Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Stängt ämne

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-06-28, 21:37
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Jag har "facebookpratat" med Clery, min vän på Tinos , som har hotel Altana. Hon och många på Tinos är ju oroliga nu att turisterna uteblir, just när högsäsongen börjar. Hon undrade om jag visste om det var många som var rädda att komma till Grekland. Jag skrev att jag HOPPADES att de vana turisterna fortfarande vågar åka, men att en del förstagångsturister kanske avstår. Sånt vet man ju inte. JAG har i alla fall bokat ytterligare en resa till Tinos, den tredje i år. Jag räds inte! Fast i slutet av oktober är väl läget klarare än nu förstås, får man ju hoppas i alla fall.

Lissi
Gammal 2015-06-28, 21:46
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Oron är nog stor nu hos alla som får sin inkomst från turismen Detta märkte jag redan för några veckor sedan på mina resor. Folk ringer till sina Grekiska hotell och tavernor och undrarom dom vågar komma Inte lär det bli bättre av detta

Riitta
Gammal 2015-06-28, 21:49

Precis, så var det i maj också!

Lissi
Gammal 2015-06-28, 21:54
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Nu twittrar en journalist (Danai Dasopoulou från tidningen på Proto Thema) att det blir ett maxbelopp på 60 € per dag. Sant eller inte får vi se.
Gammal 2015-06-28, 21:56
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Får nu rapporter via vår Facebook-sida om att det på vissa öar går att ta ut pengar, och från vissa öar inte.

Följ våra läsare här.
Gammal 2015-06-28, 22:03
Thira Thira är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2013

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Jag har "facebookpratat" med Clery, min vän på Tinos , som har hotel Altana. Hon och många på Tinos är ju oroliga nu att turisterna uteblir, just när högsäsongen börjar. Hon undrade om jag visste om det var många som var rädda att komma till Grekland. Jag skrev att jag HOPPADES att de vana turisterna fortfarande vågar åka, men att en del förstagångsturister kanske avstår. Sånt vet man ju inte. JAG har i alla fall bokat ytterligare en resa till Tinos, den tredje i år. Jag räds inte! Fast i slutet av oktober är väl läget klarare än nu förstås, får man ju hoppas i alla fall.

Lissi
Jag ska åka den 11 juli och tills dess har nog inget stabiliserats så till vida inte långivarna och Syriza kommit överens om någon form av avtal till slut. Har en känsla av att det kommer att bli en speciell resa. Säkert lika underbar som vanligt men huvudet är fullt av tankar på vilket slags Grekland jag kommer att möta denna gång. Och en plan B har jag gjort upp (och det har jag aldrig gjort tidigare) eftersom jag kommer att resa runt på Peleponessos och vara beroende av lokaltrafiken där.
Gammal 2015-06-28, 22:26
meltemi meltemi är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2012

Tyvärr, grekerna måste börja betala skatt.
Och att alla ska jobba + börja exportera.
Hur är det med pensionsåldern?
Gammal 2015-06-28, 22:39
Yak Yak är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Thira Visa inlägg
Jag ska åka den 11 juli och tills dess har nog inget stabiliserats så till vida inte långivarna och Syriza kommit överens om någon form av avtal till slut. Har en känsla av att det kommer att bli en speciell resa. Säkert lika underbar som vanligt men huvudet är fullt av tankar på vilket slags Grekland jag kommer att möta denna gång. Och en plan B har jag gjort upp (och det har jag aldrig gjort tidigare) eftersom jag kommer att resa runt på Peleponessos och vara beroende av lokaltrafiken där.
Ja, jag och frugan åker till Santorini och Amorgos den 18e Juli, så nu får man nog ställa in sig på att ta med kontanter. Boendet på Santorini är redan betalt via hotels.com så jag hoppas att de får sina pengar den vägen.
På Amorgos fick vi mail där de gav oss rabatt om vi betalade kontant...
Hoppas de håller igång färjor och kollektivtrafik, annars kan det nog påverka turismen hårt.
Gammal 2015-06-28, 22:56
Vims avatar
Vim Vim är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2011

