Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Hälsningar > Hälsningar direkt från Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-05-26, 20:46
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004
Standard Sv: Pireus-Amorgos

Citat:
Ursprungligen postat av Sunny12 Visa inlägg
Tanken var att jag skulle ha vandrat till Stavros idag, men det var olidligt hett så jag avbröt den vandringen, det är ju dessutom rätt så långt dit, som det ser ut på min karta iaf!
Jag skulle aldrig våga gå till Stavros själv. Faktum är att jag inte ens har vågat gå dit med sällskap. Läs om vårt första - och sista - försök att gå till Stavros här.

Jag kan däremot varmt (!) rekommendera en vandring upp till Agios Theologos ovanför Langada. Det är ett obebott kloster som ligger otroligt fint. Vandringen dit är enkel att följa, och inte jobbig att gå. Lite bilder från en av våra vandringar till Agios Theologos finns här.
Svara med citat
Gammal 2014-05-26, 21:00
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.

Reg.datum: jul 2012

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Jag skulle aldrig våga gå till Stavros själv. Faktum är att jag inte ens har vågat gå dit med sällskap. Läs om vårt första - och sista - försök att gå till Stavros här.

Jag kan däremot varmt (!) rekommendera en vandring upp till Agios Theologos ovanför Langada. Det är ett obebott kloster som ligger otroligt fint. Vandringen dit är enkel att följa, och inte jobbig att gå. Lite bilder från en av våra vandringar till Agios Theologos finns här.
Jag är ju inte höjdrädd..MEN vandringen till Stavros såg inte särskilt lätt ut, kanske ingen bra idé att göra den ensam, som du säger!! Såg riktigt otäckt ut på bilden och det du beskrev!

Men till Agios Theologos ska jag absolut vandra till.. tack för info!!

Sunny
Svara med citat
Gammal 2014-05-26, 21:54
MariaJs avatar
MariaJ MariaJ är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2005

Tack snälla Sunny för dina rapporter och bilder från Amorgos. Det ser så fantastiskt ut och du beskriver dina dagar med sån känsla att man blir riktigt rörd! Jag är helt fast besluten att jag ska till Amorgos någon gång, hoppas verkligen att det blir av nästa år. Och dina rapporter gör mig ännu mer besluten

Ha det så bra och fortsätt och njut av dina dagar, jag ser fram mot dina kommande rapporter

Maria
Svara med citat
Gammal 2014-05-26, 22:05
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2005

Passa om Du går själv ifall det händer något.Jag klev snett på en trottoarkant och höll på att bryta fotleden för 4 veckor sen...Det blev nu inte riktigt så illa, men OJ så ont jag haft och fortfarande har i min högerfot. Jag kan ju gå men det gör ont... Tänk om detta skett på Tinos på någon av de ensamma vandringarna? Vem hade hjälpt mig då? Så ge Dig inte av på spektakulära vandringar bara och säg till på hotellet vart du ska...

...i all välmening.
Lissi
Svara med citat
Gammal 2014-05-26, 22:07

Tack, Maria!
Roligt att mina rapporter inspirerar dig, ja du måste absolut besöka Amorgos.. en ö som verkligen påverkar alla sinnen!

Sunny
Svara med citat
Gammal 2014-05-26, 22:18

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Passa om Du går själv ifall det händer något.Jag klev snett på en trottoarkant och höll på att bryta fotleden för 4 veckor sen...Det blev nu inte riktigt så illa, men OJ så ont jag haft och fortfarande har i min högerfot. Jag kan ju gå men det gör ont... Tänk om detta skett på Tinos på någon av de ensamma vandringarna? Vem hade hjälpt mig då? Så ge Dig inte av på spektakulära vandringar bara och säg till på hotellet vart du ska...

...i all välmening.
Lissi
Tack, Lissi! För din omtanke, stuka foten kan man ju förstås göra närsomhelst och vart någonstans som helst!
Vandra tänker jag fortsätta att göra oavsett risker, MEN jag är också oerhört försiktig och tänker inte ge mig på vandringar som jag vet att jag inte kommer att klara av!

