|
|||
|
|||
Sv: Pireus-Amorgos
..
|
|
||||
|
||||
|
|
|||
|
|||
Jaaa...vilken bra idé!!..
|
|
|||
|
|||
Onsdag 28 maj
Idag har det varit mulet hela dagen på Amorgos, riktigt svalkande och skönt efter en tids hetta som pågått en tid nu! Idag kände jag verkligen att min kropp sa ifrån, du behöver vila talade den om för mig!.. Men jag tog ändå en liten promenad på fm bort upp på berget och stigen som går till de fina små stränderna som jag berättat om tidigare! En riktigt skön och lagom promenad, kände inte för att bada, bara gå lugnt och njuta av den fina utsikten från berget ner mot Egiali och stränderna. Sen har jag bara softat på mitt hotell och fixat lite inför flytten tillbaka till KATAPOLA som kommer att bli på Lördag den 31 maj. Kom på en alldeles fantastisk idé, att ta Scopelitis från Egiali till Katapola som avgår 19.20 härifrån, då får jag ju prova att åka med denna fina båt, iaf en kort sträcka!! Ser så mycket fram emot detta!!.. Hade annars tänkt att hyra bil, MEN att färdas med Skopan känns mycket trevligare!!.. Jag kommer att bo på Pension Amorgos igen såklart, ska bli så trevligt att träffa Maria igen!.. Bokade med Marias dotter Evaggelia och var sååå välkommen tillbaka, ett bra pris kom vi också överens om! Så nu är jag helnöjd!! När jag strosade omkring planlöst i Egiali råkade jag på dessa charmiga ankorna... som också var ute på en promenad... ... Avslutade kvällen på en helmysig taverna alldeles bredvid mitt hotell, fick sällskap av en annan svensk som också reser ensam och vi hade en riktigt trevlig pratstund, han lämnar Amorgos på Lördag och ska sen vidare till en annan ö.(vill inte avslöja vem denna person är, därför att jag ej frågat honom om det är Ok).. Så var denna dag snart till sin ende...vad morgonen bär med sig har jag ingen aning om, det är ju det som gör det så spännande!!.. Fortsättning följer... Sunny (direkt från Egiali).. |
|
||||
|
||||
"Men att färdas med Skopan känns mycket trevligare".
Även vi hade soldis igår här på Naxos. Det kändes mycket skönt. Nu snart in till Naxos stad för att äntra Skopan. Birgitta. |
|
|||
|
|||
Citat:
Sunny(som längtar till Katapola) |
|
||||
|
||||
Smart idé.
|
|
|||
|
|||
Torsdag 29 maj
Idag tog jag åter en promenad bort till de små stränderna på motsatt sida av Egiali, gick på leden på berget till den sista lilla stranden längst bort! Underbart att relaxa och bada här helt själv, det var soligt när jag gick iväg runt 11.00, men ganska snart började det mulna på rejält och havet var livligt med vågor, men det gick ändå bra att simma till en början... Stannade här i några timmar och bara njöt, men senare började det blåsa mer kraftigt och havet började storma, ingen mening att bada mer nu tänkte jag och började packa ihop mina grejer! Bäst att bege sig tillbaka över berget och ner till Egiali innan jag blåser bort, det tar cirka 40 minuter att gå till denna stranden. När jag kom hem till mitt hotell, började det storma mer och dessutom regna kraftigt, vilken tur att jag hann hem och inte var högt uppe på berget i detta oväder.... Tänker på Birgitta och Arne som nu är på väg med Scopelitis i detta oväder.. hoppas för allt i världen att de kommer till Katapola tryggt och säkert!!.. Det är mycket värre än det ser ut på bilderna.. jag skulle inte vilja vara ute till havs nu... Ovädret började 16.30, lokal tid och pågår fortfarande med störtskurar!! Hoppas det lugnar ner sig tills jag ska ut senare ikväll, klart mysigt med oväder när man är inomhus och kan sitta och titta ut på vädrets makter!! Sunny(direkt från Egiali) |
|
||||
|
||||
Ojoj, så snabbt det kan slå om. Hoppas det inte blev en alltför guppig resa för A & B!
/Netwolf |
|
||||
|
||||
Visst är det otroligt.
