|
||||
|
||||
Sv: Pireus-Amorgos
Vilken ynnest att kunna förlänga med två veckor. Jag avundas dig!
/NW |
|
||||
|
||||
Häftigt!
Jag håller med Wolfen, det är få förunnat att kunna göra så. Det gäller att ta vara på möjligheterna man har. Ofta är det värst att behöva ångra de saker man INTE gjorde! ........ och så får ju vi andra också vara kvar lite längre på Amorgos! Masse |
|
|||
|
|||
Härligt, Sunny! Jag tyckte inte tre veckor var nånting, fast vi bara bodde i Katapola...
Ang hemresan, så gjorde vi så att vi tog Blue Star till Paros och fick tillbringa 7 timmar där (lagom för lunch/stros/eftermidagsfika) för att sen flyga till Aten, som ju var gjort på ett kick. Där hade vi sen precis lagom med tid inför vår flight hem på kvällen. Men nog tror jag att det ska hända mycket oförutsett för att du ska bli sen till flygplatsen, om du tar båten ända till Pireus. |
|
||||
|
||||
Citat:
Du är inte alls galen, du klok. Ingen vet något om framtiden, och kan man njuta av livet så ska man göra det. Citat:
|
|
|||
|
|||
Tisdag 20 maj - Onsdag 21 maj
Idag Tisdag en helt oplanerad dag, får gå på min första känsla, efter lång frukost på balkongen tog jag min rygga packad med badgrejer och fika! Skulle ju ta det lugnt.. ...promenerade längs den långa stranden i Egiali tills den tar slut.. sen fick jag lust att gå till de stränderna som ligger lite avskilt, väldigt vackert belägna! För att ta sig dit får man gå på en smal åsnestig uppe på berget, härlig tur att gå, med havet långt där nere.. det finns tre stränder på motsatt sida av Egiali som man tar sig till den här vägen.. hittade tillslut min favoritstrand, helt för mig själv... här följer lite bilder på ett par av stränderna... Här ligger jag och blickar rakt över till Egiali på andra sidan.. ni kan se mina tår sticka upp!.. .. Vilken avkoppling att vara här och bada i det turkosblå havet och medhavd fika smakar extra gott i denna underbara miljö.. Senare dök det upp ett fåtal personer.. väldigt lugnt ställe att vara på! Hit kommer jag att gå fler gånger, annars är den långa fina stranden i Egiali helt ok också! Onsdag 21 maj Rutin med lång frukost och balkongsittning och med utsikt över hamnen och båtlivet har blivit förmiddagarnas höjdpunkt.. ..idag kommer fiskebåten med fisk, jag gick ner och fotade i massor och kollade när de la ut näten... så vackra färger, hade jag varit konstnär hade jag suttit här hela dagarna och målat... vilka fantastiska motiv.. Efter detta hade jag inga större planer, men mina ben styrde mig upp mot LANGADA min favoritby, tog vandringsleden upp, här följer bilder från skylten och upp dit.. gudomligt vackert!!.. Det är väl cirka 3 km hit upp, kan vara lite mer... Brukar alltid äta lunch på O'Nicos, men idag kände jag för att prova ett nytt ställe så det blev på MAXO'S längst upp i byn (döpt efter berget bakom uppåt i Langada). Underbar tavernaägare, kvinnlig med ett ständigt leende på läpparna och pratvänlig om allt mellan himmel och jord.. även här var menyn begränsad så tidigt på säsongen, jag beställde friterad Zucchini med tsatziki och en kvarts krus vitt, mums!.. Hästarna får också jobba....trevligt inslag under tavernabesöket... Sen vandrade jag mätt och belåten ner mot Egiali igen.. den här markeringen där leden börjar kan man ju inte missa.. .. Avslutar denna dag med en fin solnedgång.. Så där ja.. då var dessa dagar uppdaterade..det kommer mera.... Sunny (som nog ska bada idag).. |
|
|||
|
|||
Visst är det vackert i området ovanför Egiali! Om du inte redan har gjort det så kan jag rekommendera att du från Langada fortsätter till klostret Panagia Epanochoriani. Vandring dit och tillbaka är så otroligt vacker! Och utsikten ner mot havet på vägen tillbaka går definitivt inte av för hackor!
|
|
||||
|
||||
Då kanske vi träffas säkert FLERA dagar, då vi kommer den 29 maj och 12 dar framåt.
Men tyvärr kan vi inte följa med på dina vandringseskapader. Bara genom dina underbara foton. Birgitta (direkt från Naxos). |
|
|||
|
|||
Citat:
Citat:
Citat:
Sunny(direkt från Egiali).. |
|
||||
|
||||
Citat:
Tack än en gång för fina bilder! Ska du flytta tillbaka till Katapola? |
|
|||
|
|||
Citat:
Utifall det blir förseningar så tar jag en taxi, näst intill billigare än en övernattning i Aten. Då blir det Bluestar den 14 juni, då chansar jag på att hinna med flyget!.. Detta innebär då att jag kommer att flytta tillbaka till Katapola eftersom Bluestar avgår därifrån den 14/6. Har tänkt att tillbringa min sista vecka där eller om jag flyttar dit tidigare, det tål att tänkas på!!.. Sunny(direkt från Egiali) |
|
||||
|
||||
Nu har jag läst ikapp efter min egen resa till Lesvos därifrån jag kom tillbaka i förrgår. Så härligt att du kunde förlänga din resa, du kommer att bli en riktig Amorgosexpert. Beundrar faktiskt ditt vandrande och Profitis Elias är säkert fantastiskt, även om jag nångång skulle lyckas ta mig till Amorgos kommer jag med 99,9 % säkerhet aldrig att vandra dit, så tack för att man fick hänga med.
