt brutalt sagt så må nå Hellas oppleve at en omelett lages ved at noen egg må knekkes, og at man må se realiteten i øynene.

Og som sagt så mange ganger; å skylde på Merkel og kreditorer blir en ren avsporing med hensyn til hva, og hvor, problemet ligger.

I mellomtiden vil jeg oppfordre flest mulig til å støtte opp om Hellas, og det gjør vi best ved å reise dit og bruke pengene på lokale markeder, butikker, tavernaer osv

Og det er utolig deilig å være her nå, norsk vår hvor vi igår var ute hele dagen og jobbet rundt huset, spiste fantastiske lokalproduserte appelsiner,honning, kylling, øl, raki, bakervarer osv

Samt ikke minst, hadde en lang prat med våre etterhvert gode greske venner som driver et lite familiehotell og bar i landsbyen, og som jeg skal hjelpe med å lage annonse for sitt hotell og være en kontaktperson for i Norge.

ps
for første gang så jeg at de ga fra seg en kvittering til en kunde!
Gammal 2012-02-14, 13:59
bocina bocina är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Hittade en intressant inlaga i DN som, rätt eller fel - där gör jag ingen värdering, visar krisen ur ett annat perspektiv.

http://www.dn.se/dnbok/bokrecensione...rst-5000-years

Som vanligt alltså, "inget nytt under solen".

Bo
Gammal 2012-02-14, 15:19
pollebosse pollebosse är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2010

Bocina,
har nu läst artikeln i DN.

Vilken artikel och vilket perspektiv!

Paul
Gammal 2012-02-14, 18:22

Citat:
Ursprungligen postat av bocina Visa inlägg
Hittade en intressant inlaga i DN som, rätt eller fel - där gör jag ingen värdering, visar krisen ur ett annat perspektiv.

http://www.dn.se/dnbok/bokrecensione...rst-5000-years

Som vanligt alltså, "inget nytt under solen".

Bo
Interessant artikkel!

Om noen ikke orker lese alt, les iallfall dette:

Dagens skuldreglering verkar dock åt motsatt håll. För första gången under skuldernas 5 000-åriga historia har vi ett läge där institutionerna skyddar långivarna i stället för låntagarna. En organisation som IMF finns till just för att bevaka att långivare får betalt, med ränta. Enligt David Graeber befinner vi oss nu mitt i den skuldfälla som människor i alla tider har fruktat.

”De fattiga”, skrev Aristoteles om sin tids Grekland, ”är tillsammans med sina fruar och barn förslavade till de rika”. Vad skulle han ha sagt om dagens Grekland? Förmodligen, säger David Graeber i en intervju, skulle Aristoteles ha betraktat skillnaden mellan att sälja sig själv som slav och att sälja sin arbetskraft för usel minimilön som ett juridiskt hårklyveri.
Gammal 2012-02-14, 18:29
Banned

Som andre har skrevet så er ikke dagens situasjon i Hellas helt ny for de har klart det mange ganger å forbruke mere enn de har og tjener.

Det er ikke bare dagens Hellas og det antikke Hellas som har gått konkurs. Også polikerne som styrte landet i 1826, 1843, 1860, 1894 og 1932 klarte å bruke mer penger enn de hadde.

http://www.aftenposten.no/okonomi/He...l#.TzqN-7R5jYg

Kanskje på tide å "break the habit" og få orden på sitt bo? Jeg synes det!
Gammal 2012-02-14, 22:02

mouche (jeg retter dette til deg, for det er deg jeg har de fleste diskusjonene med):

Jeg tror ikke vi er så uenige, bortsett fra om tre viktige saker:

1) Jeg mener at Hellas har skyld i krisen, men ikke alene. Dette har jeg gitt mange eksempler på, med bakgrunn i bl.a. uttalelser fra nobelprisvinner og sjeføkonomer - og ja, vi kan alle finne "eksperter", men mine referanser er iallfall mer etterrettlige enn naboen din på Kreta (Sorry, kunne ikke dy meg). La oss iallfall være enige om at mange dyktige økonomer mener at "andre enn grekerne" også har skyld i krisen.

