![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Hej Sunny!
Vad härligt du har det, jag skulle vilja vara på Amorgos nu! Visst är Skopan fin? Jag tror du har fått rummet som jag hade 2007...häftigt! Imorgon ska jag träffa Lissi! ![]() Ha det bara allra bäst! Kram från Yanna |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() Det kändes lite snopet när det bara tog 30 minuter till Katapola från Egiali... hade gärna fortsatt några timmar till ombord!!.. ![]() Ha, det så trevligt med Lissi imorgon!! Vi hörs!! Kram |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() ![]() Tack, det blir säkert trevligt imorgon! Ha själv en trevlig dag imorgon! Kram |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Kul att du är tillbaka i Katapola igen. Egilai i alla ära, men Katapola är bäst. Tycker jag. ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Känner som du, Janne.
Ska bli intressant att höra i slutet av din resa Sunny, om du fortfarande tycker att Egiali "slår Katapola med många hästlängder"... Det är märkligt det där, var man trivs och känner sig hemma. Vad det är som gör det. |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Citat:
MEN väldigt turistiskt i själva Egiali, helt uppbyggt för turism med ALLA små souvenirbutiker,där det mesta är svindyrt!! Men skulle kunna tänka mig att istället bo i någon av de fina byarna nästa gång tex Langada som är min favorit av de tre, den vackraste!! Nu har jag ju iaf något att jämföra med, så då vet jag exakt vart jag ska bo när jag återvänder i höst, vilket jag funderar starkt på att göra! Så nu när jag känt efter mer så vinner KATAPOLA över Egiali, mkt pga närheten till Chora och det är mer genuint och mysigt här! Återkommer senare med dagens färska rapport!! Sunny (som nu är hungrig, ett tavernabesök blir närmaste aktivitet).. ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Måndag 2 juni
I natt vaknade jag vid 03.30 och vart klarvaken, kikade ut på balkongen och det var ju förstås Bluestar som anlänt runt 03.00... vet inte om jag blev väckt pga av det eller om jag bara vaknade ändå! Jag somnade om en stund men sen gick jag upp igen runt 05.30, tog fram kameran och lyckades få med både Bluestar och Scopelitis på samma bild innan de båda drog iväg runt 06.00. Jag somnade sen om och sov ett par timmar till... Sen frukost som vanligt på balkongen, idag kände jag för att röra på mig lite mer, så jag bestämde mig för att gå vandringsleden till CHORA som är så fin, den tröttnar jag aldrig på, känns lättare att gå den nu när jag känner igen vägen så bra! Efter under en timme var jag i charmiga Chora igen, uppmärksammade att tavernan To Xyma fortfarande inte har öppnat för säsongen trots att det nu börjar att bli rätt så mycket turister! Vandrade upp igenom Chora, nu började jag bli sugen på något lätt att äta och dricka så jag slog mig ner på den jättemysiga bistron Kathodon... Härliga omgivningar här att vila ögonen på... Beställde in youghart med frukt och honung samt en frappe, gissa om det smakade underbart gott!!.. ![]() Här skulle jag kunnat sitta hela dagen och njuta, kika på folk som passerar förbi.. underbar atmosfär! Sen strosade jag omkring i de trånga gränderna och tittade in i de små butikerna, köpte lite hemmagjord likör i fint målat Amorgosmotiv i en liten glasflaska.(det ska jag njuta av när jag kommer hem till Sverige och drömma mig tillbaka till Amorgos.) Så fint med all blomsterprakt i Chora, här får jag nog ta och bo någongång... Sen sprang jag på Marias dotter Eyaggelia som var på väg ner till Katapola för att möta upp en båt med gäster till hennes hotell i Chora.. hon frågade om jag ville ha skjuss ner, eller om jag ville gå, jag valde att åka med henne i bilen ner, det hade blivit så varmt och jag hade slöat till under fikapausen. Det var några nyanlända som steg av båten men inte så våldsamt många., fler lär det ju bli senare i juni. Senare kände jag för att gå över till Xilokeratidi sidan, alltså byn som ligger på motsatt sida av Katapola och sätta mig på någon mysig taverna nära havet. Hittade en som heter Karamel, väldigt mysig! Ikväll åt jag fisk och det var underbart gott med lite vitt vin till!. Inte helt fel med den här utsikten över Katapola på andra sidan.. Inte så mycket folk där men de flesta går ju ut mycket senare och äter, men det är inget som jag föredrar, brukar bli runt 19.00 för min del. Nu ska det visst bli lite nederbörd i natt och imorgon, lite svalka igen tar jag gärna emot! Nu vet jag inte om det blir så mycket mer att skriva om förrän jag ska ge mig på vandringen till Stavros, samt när jag ska vara privatchaufför åt A&B kan ju bli något att skriva om.. ![]() Nu är jag trött! Lågtrycket påverkar mig, blir nog tidigt i säng! Kalinichta!!! Sunny(direkt från Katapola) ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Tack än en gg för fina bilder och trevliga små berättelser! Jag läser varje dag...