Ska jag gå på någon längre vandring brukar jag säga till min värd vart jag ska, han vet ju dessutom att jag vandrar ensam!

Sunny
Svara med citat
Gammal 2014-05-26, 22:24

Jag tänker också fortsätta vandra...men visst är det väl typiskt att man ska kliva snett på en trottoarkant??
Du är ju som en bergsget snart! Härligt att läsa om Dina vandringar.... Några korta hoppas ajag klara av på Tilos i alla fall. Tex Megalo Chorio- Andonis..Claes får stötta...

Lissi
Svara med citat
Gammal 2014-05-26, 22:31

Citat:
Jag tänker också fortsätta vandra...men visst är det väl typiskt att man ska kliva snett på en trottoarkant??
Du är ju som en bergsget snart! Härligt att läsa om Dina vandringar.... Några korta hoppas ajag klara av på Tilos i alla fall. Tex Megalo Chorio- Andonis..Claes får stötta...

Lissi
Hoppas du snart blir helt återställd i din fot, så du kan gå på dessa härliga vandringar på Tilos!

Sunny
Svara med citat
Gammal 2014-05-27, 12:51
ozogotts avatar
ozogott ozogott är inte uppkopplad

Tack snälla för allt du skrivit om din resa och dina upplevelser. Amorgos är en fantastisk plats att vara på och du skriver på ett sätt som gör att man nästan känner sig som man vore där.

Efter många greklandsresor har vi de sista fem åren rest långt och länge och inför detta år funderade vi kring Indonesien, Kina, Nepal, Kirgizistan, Kuba samt lite annat smått och gott men i slutändan längtade vi "hem" och valet föll på Grekland. Dina rapporter har verkligen bidragit till att vi nu längtar mer än någonsin till Grekland, ska bli så kul.

Läste att du funderade på att gå till Stavros, en fantastiskt vacker plats, en magisk upplevelse. Bortsett från de försiktighetsåtgärder du redan tar då du går själv skulle jag inte tveka att rekommendera en tur dit då vädret är klart och tillräckligt pålitligt. Vänd om molnen hopar sig.
Vi tyckte inte det var ett dugg otäckt. Bra tydlig stig som går högt ovan havet. Den går längs en brant sluttning vilket naturligtvis kan upplevas obehagligt beroende på person.
Om det är din önskan, ge det ett försök och avgör på plats om det känns bra. Bedöm inte hela den synliga sträckningen på en gång (då ser det mesta oframkomligt ut) utan ta ett stycke i taget och känn efter om du vill fortsätta eller inte. Att hålla koll på mobiltäckningen kan vara bra då du går själv.
Början på stigen från Agios Theologos var inte helt uppenbar men terrängen gör att det är svårt att missa den.

Återvänd sen samma väg, att gå över bergen för att komma tillbaka till Langada skulle jag inte rekommendera. Det går men efter att ha pratat med folk i Langada har jag fått uppfattningen att det inte är helt trivialt.

Önskar en fortsatt trevlig vistelse på Amorgos

/Ozogott
Svara med citat
Gammal 2014-05-27, 21:57

Tisdag 27 maj

Åter igen en strålande morgon att vakna upp till, värmen håller i sig!

Planen för idag var ju "en dag på stranden ", MEN pga att jag nästintill blivit vandringsgalen.. ..blev planen en helt annan.. så jag drog iväg på fm till Langada och därifrån var målet AGIOS THEOLOGOS(det obebodda klostret).. som jag läst så mycket om att det skulle vara så vackert där..
Vandringsleden dit börjar också längst upp i Langada från parkeringsplatsen om man kör bil upp till Langada.. men jag vandrade ju från Egiali, då kan man gå igenom byn tills leden börjar.
En bit av leden går ju också till PANAGIA EPANOCHORIANI, vilket jag beskrivit tidigare.. men man får ta av på en åsnestig till höger en bra bit innan om man ska till THEOLOGOS samt STAVROS..
När jag har gått en bit på leden mötte jag en man med sin åsna samt hund, älskar dessa möten ute i det vilda.. vilket härligt liv, att gå omkring så där på dagarna med sin åsna och hund, tänkte jag medans jag i hettan kämpade vidare upp på åsnestigen...