2) Jeg mener at det ikke er riktig at de svakeste må lide (per i dag) mest. Som du nevner, det er bra og riktig at skattesnyterne nå arresteres, men i følge greske medier får de ikke stort mer enn "et klaps på hånden" i straff. I andre enden har du mennesker som prøver å overleve på minstelønn - den blir nå kuttet, og man kan spørre til glede for hvem? I noen tilfeller rikingen som har ansatt dem - de må gjøre samme jobben for ham men til mindre lønn. Dette kan, iallfall i teorien være bra for en liten bedrift, men om du jobber for en av de steinrike vingårdeierne i Nemea? Han selger vinen sin til utlandet og får samme inntekt som før, men betaler mindre for arbeidskraften. Det er slike ting jeg reagerer sterkt på. Når skal kuttene ramme den rike vingårdeieren i Nemea i samme grad som han som høster druene?

Jeg liker å gå ned på mikronivå - det er lettere å forstå enn makroøkonomi, og dessuten dreier dette seg, for meg, om menneskeskjebner: Jeg kjenner rundt 100 grekere godt nok til å vite omtrentlig/nøyaktig hva de tjener. Blant dem som har inntekt (altså ikke er arbeidsløse) er alt fra bareiere til servitører, butikkeiere til butikkansatte, rektorer og lærere, tavernaeiere, pensjonister, jurister og kommunalt ansatte. Ingen tjener over 1300 euro/mnd. Noen tjener rundt 1000 e/mnd, ca halvparten har minstelønn (eller under, det skjer ofte). Det er de som må betale. Det er de som sliter nå.

Og så ser jeg vingårdeieren i Nemea. Kirurgen med Porschen. Ordføreren med... (nå ja, han kan identifiseres, la oss ikke bli personlige). I Nafplios havn ligger hver sommer yacht på yacht registrert på Cayman Islands eller desslike, men tydelig eid av grekere. Hvilke av kuttene har rammet dem på samme måte som servitøren eller læreren? Ingen! Det er det jeg igjen og igjen prøver å formidle. Og jeg (skal jeg innrømme) håper at du kan ha forståelse for at kuttene rammer feil. Kuttene/innsparingene som rammer de fattigste - eller for den saks skyld middelklassen (prøv selv å leve for 1300 euro/mnd i Hellas, særlig om du har barn og arbeidsløs/hjemmeværende ekstefelle), er skremmende store, og det er mer enn nok nå!

3. For at Hellas skal komme seg på beina igjen (noe forhåpentligvis alle ønsker), må det stimuleres til vekst i økonomien, også fra EUs/Troikaens side.

Senast redigerad av Admirala den 2012-02-14 klockan 22:56.
Gammal 2012-02-14, 22:46
Louisa Louisa är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2008

Citat:
men om du jobber for en av de steinrike vingårdeierne i Nemea? Han selger vinen sin til utlandet og får samme inntekt som før, men betaler mindre for arbeidskraften. Det er slike ting jeg reagerer sterkt på. Når skal kuttene ramme den rike vingårdeieren i Nemea i samme grad som han som høster druene?
Jag kande igen mig i det du skrev. Jag jobbar pa ett foretag som det gar valdigt bra for eftersom de jobbar med utlandet och paverkas darfor inte sa mycket av Greklands daliga ekonomi, och var arbetsgivare skulle inte ha nat problem med att fortsatta ge oss samma lon. Men med det nya sparpaketet sa kan alla foretag sanka de anstalldas loner med 20% om de vill. Nagot som det var tal om men som andrades i sista minuten var ju ocksa att ta bort de extra pengarna som alla far vid pask, sommarledighet och jul. Sana har beslut gynnar ju arbetsgivaren som far annu mer pengar i fickan. Varfor beslutar man inte att de har reglerna bara ska galla for foretag som har ekonomiska problem och nara konkurs t.ex?

Nu vet jag inte om min arbetsgivare kommer sanka vara loner for han ar ganska sjysst och ger oss mycket hogre loner an vad minimumlonen ligger pa, sa att han skulle sanka vara loner nu kanns lite osannolikt. Men tyvarr sa ar han ett undantag. De flesta arbetsgivare kommer sakert ta chansen nu och sanka lonerna aven om de inte har nagra ekonomiska problem.

Det ar manga unga pa mitt jobb och det talas mycket om att resa utomlands och jobba och kanske bosatta sig. Det ar definitivt nagot som manga kommer gora om de far samre lon an vad de har nu. Unga manniskor vill se en framtid och har ingen lust att jobba for slavloner, de vill jobba nanstans dar de kan kanna att de har ett varde. Precis som jag gar runt och tanker pa att jag kommer vara tvungen att flytta tillbaka till Sverige om jag far lagre lon sa tanker manga greker pa mitt jobb att de kommer vara tvugna att flytta utomlands.