Tack igen Sunny. |
|
|||
|
|||
Fredag 30 maj
So now I'm back in my office again....... Idag hade jag inga som helst planer, vilket jag numera inte längre har, går bara på första känslan när jag tar första steget utanför hotellet... Känslan IDAG styrde mig upp mot den lilla bergsbyn POTAMOS som ligger närmast EGIALI.. den nedre delen av Potamos ser ut så här... På vägen upp hörde jag bakom mig... Ela, Ela (kom, kom)..det var åsnegubben som manade på en av sin bångstyriga åsna som ville något helt annat än att gå uppför alla hundra trappor.. ..så söt!!... Åsnegubben var också så söööt... när jag stog där och fotade och han kom ridande förbi på en annan åsna, utbrast han med ett brett leende.. Oh..a photographer..good.. Sen red han vidare.. Vilken mysig åsnegubbe....när jag blir gammal ska jag bli en åsnegumma som rider omkring i bergen på Amorgos.. ... Kyrkan i byn.. Sen vandrade jag vidare uppåt genom byn och upp till övre delen av Potamos, där ligger tavernan KAMARA där jag stannat till tidigare och fikat, men nu forsatte jag förbi för att gå en liten bit på vandringsleden som går till Monastery Chosoviotissa.. utsikten ner mot Egiali är hänförande... Såg ut att vara en fin vandringsled, men vände förstås om efter en bit därför att denna vandring tar minst fem timmar och jag hade inget vatten med mig och inga vandringsskor på fötterna heller.. så förutsättningarna var dåliga.. denna vandring får göras vid ett annat tillfälle tänkte jag och gick tillbaka. Lunch blev det förstås på Kamara med panoramautsikt över havet, det gjorde inte ont.. Underbart skönt och varmt idag, med lite svalkande vind... Over and out for today.. IMORGON KATAPOLA... .. Sunny(direkt från Egiali).. |
|
|||
|
|||
Hvilke billeder! Du er en dygtig fotograf.
|
|
|||
|
|||
TACK, det var snällt sagt!!..
|
|
|||
|
|||
Kramar till dig från oss som längtar till Amorgos!
|
|
|||
|
|||
Kram tillbaka!!..
|
|
||||
|
||||
Bilden på åsnegubben är så vacker!
Vi klarade av att gå upp till kyrkan i Potamos sen la både vi och kameran av i hettan. Välkommen till Katapola i afton med Skopan. Birgitta. |
|
|||
|
|||
Citat:
Som jag längtar efter att klockan ska bli 19.20 så jag får gå ombord.. på Scopelitis.. idag har jag inte fått mycket gjort förutom att jag har packat ihop mina grejer och ätit lunch...tänk att man kan få resfeber över en så kort resa.. .. Sunny (som slappar på balkongen på Mikes)... |
|
|||
|
|||
Lördag 31 maj
Avresedsg från Egiali till Katapola.. sååå långt.. ..resfeber hade jag redan på morgonen, såg så mycket fram emot att få åka med Scopelitis! Packade det mesta på förmiddagen, sen gick jag ut på en kort promenad och därefter lunch på en jättetrevlig taverna, som heter Korali och ligger lite ovanför mitt hotell! Killen som serverade var supertrevlig och vi hade en givande pratstund. Han förstod inte varför jag skulle lämna Egiali för Katapola, han menade att det är ju bara en hamn. Tänk så olika man kan tycka.. för mig är Katapola mer genuint, Egiali är mer turistigt, visst det är mycket vackert med byarna och de fina vandringarna man kan göra där omkring det är otroligt vackert! Men fina vandringar kan ju göras även från Katapola. Fick inte mycket gjort idag eftersom jag visste att snart ska jag iväg.. betalade Theo på Mikes för mina 14 nätter och tackade för tiden som varit! Ett hotell som jag verkligen kan rekommendera, rent och fräscht, AC, safetybox,.satellittv, WI-FI, kylskåp och det bästa av allt den fantastiska utsikten över havet och bergen. Så var det då dax att bege sig de få stegen till hamnen runt 19.00 gick jag ner och satte mig och väntade på Skopan, så kom hon då runt 19.20, punktlig som vanligt! Så härligt att färdas med denna båt, lugnt och stilla till havs, satte uppe på övre däck i stort sett hela den långa resan, som tog långa 30 minuter.. ... Hejdå, Egiali..vi ses snart igen... Sen rundade vi berget och då äntligen i Katapola igen.. Så var hon då hemma