Underbar grönska och alla dessa blommor...dofterna..såååå ljuvligt!....

Efter nästan en timmas vandring från Langada räknat och med ett par pauser i skuggan, pga av den tryckande värmen var detta nödvändigt.... så fick jag tillslut se det fina klostret på håll.. så vackert!!..

Här följer bilder från klostret, helt magiskt att vara där helt själv, tystnaden... det enda ljud kom från getterna och deras bjällror...

Stannade här lääänge.. slängde av mig mina joggingskor och sockor och promenerade barfota på klostergården, vilken njutning efter att ha vandrat ända från Egiali i hettan!
Hade förstås fika med mig och det fanns en fin plats i skuggan att sitta (som ett uterum och där fanns även grillplats!)
Satt och tittade på de fönstergluggar som fanns på klostret och tänkte att för en tid sedan så bodde det munkar här.. det är många tankar och funderingar som snurrar i skallen när man sitter på en sådan här magisk plats... meditativ miljö..verkligen!!

Ville igentligen inte gå härifrån, men efter 1,5 timme var jag ändå nöjd och påbörjade vandringen till Langada..
Strax utanför klostret fotade jag detta vackra träd...

På vägen ner från klostret såg jag skylten mot STAVROS.. dit får jag gå en annan gång när det inte är så varmt, tänkte jag medans jag gick vidare!

En bit nedanför klostret ligger detta fina lilla kapell..

Så skönt det är att gå nerför.. det går fortare och strax kunde jag skymta Langada..

Det blev förstås en paus på min favorittaverna O' Nicos i Langada, där jag varit flera gånger tidigare.. en greksallad och ett litet krus vitt, smakade förstås inte fel efter flera timmar uppe i bergen.. Att sitta här i denna grönskande trädgård och äta är en stor njutning för både kropp och själ...

Här satt jag förstås också väldigt länge och bara njöt.. när klockan började närma sig 18.30 kändes det som dax att vandra hemåt till Egiali, nöjd med min dag och alla nya fina upplevelser.. jag blir aldrig mätt på Amorgos fantastiska natur!!

Over and out for today!!

Sunny(direkt från Egiali)..
Svara med citat
Gammal 2014-05-27, 22:21

Fantastiskt att ytterligare en dag få vandra med Dig....Så vackert! Tack snälla för att Du orkar dela med Dig efter en lång vandringsdag.

Lissi
Svara med citat
Gammal 2014-05-27, 22:30
larvih larvih är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2010

Fantastiske billeder!
Svara med citat
Gammal 2014-05-27, 22:44

Citat:
Ursprungligen postat av ozogott Visa inlägg
Tack snälla för allt du skrivit om din resa och dina upplevelser. Amorgos är en fantastisk plats att vara på och du skriver på ett sätt som gör att man nästan känner sig som man vore där.

Efter många greklandsresor har vi de sista fem åren rest långt och länge och inför detta år funderade vi kring Indonesien, Kina, Nepal, Kirgizistan, Kuba samt lite annat smått och gott men i slutändan längtade vi "hem" och valet föll på Grekland. Dina rapporter har verkligen bidragit till att vi nu längtar mer än någonsin till Grekland, ska bli så kul.