Darfor ar mitt intryck att detta EU-krav om lonesankning i privata sektorn ar ett mycket daligt beslut. Det kommer leda till att de rika blir rikare och de fattiga fattigare, plus att det kommer leda till att manga ungdomar flyr landet och Grekland kommer forlora sin framtid.
Gammal 2012-02-15, 04:41
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Uppskattar mycket det som Admirala och Louisa skriver om situationen idag. Själv har jag ju skrivit lite om "stoltheten" som retar mig, det gäller främst situationer där det sägs att nu kan man köpa Grekland billigt osv. Menar bara att vad finns det för andra alternativ? Säljandet av statens egendom har väl gått trögt och det är kanske svårt att hitta såna som överhuvudtaget är intresserade? Menar bara att det kan ju trots allt föra med sig något positivt också? I längden? Får man hoppas i alla fall, allting ändras ju här i världen hela tiden.

Men den rätta medicinen för denna sjukdom är svår att finna, det brukar ju vara så att vad man än gör är det den svagaste som får lida mest.

/ Anne
Gammal 2012-02-15, 07:50
Banned

Citat:
...., men mine referanser er iallfall mer etterrettlige enn naboen din på Kreta (Sorry, kunne ikke dy meg).
Men det "morsomme" er jo at du faktisk selv har dokumentert at min nabo hadde heløt rett så kanskje man nettop skal lytte til naboen?

Citat:
2) Jeg mener at det ikke er riktig at de svakeste må lide (per i dag) mest. Som du nevner, det er bra og riktig at skattesnyterne nå arresteres, men i følge greske medier får de ikke stort mer enn "et klaps på hånden" i straff.
Hva de får, eller ikke får, vet vi vel ikke enda da det vil ta nokså lang tid (som i Norge) etterforskning innledes, arrestasjon foretatt, tiltale tatt ut og rettsak gjennomført. Slik er det i Norge, og slik er det nok også i Hellas, men det finnes mange overskrifter, artikler osv som viser at det skjer noe her, eksempelvis;

http://www.grreporter.info/en/lakis_...aundering/6019

Citat:
3. For at Hellas skal komme seg på beina igjen (noe forhåpentligvis alle ønsker), må det stimuleres til vekst i økonomien, også fra EUs/Troikaens side.
Ja, helt enig og har vel også påpekt dette i diverse sammenhenger samt viktigheten av at vi alle bidrar i rimelig grad.

Nå har jo Hellas vist at de ikke har vært tilliten verdig de lån de har fått samt at det er 100% (?) enighet om at det greske "systemet" MÅ gjennomgå en grundig opprydding helt fra bunnen av. Ingen tror at dette er hverken enkelt eller gjort over natten, men prosessen må starte og nå er det en sjanse for å få startet, forhåpentligvis på ordentlig!

Hellas vil måtte gjennomgå en lang og tøff prosess og mange vil lide underveis, men jeg har tro på fremtiden for Hellas, dog under forutsetning av at de tar dette på alvor.

Når det gjelder kommentarer om at de "rike" nå utnytter systemet og setter ned lønnen så er det trist, men så lenge pengene forblir i Hellas så vil det etterhvert komme samfunnet (alle) til gode.

En faktor som det snakkes lite om er den greske kirken, og ikke minst hva den har av verdier. Hvor mange vet for eksempel at bl.a. Knesset i Israel står på jord som eies av den greske kirken og Israel betaler leie til kirken? Den greske kirken er enormt rik, og eier meget store landområder og selv der finnes det mye korrupsjon og snusk!
Gammal 2012-02-15, 09:01
Banned

- Eurosonens finansministre har avlyst et krisemøte de skulle hatt i dag for å godkjenne redningspakken på 130 milliarder euro til Hellas. Årsaken er voksende misnøye med greske lederes manglende evne til å kommitere seg til de kuttene som landet må gjennomføre som betingelser for pakken. Dessuten er det også voksende splid innad i gruppen av kreditorland om Hellas i det hele tatt bør få mer pengestøtte. AAA-ratede land som Tyskland, Finland og Nederland har nå etter sigende mistet tiltro til Hellas og mener at en konkurs i Hellas ikke vil få så store konsekvenser for resten av eurosonen lenger, ettersom de mener å ha klart å bygge opp brannmurer rundt de andre landene, skriver Handelsbanken.
Stängt ämne

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:40.