Nå er det noen som advarer mot å reise til Hellas:
http://e24.no/privat/hellas/sjefoeko...e-naa/23478859

Gammal 2015-06-28, 23:04
Arasil Arasil är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2015

Vi åker redan nu på söndag den 5 juli, först en vecka på Skopelos och sen en vecka på Alonissos var det tänkt. Det känns förstås rätt bekymmersamt och osäkert just nu, särskilt som vi knappast är några veteraner när det gäller resor till grekiska övärlden (enda tidigare erfarenhet är Samos/Fourni).

Jag har just sett den första "experten" som i ett medieuttalande direkt avråder från resor till Grekland - en privatrådgivare på Avanza, som menade att det finns risk att hotell och restauranger slår igen och färjor slutar gå. Men det är som sagt bara en enda expertröst, första gången jag hör den bedömningen. Vi tar det med en nypa salt och fortsätter följa rapporteringen. Inte minst är vi intresserade av att höra rapporter från er som befinner er på öarna just nu, så snälla, snälla, skriv här och berätta vad som händer! Och så kommer vi förstås att ta med oss alla kontanter vi kan behöva under två veckor, men det säger väl sig självt. Sen är det ju svårt att veta vad som händer med prisutvecklingen i ett land som kanske håller på att gå i konkurs, om det kommer att bli dyrare, billigare eller oförändrat.
Gammal 2015-06-29, 00:17
Marie_W Marie_W är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2006

Hej!
Vi är på Lefkas just nu och här fick vi ut pengar precis. Dock var ett par bankomater stängda...Imorgon förväntas inga vara öppna.
Marie
Gammal 2015-06-29, 00:25
Claes på Lesvoss avatar
Claes på Lesvos Claes på Lesvos är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2012

Från tisdag blir det inga uttagsbegränsningar för utländska kort i grekiska automater.
Om bankerna kommer att ha stängt fram till den 7 juli kan det dock bli problem att betala med kort.

Det är inte bara kö framför bankautomaterna utan även vid bensinstationerna. Jag fyllde min bil i kväll. Tog 20 minuter mot normala 5.

Däremot har tavernor och cafeer varit välfyllda både i går och idag i Myteliniområdet.
Gammal 2015-06-29, 06:28
Mahava Mahava är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2011

Trist o läsa en del tidningar idag, Aftonbladets "expert" tycker man inte ska åka till Grekland däremot SVT har en lite mer vettig syn citerar "Hur kan man som enskild individ hjälpa grekerna?
– Åk till Grekland och gör av med pengar! Ställ inte in er semesterresa."

men att man behöver ha med kontanter och såklart behöver vara försiktig.

Hoppas verkligen detta inte förstör för turismen på samma sätt som det gjorde när krisen bröt ut för några år sedan,

På ekot imorse sa de att bankerna kommer vara stängda 6 vardagar men att begränsningen om 60e uttag inte kommer gälla utländska bankkort, men det är ju klart finns det inga pengar i atm en spelar det ju ingen roll

Edit: när man citerar någon ska man ju såklart ha med länken: http://www.svt.se/nyheter/utrikes/se...-tank-pa-detta
Gammal 2015-06-29, 07:26
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad

Citat:
Trist o läsa en del tidningar idag, Aftonbladets "expert" tycker man inte ska åka till Grekland
Sannerligen oansvarigt skitprat!

För övrigt: Kallifatides i DN idag.
Gammal 2015-06-29, 08:28
Zappas avatar
Zappa Zappa är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Var ute i natt runt 01, rent tekniskt alltså måndag. Hade först problem i en automat (dåligt med pengar i den?) men gick till en annan och fick utan problem ut 500€
Kan för övrigt berätta att det var en Euronet och att jag fick två möjligheter att välja lokal/svensk valuta.
Budskapet gick i stort sett ut på "vill du verkligen debitera ditt konto i lokal valuta, till en väldigt osäker kurs, när vi redan nu kan berätta att det kommer att kosta dig 5.313,-".
Så det gäller att läsa (och trycka) noga.
Deras förslag skulle alltså renderat en kurs om 10.62 ehuru mitt uttag i lokal valuta har debiterats mitt konto med en avräkning om 9.34
Exakt samma kurs som när jag tidigare igår betalade färjebiljetter med kort.