/Netwolf |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Jag läser också varje dag och längtar - fina betraktelser!
|
|
|||
|
|||
![]()
TACK!!.. Härligt att få längta till paradiset Amorgos..
![]() ![]() En återresa i höst kommer att bli ett "måste" för att överleva den låååånga vintern!! Sunny(som slöar på rummet pga lågtryck och lite regn idag i Katapola).. ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Tisdag 3 juni
En mulen morgon och ett lätt småduggande regn att vakna upp till, så idag vart det sovmorgon! En lång frukost och sen tog jag mig en skön promenad upp till Minoa (dit jag vandrat tidigare när jag startade min semester i Katapola), lagom brant uppför så kroppen får jobba lite!!.. ![]() Så vackert där uppe med utsikten över havet och bergen runt omkring! Vandrade sen tillbaka ner till Katapola igen, slog mig ner på Capetain Dimos taverna, ägaren var trött idag sa han, lagat och förberett en massa mat under förmiddagen! Dessutom har han haft gäster fram till 02.00 inatt, sen inte sovit mer än till cirka 05.30, så är det att driva en business.. de har det inte allt för lätt!! De jobbar ju i stort sett dygnet runt under säsongen, vilan kommer sen under vintern. Käkade lunch och drack lite vin, småpratade med andra gäster, bla en tysk kvinna som besökte Amorgos 27:e året i rad.. fantastiskt, hon pratade även flytande grekiska! Vi började prata om vandringar på Amorgos och vi kom då in på vandringen till STAVROS, som jag ville veta lite mer om, hon hade vandrat dit tre gånger! Hon gav mig lite nyttiga tips, bla att den läskigaste biten, där det är hiskeligt högt och ett stup rakt ner, ska man bara gå rakt på och INTE titta ner så går det bra, menade hon!!.. ![]() Jag gillar utmaningar, så på torsdag eller fredag i denna veckan om det lovar klart väder ska det bli av!! Efter ett par timmar på tavernan, dök A&B upp, vi hade en stunds trevligt samtal, de skulle senare iväg och äta på The Corner. Vi bestämde att vi i denna veckan ska hyra bil om vädret stabiliserar sig och åka mot Egiali och Langada, kan bli i samband med min vandring till Stavros, de skulle då vänta på mig och sen har jag ju någon att ringa om jag skulle gå och ramla eller bli helt "lost" där uppe i bergen! Då får de väl skicka upp en helikopter eller nåt!!.. ![]() Många segelbåtar i hamnen och det beror på det ostadiga vädret nu, fick jag veta! Ett säkert tecken!! Så många så att alla inte kunde lägga till i hamnen, en del fick åka i en liten jolle för att sig in i hamnen. Sen kom Scopelitis runt 18.00... Kom att tänka på atmosfären i Katapola, hur den smittar av sig, jag blir numera lätt sittande och glor på allt och ingenting. Att bara "vara" är något som börjar bli mer och mer vanligt förekommande..och jag har INTE alls något dåligt samvete för det!!.. ![]() Med tanke på att jag har ränt upp och ner i alla berg som finns snart.. ![]() Fortsättning följer... Kram på Er... Sunny(direkt från Katapola).. ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Hoppas vädret blir bättre. Kolla mobiltäckningen om du ger dig av till Stavros. Fick pm från en annan medlem som för några dagar sedan skulle gå till Stavos, men vände ungefär där vi vände. Bara så du det. |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Jag känner en tjej som ska gå dit sommar. Tyvärr minns jag inte när, annars kunde ni gått tillsammans.
|
|
|||
|
|||
![]()
OBS!
Med hensyn til vandring på torsdag eller fredag, så se lige vindstyrken her. Vindstød på 70 km/t svarer altså til 19 m/s!! |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Om man nu kan lita på den prognosen? |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Onsdag 4 juni
Idag skulle jag igentligen rest hem om jag inte bokat om... vad lycklig jag är som har 1,5 vecka kvar!!.. ![]() Men nu går ju tiden med en rasande fart tyvärr.. får ta vara på de få dagar som är kvar iaf!! Idag på fm var det olidligt kvavt och varmt, så det blev en simtur på min egna "lilla strand", det var småkyligt i havet säkert pga nederbörden igår! Efter en timme började det blåsa upp och molnen hopade sig, blev att traska tillbaks till centrala Katapola igen! Så idag har det inte hänt speciellt mycket, kyligt ute och mitt humör känns inte på topp! Längtar efter att få gå på vandringen till Stavros! Tyvärr lär inte vädret tillåta det förrän kanske tidigast i helgen! Får se hur det blir med det!!.. ![]() Sunny(som sitter och häckar på The Corner och precis har avnjutit en god måltid) |
|
|||
|
|||
![]()
Scopelitis kom in i Katapola något försenad pga ovädret ikväll..20.20..4/6..väldigt få turister som ni kan se...
Men så kul att se henne komma, många bilder blir det på Skopan.. ![]() ![]() Sunny ![]() |
![]() |
|
|