Läste att du funderade på att gå till Stavros, en fantastiskt vacker plats, en magisk upplevelse. Bortsett från de försiktighetsåtgärder du redan tar då du går själv skulle jag inte tveka att rekommendera en tur dit då vädret är klart och tillräckligt pålitligt. Vänd om molnen hopar sig.
Vi tyckte inte det var ett dugg otäckt. Bra tydlig stig som går högt ovan havet. Den går längs en brant sluttning vilket naturligtvis kan upplevas obehagligt beroende på person.
Om det är din önskan, ge det ett försök och avgör på plats om det känns bra. Bedöm inte hela den synliga sträckningen på en gång (då ser det mesta oframkomligt ut) utan ta ett stycke i taget och känn efter om du vill fortsätta eller inte. Att hålla koll på mobiltäckningen kan vara bra då du går själv.
Början på stigen från Agios Theologos var inte helt uppenbar men terrängen gör att det är svårt att missa den.

Återvänd sen samma väg, att gå över bergen för att komma tillbaka till Langada skulle jag inte rekommendera. Det går men efter att ha pratat med folk i Langada har jag fått uppfattningen att det inte är helt trivialt.

Önskar en fortsatt trevlig vistelse på Amorgos

/Ozogott
Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter från din vandring till STAVROS.. jag tänker som du, dvs att man får bilda sig sin egen uppfattning huruvida en vandring är svår eller inte..sen om jag under vandringens gång skulle uppleva svårigheter, är det ju bara att vända om!
Jag är dessutom inte ett dugg höjdrädd, så jag är väldigt sugen att prova denna vandringen, det ska ju inte heller vara så värst långt att gå dit från Agios Theologos, pratade med min värd om detta!
Men det blir inte att jag går dit i denna veckan, har andra planer!..

Roligt att du uppskattar mina skriverier från Amorgos!!

Sunny
Svara med citat
Gammal 2014-05-28, 00:03
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2007

Wow, jag är så imponerad över dina eskapader! Dina vackra vandringar på Amorgos skapar ett habegär, vill tillbaka! Men jag önskar jag orkade ens hälften av dina vandringar, men jag blir så lycklig bara av att läsa om dem!

Tack Sunny för att du delar med dig och för att du orkar skriva om allt det underbara!
Kram på're!
Yanna
Svara med citat
Gammal 2014-05-28, 09:58

Yanna, du har ju inte så långt hit som bor på Kreta, lyckliga du!!..

Vem vet vi kanske ses igen här eller på Kreta!!
Jag funderar förstås redan på att återvända i höst, om ekonomin tillåter samt beroende på hur mycket jobb jag har!

Stor kram,

Sunny(som känner för att vara lat idag!)..
Svara med citat
Gammal 2014-05-28, 10:37
majis avatar
maji maji är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Så underbart du har det Sunny! Och så härligt att du orkar berätta för ossTycker det är såå roligt att du tycker så mycket om Amorgos som är en av mina absoluta favoriter

//maji
Svara med citat
Gammal 2014-05-28, 10:58
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad

Tusen takk, i g j e n, Sunny, for den fantastiske vandring du deler i ord og vakre bilder
Svara med citat
Gammal 2014-05-28, 11:27

Citat:
Ursprungligen postat av Sunny12 Visa inlägg

Sunny(som känner för att vara lat idag!)..
...vilket då innebär en LITEN vandring bara, på sådär 3-4 timmar ?

Lissi - med 10 grader och "halv orkan" i Kalmar. Kreta i morgon
Svara med citat
Gammal 2014-05-28, 14:36

Citat:
...vilket då innebär en LITEN vandring bara, på sådär 3-4 timmar ?

Lissi - med 10 grader och "halv orkan" i Kalmar. Kreta i morgon
Önskar dig en riktigt fin semester på Kreta!
Ha, det bäst!!
Kram,
Sunny
Svara med citat
Gammal 2014-05-28, 15:17
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Tack igen Sunny! Visst är Agios Theologos en mycket speciell plats.

Snart har du bara Stavros, Chozoviotissa till Egiali, samt vandringen till Ancient Arkesini kvar.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:56.