/Z
Gammal 2015-06-29, 09:17
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad

I flg VG/E24 legger Juncker fram et nytt "tilbud" til Hellas i dag kl 12!
De er "centimetere" fra en avtale står det....

Senast redigerad av kari den 2015-06-29 klockan 09:35.
Gammal 2015-06-29, 09:34
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Enligt grekiska regeringen är bankomaterna inte stängda idag. Finns det sedlar kvar i dem går det att ta ut upp till 60€. Men de fylls inte på.

Vad gäller utländska kort så är det hembankens maxbelopp som gäller. Detta kan dock komma att ändras senare, enligt regeringen.
Gammal 2015-06-29, 09:45
Pians avatar
Pian Pian är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2009

Vi reser imorgon, jag vill verkligen resa, men vad jag blir stressad över detta. Vi ska ut på öarna, vara borta i 17 dagar. Man kan ju inte känna sig lugn över att allt ska vara som vanligt, men att göra någon ombokning och resa senare är ju inte att tänka på, det är ju nu eller aldrig, och semester nu! Hoppas båtarna kommer att gå och att vi kommer fram och tillbaka.
Men visst brukar strejkerna meddelas någon dag innan?
Detta har vi ju längtat efter och sparat till, och nu är allt upp och nervänt!
Gammal 2015-06-29, 09:59

Jag förstår din oro Pian! Men på Tinos i alla fall finns det väldigt gott om bankomater och och där är inte samma turisttryck. Inte på Andros heller. Mina vänner på Tinos pratade jag med igår via FB och de är så oroliga att turisterna ska utebli p g a detta . De vill att alla ska komma och ni kommer att få den hjälp ni behöver. Det SÄMSTA man kan göra är att inte åka alls. Visst är det oroligt med allt det politiska, men GREKERNA med sin hjälpsamhet och glädje över turismen är de samma!

Jag fick sån längtan tillbaks till Tinos Pian, så jag har beställt tre veckor 27 okt - 17 november. Ska uppleva Tinos stänga för säsongen också !

Se till att ha kontanter så ni känner er bekväma, men var inte överdrivet oroliga! Varken Andros eller Tinos är särskilt dyra öar,
Njut av semestern!
Lissi
Gammal 2015-06-29, 10:05
Thira Thira är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2013

Jag förstår också din oro Pian; Men enligt de artiklar jag läst om turismen i Grekland så ska inte de som reser till öarna drabbas av detta nämnvärt. Dessutom, utländska kort ska, enligt de senaste beskeden funka i bankomaterna så man kan ta ut mer än det föreskrivna beloppet på 60 euro som gäller för grekerna.
Men det är klart, strejker, pengabrist i automaterna och stängda banker och ev.bensinbrist, drabbar ju även öarna. Jag tror man får försöka ta det så lugnt man kan. Allt går så fort nu och saker tycks förändras från en timme till en annan. Eller rättare sagt, det cirkulerar många rykten och media ändrar sina rapporter allt eftersom. Har du bara tillräckligt med kontanter med dig så är nog allt ok.Och som Lissi säger, de bofasta kommer säkerligen göra precis allt för att du ska få en fin och bra semester (precis som vanligt).
Jag tror ni kommer få en fantastisk semester.

Thira som ska bussluffa på fastlandet i tre veckor den 11 juli.
Jag får väl veva igång bussuslingen då i värsta fall
Nä, skämt åsido, en får ta det så lugnt en kan och tänka på grekerna i första hand i detta.

Senast redigerad av Thira den 2015-06-29 klockan 10:13.
Stängt ämne

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:35.