Ha en fortsatt skön vistelse på Amorgos! / Anne |
|
|||
|
|||
Citat:
Ja, jag trampar omkring som en bergsget i berg och dalar, i stort sett varje dag!.. Vad jag har haft för mig idag ska jag berätta om senare... Hoppas du hade en fin vistelse på Lesvos? Sunny(som precis har käkat sen lunch uppe i en bergsby..).. |
|
|||
|
|||
Torsdag 22 maj - Fredag 23 maj
Torsdag, blev en bad-dag, underbart väder strålande solsken, gick åter igen till den lilla stranden jag berättat om tidigare! Skönt med en lagom promenad upp längs berget innan jag slänger mig i det stora blå! Underbart i havet nu, stannar här hela eftermiddagen och har det skönt! Härligt med en slappa dag! Avslutar sen kvällen med middag på Kw Staras mitt emot bageriet i Egiali, verkar inte att vara den mest populära tavernan i Egiali, det var knappt några matgäster! Verkar som ASTERIA är tavernan som drar mest folk, dit går jag nog. fortsättningsvis! FREDAG Idag kände jag för en längre vandring, så rutten blev Egiali-Langada-klostret Panagia Epanochoriani -Tholaria - Egiali. En underbar vandring så vackert.. från Egiali till klostret tog det mig 1 timme att gå! Man måste först gå upp igenom byn Langada innan vandringsleden börjar till klostret, på vägen upp mötte jag dessa åsnor som var ute på ett jobb-uppdrag... Sen kom jag längst upp i byn och här börjar vandringen fram till det vackra klostret, Langada syns i bakgrunden på första bilden... Härifrån kan man fortsätta vandringen mot THOLARIA.. långt där nere ligger Egiali..så vackert!!.. När jag blickar bakåt kan jag se klostret samt LANGADA.. Nu börjar jag närma mig THOLARIA.. Nu var jag riktigt trött i benen, det var dessutom väldigt varmt idag, svettig och trött gick jag in på tavernan Thalasino _ onerio som ligger nära kyrkan i byn, nedanför Santouraki där jag tidigare ätit flera gånger, väldigt mysigt och trevligt bemötande av ett äldre par som driver tavernan... en greksallad med tsatziki igen, även här är menyn begränsad.. men vad gör det!.. Ibland behöver man ju besöka toan också, när jag gick dit fanns det ett par riktigt roliga skyltar som visade vilken som var dam och herr-toaletten, tyvärr var damtoan "closed"..... Stannade länge på tavernan det var sååå mysigt här.. trevlig pratstund med ägarna. Sen traskade jag tillbaks till Egiali den andra leden ner som jag beskrivit i tidigare inlägg, kom tillbaks till Egiali runt 17.00, det vart 6 timmar uppe i bergen idag, härligt!! Avslutar med fler bilder från Panagia Epanochoriani, där var också ett rikt djurliv(inga människor dock).. .. Nästa gång jag går hit ska jag ta med mig både kattmat och morötter, djuren verkade så hungriga, stackarna!! Sunny(direkt från Egiali).. |
|
||||
|
||||
Då har man fått sig dagens Amorgos-dos! Tack för det, Sunny!
/Netwolf |
|
|||
|
|||
Hur många kilo har Du gått ner på alla Dina vandringar? Du har ju inget att ta av dessutom
Jättefina bilder! TACK! Lissi |
|
|||
|
|||
Citat:
Citat:
Ja, något har jag säkert gått ner, men det kan jag ärligt säga att jag behövde, därför att under vintern lägger jag alltid på mig lite (då är jag inte lika aktiv).. så nu känner jag mig i toppform!!.. Sunny(som väntar på att Skopan ska komma in till Egiali).. |
|
|||
|
|||
Lördag 24 maj
Stekande hett ute idag, "det bli en dag på stranden" såklart!!.. Underbart svalkande i havet nu, jag bara njuuuuter!!! Vandra i denna värme är otänkbart om man nu inte startar väldigt tidigt på morgonen förstås!!! Fortsatt dåligt med turister.. mest bara grekiska barn som badar! Men det är ju ändå 24 maj så snart ska det väl komma fler! Spänningen var stor ikväll vid 19.00 gick jag ner till hamnen och väntade in Skopan,som skulle komma 19.20, lite folk har samlats på kajen och en del bilar som eventuellt skulle hämta upp nyanlända turister! Så kom hon då långt därborta..tuffade på bra, såg ut att vara i bra form.. HEJDÅ, Skopan vi ses säkert igen!.. Det vart inga hurrarrop här, vart lite förvånad!! Kul att se båten jag aldrig färdats med!!.. Nu ska jag ut och äta sen middag med en hemlig bekantskap!!.. Kalispera, Sunny |
|
|||
|
|||
Citat:
Lissi |
|
||||
|
||||
Hei Sunny
- nå har jeg vært hjemme igjen noen dager og har med s t o r glede lest om alle dine e v e n t y r og g o d e dager på h e r l i g e Amorgos - og ikke minst HVILKE VAKRE bilder Jeg er i m p o n e r t over din k a p a s i t e t ! - i tillegg til å være så aktiv, finner du t i d til å f o r m i d l e s å omfattende og levende underveis ( - i motsetning til meg.... ) TUSEN TAKK |
|
||||
|
||||
Citat:
Yanna - som bara orkar gå nerför - men skulle vilja mer! |
|
|