igen Scopelitis i sin hemmahamn...och jag var tillbaks där mina Amorgosäventyr startade den 4 maj, oj så fort tiden har gått, men så mycket jag fått uppleva, är så tacksam!!.. Roomsare var förstås på plats som alltid, Maria vinkade åt mig när jag steg av båten och pekade mot Pension Amorgos att jag kunde gå dit.. lämnade mitt bagage innanför dörren, sen gick jag ut igen och mötte Maria, fick en stor KRAM och en puss på båda kinderna, vilken söt gumma.. Vilket välkommande!!.. Fick ett mysigt rum med delvis havsutsikt, jag kan se Skopan iaf.... Verkar vara i stort sett fullt på hotellet..så mycket turister nu så det känns som att komma till en helt ny by! Packade upp det mesta och gick sedan ut för att inhandla det nödvändigaste för frukosten imorgon. Har även denna gång fått Marias egen hemma gjorda goda likör som välkomstdryck!..Så god!!.. Nu ska jag snart "natta " mig, för imorgon väntar nya äventyr!! Sunny(direkt från Katapola).. |
|
|||
|
|||
Söndag 1 Juni
Strålande morgon, idag blir det varmt!! Efter en god natts sömn i Pension Amorgos underbara säng, blev det balkongsittning nästintill hela fm, frukosten smakade extra bra idag!! Scopelitis avseglade runt 06.00 inget som jag hörde.. trots att hon ligger alldeles utanför hotellet. Istället för Scopelitis låg en fin fiskebåt på Skopans plats när jag slog mig ner vid frukostbordet.... Fick kontakt med Arne och Birgitta per sms, de vill träffas över ett krus vitt, men då var jag precis på väg ut för att ta mig ett dopp i THE BIG BLUE.. vi bestämde att vi skulle senare i eftermiddag. Jag drog iväg mot Eleni Hotell och vidare förbi på den vägen som går längs kusten och som är så vacker! (vilken jag berättat om tidigare i denna tråd)..efter cirka 20 minuter hittade jag min drömstrand där jag kan vara helt för mig själv, dessutom upplevs havet som renare när man kommer bort från hamnen. För att komma ner till denna strand får man gå nerför ett stup, gäller att passa sig vart man sätter fötterna. Här går man ner, vid det lite "udda" huset som jag tidigare fotat och visat här.... Underbart skönt med en simtur idag, det blev många dopp under de timmarna jag var här, nu uppskattar jag verkligen dessa baddagar då jag tidigare till största del mest vandrat... Vid 15.00 var jag nöjd och klättrade upp för stupet igen....för att bege mig tillbaka till hamnen i Katapola, började kurra i magen så det kändes dax för en sen lunch. Visste vart jag ville gå och äta, på Kapetan Dimos, så trevligt där! Skickade sms till A&B och talade om vart jag var och fick genast svar att de kommer dit! Vart sugen på pasta idag med grönsaker och ostsås, väldigt god och ett litet krus vitt, efter en stund kom A&B och vi hade en riktigt trevlig pratstund om allt mellan himmel och jord. Så trevligt att träffa Kalimera vänner IRL, det händer ju inte så ofta! Efter en stund gick Arne in i tavernan, tänkte att han ska väl på toan eller nåt.. sen kom han ut igen med ett finurligt uttryck i ansiktet, sen säger han att nu har jag betalat din lunch den bjuder vi på! Jag vart alldeles paff..MEN tack så mycket utbrast jag till sist!! Sådana är vi säger Arne då!! Vilka snälla människor!!.... De gick sen vidare till en annan taverna för att äta och jag blev kvar på Kapetan Dimos (vi ska ses en annan dag igen), jag beställde en frappe och satt kvar och bara njöt av folklivet, Scopelitis kom in i hamn igen och de kom ytterligare några nya turister men inte så många! En bild på Kapetan Dimos taverna och ägarens svarta katt som är helskön, hoppade upp i mitt knä, inte för att tigga utan bara gosa... När jag sen skulle betala för min frappe, säger den supertrevliga tavernaägaren.. den bjuder jag på.....så den tavernasittningen kostade mig 0 kr, INTE ofta det händer mig!! Han tyckte också det var trevligt att jag kommit tillbaka till Katapola, så gulligt att han kom ihåg mig!.. Imorgon väntar något nytt runt hörnet... Sunny |
|
||||
|
||||
Citat:
|
|
|